loading
Miljö- och klimatminister Isabella Lövin (MP). Foto: Susanne W Lamm/Epoch Times-arkivbild
Miljö- och klimatminister Isabella Lövin (MP). Foto: Susanne W Lamm/Epoch Times-arkivbild
Inrikes

Lövin: Vi kommer att successivt öka bensinskatten

Epoch Times

Enligt överenskommelsen mellan S, C, L och MP ingår en ”grön skatteväxling”, vilket betyder att miljöskatter höjs med 15 miljarder. Det innebär att bensin- och dieselskatten kommer att höjas, rapporterar SVT Nyheter.

I en intervju i Agenda säger miljö- och klimatminister Isabella Lövin (MP) att den högre, automatiska höjningen av bränsleskatten åter kommer att införas. Skatten infördes under förra mandatperioden, men togs bort i den senaste M-KD-budgeten.

– Med Januariavtalet och regeringens politik så kommer vi att succesivt öka bensin- och dieselskatten, säger hon.

Samtidigt varnar forskare och debattörer att höjd bensinskatt kan öka klyftorna mellan stad och landsbygd. Det kan också leda till missnöjesyttringar så som sker i Frankrike med de Gula västarnas protester i samband med miljöskatter på bensin och diesel.

Lövin säger att det är för tidigt att uttala sig om hur mycket bensinskatten kan komma att höjas under mandatperioden. Men enligt henne måste hela landet delta så att man kan genomföra den så kallade gröna skatteväxlingen.

– Vi måste jobba både med piska och morot. Klimatkrisen kommer att drabba alla, fattig som rik. Torkan och bränderna i somras drabbade inte minst landsbygden och bönderna. Vi måste klara av omställningen på ett socialt hållbart sätt, säger hon till SVT.

Ett sätt som kan gynna människor på landsbygden som är beroende av bilen skulle vara att de får en större andel skattereduktion för bilpendlande, enligt Isabella Lövin.

Den gröna skatteväxlingen innebär att skatten höjs på sådant som anses vara miljöfarligt, samtidigt som man sänker skatten på annat som exempelvis arbete. Förutom höjd bensin- och dieselskatt har man även nämnt flygskatten, sopförbränningsskatten, höjda kemikalieskatter, slopade skattesubventioner för diesel i gruvindustrin och höjd skatt för fossila bränslen i kraftvärmeverk.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loading
Miljö- och klimatminister Isabella Lövin (MP). Foto: Susanne W Lamm/Epoch Times-arkivbild
Miljö- och klimatminister Isabella Lövin (MP). Foto: Susanne W Lamm/Epoch Times-arkivbild
Inrikes

Lövin: Vi kommer att successivt öka bensinskatten

Epoch Times

Enligt överenskommelsen mellan S, C, L och MP ingår en ”grön skatteväxling”, vilket betyder att miljöskatter höjs med 15 miljarder. Det innebär att bensin- och dieselskatten kommer att höjas, rapporterar SVT Nyheter.

I en intervju i Agenda säger miljö- och klimatminister Isabella Lövin (MP) att den högre, automatiska höjningen av bränsleskatten åter kommer att införas. Skatten infördes under förra mandatperioden, men togs bort i den senaste M-KD-budgeten.

– Med Januariavtalet och regeringens politik så kommer vi att succesivt öka bensin- och dieselskatten, säger hon.

Samtidigt varnar forskare och debattörer att höjd bensinskatt kan öka klyftorna mellan stad och landsbygd. Det kan också leda till missnöjesyttringar så som sker i Frankrike med de Gula västarnas protester i samband med miljöskatter på bensin och diesel.

Lövin säger att det är för tidigt att uttala sig om hur mycket bensinskatten kan komma att höjas under mandatperioden. Men enligt henne måste hela landet delta så att man kan genomföra den så kallade gröna skatteväxlingen.

– Vi måste jobba både med piska och morot. Klimatkrisen kommer att drabba alla, fattig som rik. Torkan och bränderna i somras drabbade inte minst landsbygden och bönderna. Vi måste klara av omställningen på ett socialt hållbart sätt, säger hon till SVT.

Ett sätt som kan gynna människor på landsbygden som är beroende av bilen skulle vara att de får en större andel skattereduktion för bilpendlande, enligt Isabella Lövin.

Den gröna skatteväxlingen innebär att skatten höjs på sådant som anses vara miljöfarligt, samtidigt som man sänker skatten på annat som exempelvis arbete. Förutom höjd bensin- och dieselskatt har man även nämnt flygskatten, sopförbränningsskatten, höjda kemikalieskatter, slopade skattesubventioner för diesel i gruvindustrin och höjd skatt för fossila bränslen i kraftvärmeverk.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024