loadingAllt fler tros handla mat på nätet framöver. Foto: AFP/Natalia Kolesnikova
Allt fler tros handla mat på nätet framöver. Foto: AFP/Natalia Kolesnikova
Inrikes

Livsmedelshandeln flyttar ut på nätet

Epoch Times

Allt fler handlar mat på nätet. Och nu när näthandeln är igång även hos de stora butikskedjorna väntas många av deras kunder gå över från butiksbesök till att klicka hem varorna sittandes vid köksbordet.

Det är fortfarande en jämförelsevis liten grupp konsumenter som köper sin mat över nätet, men den växer och mängden mat som säljs ökar mycket starkt.

Enligt en uppskattning gjord av Svensk digital handel köptes under fjolåret knappt 2 procent av all mat över nätet, men försäljningen ökade med 34 procent under de tre första kvartalen jämfört med samma tid året innan.

Annan lojalitet

I och med att samtliga stora livsmedelskedjor, som Ica, Coop och Hemköp, inrättat sig på nätet finns alla förutsättningar för att fler ska handla digitalt. Men det förutsätter förstås att kedjorna kan locka sina trofasta butikskunder, enligt Andreas Svensson, detaljhandelsanalytiker vid Handelns utredningsinstitut.

– Dagligvaruhandeln har en annan typ av lojalitet och kundbeteende än de tidigare etablerade sajterna. Det är väldigt starka varumärken. Men de måste få sina kunder som handlar hos dem dagligen att se över alternativet att handla över nätet, säger han.

För att det ska lyckas måste kedjorna erbjuda något mer än sitt namn, som exempelvis bra priser och transport, och skapa en köpupplevelse på sin sajt.
Andreas Svensson berättar också att de stora kedjornas inträde på marknaden redan märks.

– En trend vi kunnat urskilja är att lös-plocket, där du själv väljer varorna på en butiks hemsida, växer snabbare än handeln med färdiga matkassar, säger han.

Ingen vinst

Mathem, som är störst på att sälja mat enbart över nätet, har ökat omsättningen med mellan 200-300 miljoner kronor per år de senaste åren. Under 2016 omsatte bolaget 963 miljoner kronor, enligt bolagets vd Tomas Kull. Konkurrenten Mat.se omsatte 25 miljoner kronor.

Inget av bolagen redovisar än så länge någon vinst.

– Vi skulle kunna bli lönsamma redan i dag om vi drog ner kraftigt på marknadsföringen. Den prognos vi har just nu är att vi ska nå nollresultat i slutet på året. Men det beror på vad ägarna vill. Vill de satsa hårdare blir det ännu mer förlust, säger Tomas Kull.

För stadsbor

Men trots utebliven vinst fortsätter investerarna att pumpa in pengar. I en nyligen gjord nyemission investerade det norska investmentbolaget Ferd 100 miljoner kronor och befintliga aktieägare 60 miljoner kronor i Mathem.

Men det är tveksamt om konceptet mat över internet når utanför storstadsregionerna.

– Det primära för aktörerna nu är att arbeta mot den målgrupp som har behov av att få mer tid i vardagen. På mindre marknader, som landsbygden, är frågan om det behovet finns, säger Andreas Svensson.

– Vi satsar på hög kvalitet i befintliga områden där vi har en kraftig tillväxt och har inga expansionsplaner i övriga Sverige just nu. För att öppna ett nytt lager behövs en stor omsättning på varorna för att kunna hålla en hög kvalitet, säger Tomas Kull.

(TT)

Näthandel med livsmedel

Ica har 200 (av totalt cirka 1 300) butiker som erbjuder e-handel. 470 erbjuder färdiga matkassar.

Coop vill inte säga hur stor andel av sin livsmedelsförsäljning som e-handeln utgör, men uppger att tillväxten var 51 procent under 2016 och att deras e-handel når hälften av Sveriges befolkning. Coop satsar stort och håller bland annat på att bygga en ny anläggning i Stockholm kopplad till e-handeln.

Axfood: Har genom Mat.se tre centraler för att leverera mat (Stockholm, Göteborg, Malmö). De når 2,5 miljoner konsumenter. Willy:s och Hemköp har vardera ett tiotal butiker med e-handel.

Källa: Ica, Coop, Axfood.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingAllt fler tros handla mat på nätet framöver. Foto: AFP/Natalia Kolesnikova
Allt fler tros handla mat på nätet framöver. Foto: AFP/Natalia Kolesnikova
Inrikes

Livsmedelshandeln flyttar ut på nätet

Epoch Times

Allt fler handlar mat på nätet. Och nu när näthandeln är igång även hos de stora butikskedjorna väntas många av deras kunder gå över från butiksbesök till att klicka hem varorna sittandes vid köksbordet.

Det är fortfarande en jämförelsevis liten grupp konsumenter som köper sin mat över nätet, men den växer och mängden mat som säljs ökar mycket starkt.

Enligt en uppskattning gjord av Svensk digital handel köptes under fjolåret knappt 2 procent av all mat över nätet, men försäljningen ökade med 34 procent under de tre första kvartalen jämfört med samma tid året innan.

Annan lojalitet

I och med att samtliga stora livsmedelskedjor, som Ica, Coop och Hemköp, inrättat sig på nätet finns alla förutsättningar för att fler ska handla digitalt. Men det förutsätter förstås att kedjorna kan locka sina trofasta butikskunder, enligt Andreas Svensson, detaljhandelsanalytiker vid Handelns utredningsinstitut.

– Dagligvaruhandeln har en annan typ av lojalitet och kundbeteende än de tidigare etablerade sajterna. Det är väldigt starka varumärken. Men de måste få sina kunder som handlar hos dem dagligen att se över alternativet att handla över nätet, säger han.

För att det ska lyckas måste kedjorna erbjuda något mer än sitt namn, som exempelvis bra priser och transport, och skapa en köpupplevelse på sin sajt.
Andreas Svensson berättar också att de stora kedjornas inträde på marknaden redan märks.

– En trend vi kunnat urskilja är att lös-plocket, där du själv väljer varorna på en butiks hemsida, växer snabbare än handeln med färdiga matkassar, säger han.

Ingen vinst

Mathem, som är störst på att sälja mat enbart över nätet, har ökat omsättningen med mellan 200-300 miljoner kronor per år de senaste åren. Under 2016 omsatte bolaget 963 miljoner kronor, enligt bolagets vd Tomas Kull. Konkurrenten Mat.se omsatte 25 miljoner kronor.

Inget av bolagen redovisar än så länge någon vinst.

– Vi skulle kunna bli lönsamma redan i dag om vi drog ner kraftigt på marknadsföringen. Den prognos vi har just nu är att vi ska nå nollresultat i slutet på året. Men det beror på vad ägarna vill. Vill de satsa hårdare blir det ännu mer förlust, säger Tomas Kull.

För stadsbor

Men trots utebliven vinst fortsätter investerarna att pumpa in pengar. I en nyligen gjord nyemission investerade det norska investmentbolaget Ferd 100 miljoner kronor och befintliga aktieägare 60 miljoner kronor i Mathem.

Men det är tveksamt om konceptet mat över internet når utanför storstadsregionerna.

– Det primära för aktörerna nu är att arbeta mot den målgrupp som har behov av att få mer tid i vardagen. På mindre marknader, som landsbygden, är frågan om det behovet finns, säger Andreas Svensson.

– Vi satsar på hög kvalitet i befintliga områden där vi har en kraftig tillväxt och har inga expansionsplaner i övriga Sverige just nu. För att öppna ett nytt lager behövs en stor omsättning på varorna för att kunna hålla en hög kvalitet, säger Tomas Kull.

(TT)

Näthandel med livsmedel

Ica har 200 (av totalt cirka 1 300) butiker som erbjuder e-handel. 470 erbjuder färdiga matkassar.

Coop vill inte säga hur stor andel av sin livsmedelsförsäljning som e-handeln utgör, men uppger att tillväxten var 51 procent under 2016 och att deras e-handel når hälften av Sveriges befolkning. Coop satsar stort och håller bland annat på att bygga en ny anläggning i Stockholm kopplad till e-handeln.

Axfood: Har genom Mat.se tre centraler för att leverera mat (Stockholm, Göteborg, Malmö). De når 2,5 miljoner konsumenter. Willy:s och Hemköp har vardera ett tiotal butiker med e-handel.

Källa: Ica, Coop, Axfood.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024