loading




China Daily i en tidningsbox i New York, USA, den 27 februari 2020. Foto: Chung I Ho/Epoch Times
China Daily i en tidningsbox i New York, USA, den 27 februari 2020. Foto: Chung I Ho/Epoch Times
Utrikes

Kinesisk propagandamedia betalade miljoner till USA-medier

Zachary Stieber

En kinesisk statlig mediautgåva har betalat miljontals kronor till The Washington Post och The Wall Street Journal för annonser som för en del ser ut som nyhetsartiklar.

China Daily har betalat över 4,6 miljoner dollar (motsvarande ungefär 46 miljoner kronor) till The Washington Post och nära 6 miljoner dollar (motsvarande ungefär 60 miljoner kronor) till The Wall Street Journal sedan november 2016, enligt nya dokument som inkommit till amerikanska justitiedepartementet. Den engelskspråkiga nyhetstidningen China Daily övervakas av det kinesiska kommunistpartiets (KKP) publicitetsdepartement, det statliga organ som ansvarar för att sprida propaganda.

Under de senaste åren har det investerat miljoner på tidningsbilagor, som kallas ”China Watch” och som innehåller propaganda förklätt som nyheter, i större nyhetstidningar i USA. Dessa inkluderar The Wall Street Journal, The New York Times och The Washington Post.

Forskare som studerar kinesiska påverkansaktiviteter i USA sade i en rapport från 2018 (pdf) att ”det är svårt att se att materialet i China Watch är reklam”.

China Daily har tidigare registrerat finansiell information under Foreign Agents Registration Act (FARA), men det här är de första uppgifterna (pdf) som visar en uppdelning i hur mycket propagandautgåvan betalar till amerikanska medier.

I ett uttalande till Epoch Times säger Washington Posts vice kommunikationschef Kristine Coratti Kelly att bilagan China Watch ”hade märkts tydligt med annons”.

”De har dem inte längre i The Post – den sista annonsbilagan hade vi förra året”, tillägger hon.

The Wall Street Journal svarade inte genast på frågan om en kommentar.

En betald bilaga av China Daily i The Wall Street Journals tidning den 17 januari, 2017. Foto: Benjamin Chasteen/Epoch Times

Enligt uppgifterna till FARA har China Daily även betalat för att ha med propaganda i The New York Times, Foreign Policy, The Des Moines Register och CQ Roll Call.

China Daily investerade totalt drygt 11 miljoner dollar (motsvarande ungefär 110 miljoner kronor) på annonsering i nyhetstidningar i USA.

Tidningen registrerade sig 1983 som en utländsk agent under FARA. Lagen kräver att alla registrerade utländska agenter ska förse justitiedepartementet med kopior på all propaganda ”som cirkuleras bland två eller fler personer”. Den kräver också de registrerade att två gånger om året skicka in en detaljerad rapport över investeringar i USA.

China Daily är en del av den kinesiska regimens globala propagandasatsning, en kampanj som KKP har lagt 6,6 miljarder dollar (motsvarande ungefär 66 miljarder kronor) på sedan 2009, enligt ett brev från amerikanska politiker till justitiedepartementet tidigare i år. Regimen har enligt vad som finns registrerat i FARA, spenderat 35 miljoner dollar (motsvarande ungefär 350 miljoner kronor) på China Daily sedan 2017, exklusive det som nyligen registrerades.

Artiklarna som finns i de amerikanska publikationerna ”tjänar som ett skydd för Kinas illdåd, inklusive dess brott mot mänskligheten i regionen Xinjiang och dess stöd för nedslaget i Hongkong”, skriver politikerna.

Tidigare i år stämplade USA:s utrikesdepartement China Daily, tillsammans med fyra andra kinesiska, statligt styrda medier som verkar i USA, som utländsk mission, med tanke på deras roll som propagandaorgan för KKP. Samtidigt skar man ner på antalet kinesiska anställda som var tillåtna vid mediautgåvans kontor i USA.

Cathy He bidrog till rapporteringen. 

Följ Zachary på Twitter: @zackstieber

Hjälp oss att driva tidningen vidare!

En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Världen utsätts ständigt för vilseledande information. Epoch Times står för sanningsenlig och ansvarsfull journalistik. Vi bevakar viktiga nyheter som annars kan ignoreras. Vi vill ge våra läsare ett bredare perspektiv av vad som pågår i vår värld. Varje bidrag, stort som smått, räknas. Vi uppskattar verkligen ditt stöd! Här ser du hur du kan stödja oss.

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loading




China Daily i en tidningsbox i New York, USA, den 27 februari 2020. Foto: Chung I Ho/Epoch Times
China Daily i en tidningsbox i New York, USA, den 27 februari 2020. Foto: Chung I Ho/Epoch Times
Utrikes

Kinesisk propagandamedia betalade miljoner till USA-medier

Zachary Stieber

En kinesisk statlig mediautgåva har betalat miljontals kronor till The Washington Post och The Wall Street Journal för annonser som för en del ser ut som nyhetsartiklar.

China Daily har betalat över 4,6 miljoner dollar (motsvarande ungefär 46 miljoner kronor) till The Washington Post och nära 6 miljoner dollar (motsvarande ungefär 60 miljoner kronor) till The Wall Street Journal sedan november 2016, enligt nya dokument som inkommit till amerikanska justitiedepartementet. Den engelskspråkiga nyhetstidningen China Daily övervakas av det kinesiska kommunistpartiets (KKP) publicitetsdepartement, det statliga organ som ansvarar för att sprida propaganda.

Under de senaste åren har det investerat miljoner på tidningsbilagor, som kallas ”China Watch” och som innehåller propaganda förklätt som nyheter, i större nyhetstidningar i USA. Dessa inkluderar The Wall Street Journal, The New York Times och The Washington Post.

Forskare som studerar kinesiska påverkansaktiviteter i USA sade i en rapport från 2018 (pdf) att ”det är svårt att se att materialet i China Watch är reklam”.

China Daily har tidigare registrerat finansiell information under Foreign Agents Registration Act (FARA), men det här är de första uppgifterna (pdf) som visar en uppdelning i hur mycket propagandautgåvan betalar till amerikanska medier.

I ett uttalande till Epoch Times säger Washington Posts vice kommunikationschef Kristine Coratti Kelly att bilagan China Watch ”hade märkts tydligt med annons”.

”De har dem inte längre i The Post – den sista annonsbilagan hade vi förra året”, tillägger hon.

The Wall Street Journal svarade inte genast på frågan om en kommentar.

En betald bilaga av China Daily i The Wall Street Journals tidning den 17 januari, 2017. Foto: Benjamin Chasteen/Epoch Times

Enligt uppgifterna till FARA har China Daily även betalat för att ha med propaganda i The New York Times, Foreign Policy, The Des Moines Register och CQ Roll Call.

China Daily investerade totalt drygt 11 miljoner dollar (motsvarande ungefär 110 miljoner kronor) på annonsering i nyhetstidningar i USA.

Tidningen registrerade sig 1983 som en utländsk agent under FARA. Lagen kräver att alla registrerade utländska agenter ska förse justitiedepartementet med kopior på all propaganda ”som cirkuleras bland två eller fler personer”. Den kräver också de registrerade att två gånger om året skicka in en detaljerad rapport över investeringar i USA.

China Daily är en del av den kinesiska regimens globala propagandasatsning, en kampanj som KKP har lagt 6,6 miljarder dollar (motsvarande ungefär 66 miljarder kronor) på sedan 2009, enligt ett brev från amerikanska politiker till justitiedepartementet tidigare i år. Regimen har enligt vad som finns registrerat i FARA, spenderat 35 miljoner dollar (motsvarande ungefär 350 miljoner kronor) på China Daily sedan 2017, exklusive det som nyligen registrerades.

Artiklarna som finns i de amerikanska publikationerna ”tjänar som ett skydd för Kinas illdåd, inklusive dess brott mot mänskligheten i regionen Xinjiang och dess stöd för nedslaget i Hongkong”, skriver politikerna.

Tidigare i år stämplade USA:s utrikesdepartement China Daily, tillsammans med fyra andra kinesiska, statligt styrda medier som verkar i USA, som utländsk mission, med tanke på deras roll som propagandaorgan för KKP. Samtidigt skar man ner på antalet kinesiska anställda som var tillåtna vid mediautgåvans kontor i USA.

Cathy He bidrog till rapporteringen. 

Följ Zachary på Twitter: @zackstieber

Hjälp oss att driva tidningen vidare!

En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Världen utsätts ständigt för vilseledande information. Epoch Times står för sanningsenlig och ansvarsfull journalistik. Vi bevakar viktiga nyheter som annars kan ignoreras. Vi vill ge våra läsare ett bredare perspektiv av vad som pågår i vår värld. Varje bidrag, stort som smått, räknas. Vi uppskattar verkligen ditt stöd! Här ser du hur du kan stödja oss.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024