loadingSvenska kommuner har bränt miljontals skattekronor på issmältningsmedel, som är betydligt dyrare än vägsalt, men inte effektivare. Foto: Johan Nilsson/TT-arkivbild
Svenska kommuner har bränt miljontals skattekronor på issmältningsmedel, som är betydligt dyrare än vägsalt, men inte effektivare. Foto: Johan Nilsson/TT-arkivbild
Inrikes

Kommunernas saltade saltnota: 15 miljoner

Epoch Times

Svenska kommuner har bränt miljontals skattekronor på vägsalt som borde ha kostat runt 100 000.

Pengarna har gått till ett företag som finns med på varningslistor över oseriösa bolag, rapporterar SVT:s Uppdrag granskning.

Granskningen visar att över 120 kommuner och kommunala bolag under 2012–2016 betalade sammanlagt 15 miljoner kronor för inköp av 90 ton issmältningsmedel. Medel som i praktiken är vägsalt med lite extra, betydelselösa ingredienser.

En av storköparna är värmländska Kil, som köpt nästan 6,5 ton issmältningsmedel för över en miljon kronor.

– Det är åt helsike att den köptes in den här. Det hade varit billigare att köpa gourmetsalt från Konsum, säger Kils kommunchef Jan-Olov Ragnarsson till UG.

"Det hade varit billigare att köpa gourmetsalt från Konsum", säger Kils kommunchef Jan-Olov Ragnarsson. Foto: Leif R Jansson/TT-arkivbild

Det aktuella medlet, som kostade 165 kronor kilot, köptes från ett företag som finns med på branschorganisationen Svensk Handels varningslista över företag med oseriösa försäljningsmetoder.

En analys visar att medlet till 96 procent är helt vanligt vägsalt, som kommunerna i vanliga fall kan köpa för någon krona per kilo. Den som hämtar saltet själv kan få det för 80 öre kilot.

Enligt Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) finns det inget i medlet som motiverar den enorma prisskillnaden.

– Om det kostar 165 kronor kilot så är det definitivt en bluff, säger Björn Kalman, forskningschef vid VTI, till UG.

Företrädare för företaget, som har gått i konkurs, har inte velat ge någon kommentar.

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingSvenska kommuner har bränt miljontals skattekronor på issmältningsmedel, som är betydligt dyrare än vägsalt, men inte effektivare. Foto: Johan Nilsson/TT-arkivbild
Svenska kommuner har bränt miljontals skattekronor på issmältningsmedel, som är betydligt dyrare än vägsalt, men inte effektivare. Foto: Johan Nilsson/TT-arkivbild
Inrikes

Kommunernas saltade saltnota: 15 miljoner

Epoch Times

Svenska kommuner har bränt miljontals skattekronor på vägsalt som borde ha kostat runt 100 000.

Pengarna har gått till ett företag som finns med på varningslistor över oseriösa bolag, rapporterar SVT:s Uppdrag granskning.

Granskningen visar att över 120 kommuner och kommunala bolag under 2012–2016 betalade sammanlagt 15 miljoner kronor för inköp av 90 ton issmältningsmedel. Medel som i praktiken är vägsalt med lite extra, betydelselösa ingredienser.

En av storköparna är värmländska Kil, som köpt nästan 6,5 ton issmältningsmedel för över en miljon kronor.

– Det är åt helsike att den köptes in den här. Det hade varit billigare att köpa gourmetsalt från Konsum, säger Kils kommunchef Jan-Olov Ragnarsson till UG.

"Det hade varit billigare att köpa gourmetsalt från Konsum", säger Kils kommunchef Jan-Olov Ragnarsson. Foto: Leif R Jansson/TT-arkivbild

Det aktuella medlet, som kostade 165 kronor kilot, köptes från ett företag som finns med på branschorganisationen Svensk Handels varningslista över företag med oseriösa försäljningsmetoder.

En analys visar att medlet till 96 procent är helt vanligt vägsalt, som kommunerna i vanliga fall kan köpa för någon krona per kilo. Den som hämtar saltet själv kan få det för 80 öre kilot.

Enligt Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) finns det inget i medlet som motiverar den enorma prisskillnaden.

– Om det kostar 165 kronor kilot så är det definitivt en bluff, säger Björn Kalman, forskningschef vid VTI, till UG.

Företrädare för företaget, som har gått i konkurs, har inte velat ge någon kommentar.

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024