loadingTrafikverkets planer på att överlåta ansvaret för statliga vägar rör upp känslor. Foto: Fredrik Sandberg/TT-arkivbild
Trafikverkets planer på att överlåta ansvaret för statliga vägar rör upp känslor. Foto: Fredrik Sandberg/TT-arkivbild
Inrikes

Indraget vägunderhåll rör upp känslor

Epoch Times

Trafikverket överväger att dra in underhållet för 52 statliga vägar. Det har väckt kritik på flera håll och drabbar främst företagare på landsbygden, skriver Lantbrukets affärstidning, ATL.

– Beskedet var en kalldusch, säger företagaren Annika Altnäs till tidningen.

Enligt Trafikverket kommer över hälften av de 52 vägarna eller vägavsnitten överföras i kommunal regi och resten i privat, om skiftet blir av i samtliga fall.

– Vi utreder 52 stycken, det är en sak, men att vi ska göra om 52 det är inte alls säkert, säger Bengt Olsson, presschef på Trafikverket, till TT.

Infekterat kring 801:an

En vägsträcka kring vilken det uppstått konflikt är länsväg 801 i Söderköping. En nybyggd infart till staden har gjort att trafiken på vägen minskat, menar Trafikverket, och flaggade därför 2015 för att man vill överlåta vägen i enskild regi.

Det är något som rört upp känslor bland boende och företagare längs vägen, som då själva kan tvingas betala stora summor för underhållet.

– Beskedet var en kalldusch. Det är obehagligt när man som företagare på landsbygden ställs mot en stor myndighet, säger Annika Altnäs som driver Vänneberga gård, till ATL.

Kan bli kostsamt

Konflikten har pågått i flera år och Bengt Olsson är medveten om motståndet, men Trafikverket måste se till riksintresset menar han.

– Det är klart att de inte har varit helt glada i detta. När du kommer ner under en hyfsad nivå på trafik så måste man göra en bedömning om detta är något staten ska stå för.

Bengt Olsson påpekar även att en framtida vägförening kan få statligt stöd. Företagaren Annika Altnäs tror dock det hela kommer bli kostsamt.

– Jag har suttit i sådana föreningar tidigare och ingen har gått runt. För en sommarstugeägare kan det bli någon hundralapp om året men för oss handlar det om en helt annan peng, säger hon till ATL.

(Jon Lindhe/TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingTrafikverkets planer på att överlåta ansvaret för statliga vägar rör upp känslor. Foto: Fredrik Sandberg/TT-arkivbild
Trafikverkets planer på att överlåta ansvaret för statliga vägar rör upp känslor. Foto: Fredrik Sandberg/TT-arkivbild
Inrikes

Indraget vägunderhåll rör upp känslor

Epoch Times

Trafikverket överväger att dra in underhållet för 52 statliga vägar. Det har väckt kritik på flera håll och drabbar främst företagare på landsbygden, skriver Lantbrukets affärstidning, ATL.

– Beskedet var en kalldusch, säger företagaren Annika Altnäs till tidningen.

Enligt Trafikverket kommer över hälften av de 52 vägarna eller vägavsnitten överföras i kommunal regi och resten i privat, om skiftet blir av i samtliga fall.

– Vi utreder 52 stycken, det är en sak, men att vi ska göra om 52 det är inte alls säkert, säger Bengt Olsson, presschef på Trafikverket, till TT.

Infekterat kring 801:an

En vägsträcka kring vilken det uppstått konflikt är länsväg 801 i Söderköping. En nybyggd infart till staden har gjort att trafiken på vägen minskat, menar Trafikverket, och flaggade därför 2015 för att man vill överlåta vägen i enskild regi.

Det är något som rört upp känslor bland boende och företagare längs vägen, som då själva kan tvingas betala stora summor för underhållet.

– Beskedet var en kalldusch. Det är obehagligt när man som företagare på landsbygden ställs mot en stor myndighet, säger Annika Altnäs som driver Vänneberga gård, till ATL.

Kan bli kostsamt

Konflikten har pågått i flera år och Bengt Olsson är medveten om motståndet, men Trafikverket måste se till riksintresset menar han.

– Det är klart att de inte har varit helt glada i detta. När du kommer ner under en hyfsad nivå på trafik så måste man göra en bedömning om detta är något staten ska stå för.

Bengt Olsson påpekar även att en framtida vägförening kan få statligt stöd. Företagaren Annika Altnäs tror dock det hela kommer bli kostsamt.

– Jag har suttit i sådana föreningar tidigare och ingen har gått runt. För en sommarstugeägare kan det bli någon hundralapp om året men för oss handlar det om en helt annan peng, säger hon till ATL.

(Jon Lindhe/TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024