Allt fler handlar mat på nätet. Och nu när näthandeln är igång även hos de stora butikskedjorna väntas många av deras kunder gå över från butiksbesök till att klicka hem varorna sittandes vid köksbordet.
Det är fortfarande en jämförelsevis liten grupp konsumenter som köper sin mat över nätet, men den växer och mängden mat som säljs ökar mycket starkt.
Enligt en uppskattning gjord av Svensk digital handel köptes under fjolåret knappt 2 procent av all mat över nätet, men försäljningen ökade med 34 procent under de tre första kvartalen jämfört med samma tid året innan.
Annan lojalitet
I och med att samtliga stora livsmedelskedjor, som Ica, Coop och Hemköp, inrättat sig på nätet finns alla förutsättningar för att fler ska handla digitalt. Men det förutsätter förstås att kedjorna kan locka sina trofasta butikskunder, enligt Andreas Svensson, detaljhandelsanalytiker vid Handelns utredningsinstitut.
– Dagligvaruhandeln har en annan typ av lojalitet och kundbeteende än de tidigare etablerade sajterna. Det är väldigt starka varumärken. Men de måste få sina kunder som handlar hos dem dagligen att se över alternativet att handla över nätet, säger han.
För att det ska lyckas måste kedjorna erbjuda något mer än sitt namn, som exempelvis bra priser och transport, och skapa en köpupplevelse på sin sajt.
Andreas Svensson berättar också att de stora kedjornas inträde på marknaden redan märks.
– En trend vi kunnat urskilja är att lös-plocket, där du själv väljer varorna på en butiks hemsida, växer snabbare än handeln med färdiga matkassar, säger han.
Ingen vinst
Mathem, som är störst på att sälja mat enbart över nätet, har ökat omsättningen med mellan 200-300 miljoner kronor per år de senaste åren. Under 2016 omsatte bolaget 963 miljoner kronor, enligt bolagets vd Tomas Kull. Konkurrenten Mat.se omsatte 25 miljoner kronor.
Inget av bolagen redovisar än så länge någon vinst.
– Vi skulle kunna bli lönsamma redan i dag om vi drog ner kraftigt på marknadsföringen. Den prognos vi har just nu är att vi ska nå nollresultat i slutet på året. Men det beror på vad ägarna vill. Vill de satsa hårdare blir det ännu mer förlust, säger Tomas Kull.
För stadsbor
Men trots utebliven vinst fortsätter investerarna att pumpa in pengar. I en nyligen gjord nyemission investerade det norska investmentbolaget Ferd 100 miljoner kronor och befintliga aktieägare 60 miljoner kronor i Mathem.
Men det är tveksamt om konceptet mat över internet når utanför storstadsregionerna.
– Det primära för aktörerna nu är att arbeta mot den målgrupp som har behov av att få mer tid i vardagen. På mindre marknader, som landsbygden, är frågan om det behovet finns, säger Andreas Svensson.
– Vi satsar på hög kvalitet i befintliga områden där vi har en kraftig tillväxt och har inga expansionsplaner i övriga Sverige just nu. För att öppna ett nytt lager behövs en stor omsättning på varorna för att kunna hålla en hög kvalitet, säger Tomas Kull.
(TT)