loading

Hur mycket vill vi i framtiden leva i en virtuell värld och hur mycket vill vi befinna oss i verkligheten? Foto: Shutterstock
Hur mycket vill vi i framtiden leva i en virtuell värld och hur mycket vill vi befinna oss i verkligheten? Foto: Shutterstock
Kultur

Kulturledare: Låt oss stanna i verkligheten

Anton Nilsson

I filmer såsom Ready player one och The Matrix möter vi helt digitala världar. För karaktärerna i dessa filmer är det svårt att bedöma vad som är verklighet och fiction. Både möjligheter och mardrömsmaterial spelas upp och det ställs grundläggande filosofiska frågor såsom vad som egentligen är verkligt. Frågor vi människor sedan urminnes tider diskuterat men då i mer mytiska eller religiösa ordalag.

Det är för tillfället svårt att säga vilken typ av datoriserad värld vi kommer att möta i framtiden men projekt för att skapa äkta digitala verkligheter är i full gång. Från att manipulera verkligheten med möjligheten att genom telefon eller 3D-glasögon se virtuella saker i vår verklighet till fullskaliga projekt med ambitionen att digitalt kopiera vår värld.

Projektet Earth 2 utvecklar just nu en kopia av vår jord, som intresserade med hjälp av VR-teknik ska kunna besöka. Reklamfilmerna visar upp verklighetstrogna bilder på landskap och försäljningen av mark är redan igång. Man köper alltså mark för riktiga pengar och kan därmed få status och en roll på en alternativ jord. Skaparna räknar med att marken kommer att öka i värde samtidigt som tillgången blir mindre och efterfrågan större.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loading

Hur mycket vill vi i framtiden leva i en virtuell värld och hur mycket vill vi befinna oss i verkligheten? Foto: Shutterstock
Hur mycket vill vi i framtiden leva i en virtuell värld och hur mycket vill vi befinna oss i verkligheten? Foto: Shutterstock
Kultur

Kulturledare: Låt oss stanna i verkligheten

Anton Nilsson

I filmer såsom Ready player one och The Matrix möter vi helt digitala världar. För karaktärerna i dessa filmer är det svårt att bedöma vad som är verklighet och fiction. Både möjligheter och mardrömsmaterial spelas upp och det ställs grundläggande filosofiska frågor såsom vad som egentligen är verkligt. Frågor vi människor sedan urminnes tider diskuterat men då i mer mytiska eller religiösa ordalag.

Det är för tillfället svårt att säga vilken typ av datoriserad värld vi kommer att möta i framtiden men projekt för att skapa äkta digitala verkligheter är i full gång. Från att manipulera verkligheten med möjligheten att genom telefon eller 3D-glasögon se virtuella saker i vår verklighet till fullskaliga projekt med ambitionen att digitalt kopiera vår värld.

Projektet Earth 2 utvecklar just nu en kopia av vår jord, som intresserade med hjälp av VR-teknik ska kunna besöka. Reklamfilmerna visar upp verklighetstrogna bilder på landskap och försäljningen av mark är redan igång. Man köper alltså mark för riktiga pengar och kan därmed få status och en roll på en alternativ jord. Skaparna räknar med att marken kommer att öka i värde samtidigt som tillgången blir mindre och efterfrågan större.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024