loading
Litteratur

Krönika: Milton och det sublima: En dikts förmåga att förvåna - Del 2

James Sale

I del 1 av den här artikeln tittade vi på John Keats dikt On First Looking Into Chapman's Homer. Keats är förvisso en stor poet, men nu kommer vi till en av världens största mästare: John Milton och hans Paradise Lost, som på svenska blivit Det förlorade paradiset i Ingvar Björkesons tolkning.


Keats lade, hela dikten igenom, grunden för en stunds ren sublimitet i sista raden; vi tittade på hur Keats åstadkom detta. Dikten är uppbyggd som en rörelse: från att nämna något mycket litet, en bok, till något mycket större, en topp i Darien, vilken tycktes representera tänkandets eller självets absoluta höjdpunkt. Men denna topp blir obetydlig vid sidan av det som sedan nämns, Stilla havet – kanhända det omedvetna – vars väldighet tystade det kritiska tänkandet och gjorde Cortez och hans män, liksom oss, mållösa av förundran. Med andra ord fick dikten oss alla att uppleva det sublima.

I John Miltons Paradise Lost finner vi inte sublimiteten i bara en eller ett par rader, utan i stora, alltigenom sublima avsnitt eller stycken. Jag rekommenderar hela utdraget (Paradise Lost Bok 4, raderna 774–1012), vilket lätt kan hittas på internet; Det förlorade paradiset återfinns i Bok 4, raderna 897–1119. Jag ska, förhoppningsvis klokt, välja ut några utdrag ur detta avsnitt och på så sätt belysa det jag vill få fram.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loading
Litteratur

Krönika: Milton och det sublima: En dikts förmåga att förvåna - Del 2

James Sale

I del 1 av den här artikeln tittade vi på John Keats dikt On First Looking Into Chapman's Homer. Keats är förvisso en stor poet, men nu kommer vi till en av världens största mästare: John Milton och hans Paradise Lost, som på svenska blivit Det förlorade paradiset i Ingvar Björkesons tolkning.


Keats lade, hela dikten igenom, grunden för en stunds ren sublimitet i sista raden; vi tittade på hur Keats åstadkom detta. Dikten är uppbyggd som en rörelse: från att nämna något mycket litet, en bok, till något mycket större, en topp i Darien, vilken tycktes representera tänkandets eller självets absoluta höjdpunkt. Men denna topp blir obetydlig vid sidan av det som sedan nämns, Stilla havet – kanhända det omedvetna – vars väldighet tystade det kritiska tänkandet och gjorde Cortez och hans män, liksom oss, mållösa av förundran. Med andra ord fick dikten oss alla att uppleva det sublima.

I John Miltons Paradise Lost finner vi inte sublimiteten i bara en eller ett par rader, utan i stora, alltigenom sublima avsnitt eller stycken. Jag rekommenderar hela utdraget (Paradise Lost Bok 4, raderna 774–1012), vilket lätt kan hittas på internet; Det förlorade paradiset återfinns i Bok 4, raderna 897–1119. Jag ska, förhoppningsvis klokt, välja ut några utdrag ur detta avsnitt och på så sätt belysa det jag vill få fram.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024