Trafikverket överväger att dra in underhållet för 52 statliga vägar. Det har väckt kritik på flera håll och drabbar främst företagare på landsbygden, skriver Lantbrukets affärstidning, ATL.
– Beskedet var en kalldusch, säger företagaren Annika Altnäs till tidningen.
Enligt Trafikverket kommer över hälften av de 52 vägarna eller vägavsnitten överföras i kommunal regi och resten i privat, om skiftet blir av i samtliga fall.
– Vi utreder 52 stycken, det är en sak, men att vi ska göra om 52 det är inte alls säkert, säger Bengt Olsson, presschef på Trafikverket, till TT.
Infekterat kring 801:an
En vägsträcka kring vilken det uppstått konflikt är länsväg 801 i Söderköping. En nybyggd infart till staden har gjort att trafiken på vägen minskat, menar Trafikverket, och flaggade därför 2015 för att man vill överlåta vägen i enskild regi.
Det är något som rört upp känslor bland boende och företagare längs vägen, som då själva kan tvingas betala stora summor för underhållet.
– Beskedet var en kalldusch. Det är obehagligt när man som företagare på landsbygden ställs mot en stor myndighet, säger Annika Altnäs som driver Vänneberga gård, till ATL.
Kan bli kostsamt
Konflikten har pågått i flera år och Bengt Olsson är medveten om motståndet, men Trafikverket måste se till riksintresset menar han.
– Det är klart att de inte har varit helt glada i detta. När du kommer ner under en hyfsad nivå på trafik så måste man göra en bedömning om detta är något staten ska stå för.
Bengt Olsson påpekar även att en framtida vägförening kan få statligt stöd. Företagaren Annika Altnäs tror dock det hela kommer bli kostsamt.
– Jag har suttit i sådana föreningar tidigare och ingen har gått runt. För en sommarstugeägare kan det bli någon hundralapp om året men för oss handlar det om en helt annan peng, säger hon till ATL.
(Jon Lindhe/TT)