Varje år stjäls omkring 65 000 cyklar i Sverige – nästan alla blir någon gång av med en cykel. Ändå ligger uppklarningsprocenten bara strax över noll.
Antalet cykelstölder har legat relativt konstant över åren. Runt 65 000 cyklar stjäls varje år, och nästan inget av brotten klaras upp, enligt statistik från Brottsförebyggande rådet, Brå. Bara i 3 600 fall inleddes förundersökningar 2017, och i 200 av de fallen klarades stölden upp.
Tomas Håkansson, kommissarie på polisens nationella operativa avdelning i Malmö som har ansvar för utveckling av mängdbrottsärenden, konstaterar att uppklarningsprocenten är så låg på grund av att det oftast inte finns något alls för polisen att gå på. Inom polisen finns i dag ingen strategi för hur cykelstölderna ska minskas, trots att det är ett brott som drabbar så många medborgare.
Inte mest prioriterade
– Vi kommer inte vidare om det inte finns vittnen eller andra iakttagelser. Det är den krassa verkligheten. Cykelstölder är inte heller de mest prioriterade, säger han.
Försäkringsbolagen ersätter i många fall, men inte alla.
– Vi på Folksam får in ungefär 16 000 anmälningar per år. Av dessa ersätts 12 000, säger Erik Arvidsson, skadeförebyggare på Folksam.
Nytt är dock att antalet elcyklar ökar. Även enbart själva elcykelbatterierna stjäls numera. Av de 12 000 cyklar som Folksam ersatte i fjol var runt 1 500 elcyklar.
– Att batterierna stjäls tror vi beror på att man vill åt metallerna i dem. Ett batteri kostar runt 4 000 kronor. Men då de bryts loss skadas cykeln, så det blir ofta kostsamt.
Vart tar cyklarna vägen?
Trots att cykelstölder är så vanliga vet ingen säkert vart alla cyklar tar vägen.
Andrahandsförsäljningen på Blocket är i alla fall inte kanalen för att prångla ut dem, enligt Tero Marjamäki, pressansvarig på Blocket. Visst, det säljs många cyklar där, men de allra flesta är helt justa, förklarar han.
– Det här att man kan hitta sin stulna cykel på Blocket är en skröna, säger han.
Blocket har ett säkerhetsteam som kollar annonserna, berättar han. Exempelvis om det kommer många annonser från samma annonsör, eller många cyklar av samma typ.
– Jag skulle därför säga att det är riktigt dumt att försöka sälja en stulen cykel på Blocket. Man lämnar också mycket digitala fotspår efter sig, som är lätta för polisen att följa upp.
Tomas Håkansson håller med. Blocket är bra på att kolla sina annonser, tycker han, och polisen bedriver också godsspaning där i bland.
– En del cyklar tas nog för att någon behöver transportera sig. Men det finns också tecken på att det är ligor som säljer cyklarna vidare, säger Erik Arvidsson på Folksam.
Internationella ligor
Men var i så fall dessa säljs, vet han inte. Kanske utomlands, för det skulle kunna vara så att massor av cyklar lastas på bilar och förs ut ur landet, spekulerar han.
Polisen tror också att en hel del av cyklarna förs utomlands. Precis som för inbrott och båtmotorstölder begås antagligen cykelstölderna av internationella ligor, förklarar Tomas Håkansson. Men till skillnad från bostadsinbrotten och båtmotorstölderna, där polisen uppger att 50 respektive 90 procent av brotten begås av ligorna, så finns inte någon statistik för cyklarna.
Bättre gränskontroll av gods som förs ut ur landet skulle kunna göra susen, enligt Tomas Håkansson.
– Det finns förslag om ökade gränskontroller. Men det är upp till varje region att kontrollera, i Malmö har det gjorts vissa omprioriteringar som lett till ökade kontroller.
– Det finns också förslag som innebär att andra myndigheter, som tullen, kan få kolla gods som går ut ur landet, säger Tomas Håkansson.
(Johanna Cederblad/TT)