loadingAnsiktsigenkänning är utbrett i Kina. Här visar en man upp sig för att få ut en 60 centimeter toalettpapper på en offentlig toalett. Foto: Ng Han Guan
-arkivbild
Ansiktsigenkänning är utbrett i Kina. Här visar en man upp sig för att få ut en 60 centimeter toalettpapper på en offentlig toalett. Foto: Ng Han Guan -arkivbild
Utrikes

Kinas mobilkunder tvingas registrera ansiktet

Epoch Times

Teleoperatörer i Kina måste från och med söndagen registrera nya kunder med hjälp av ansiktsigenkänning, efter ett beslut i september från landets informationsdepartement.

Enligt föreskrifterna ska operatörerna använda artificiell intelligens och annan teknik för att verifiera kunders identitet när de öppnar ett nytt mobilabonnemang, och som en del av detta även "porträttmatcha" identiteten.

På kinesiska sociala medier uttrycks både stöd för de nya reglerna och viss oro, bland annat för att biometrisk data ska läcka ut eller säljas vidare.

"Detta är att gå lite för långt", skriver en användare på plattformen Weibo under en artikel om reglerna. "Kontroll, och åter kontroll", skriver en annan.

Kina är det land i världen där användningen av ansiktsigenkänning är allra mest utbredd. Den kinesiska staten använder bland annat tekniken som ett av de viktigaste verktygen i utvecklandet av det så kallade sociala kreditsystem i vilket medborgarna poängsätts efter hur de agerar.

(TT-AFP)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingAnsiktsigenkänning är utbrett i Kina. Här visar en man upp sig för att få ut en 60 centimeter toalettpapper på en offentlig toalett. Foto: Ng Han Guan
-arkivbild
Ansiktsigenkänning är utbrett i Kina. Här visar en man upp sig för att få ut en 60 centimeter toalettpapper på en offentlig toalett. Foto: Ng Han Guan -arkivbild
Utrikes

Kinas mobilkunder tvingas registrera ansiktet

Epoch Times

Teleoperatörer i Kina måste från och med söndagen registrera nya kunder med hjälp av ansiktsigenkänning, efter ett beslut i september från landets informationsdepartement.

Enligt föreskrifterna ska operatörerna använda artificiell intelligens och annan teknik för att verifiera kunders identitet när de öppnar ett nytt mobilabonnemang, och som en del av detta även "porträttmatcha" identiteten.

På kinesiska sociala medier uttrycks både stöd för de nya reglerna och viss oro, bland annat för att biometrisk data ska läcka ut eller säljas vidare.

"Detta är att gå lite för långt", skriver en användare på plattformen Weibo under en artikel om reglerna. "Kontroll, och åter kontroll", skriver en annan.

Kina är det land i världen där användningen av ansiktsigenkänning är allra mest utbredd. Den kinesiska staten använder bland annat tekniken som ett av de viktigaste verktygen i utvecklandet av det så kallade sociala kreditsystem i vilket medborgarna poängsätts efter hur de agerar.

(TT-AFP)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024