Kina tystar brittiska mediebolaget BBC
Storbritanniens utrikesminister Dominic Raab Arkivbild. Foto: Victoria Jones/PA/AP/TT


BBC World News har sänt färdigt i Kina. Skakande reportage om våldtagna och torterade muslimska kvinnor blev för mycket för regimen. Kanalen bryter allvarligt mot riktlinjerna för hur utländska medier får rapportera från landet, anser den ansvariga kinesiska myndigheten.

I ett uttalande gör myndigheten NRTA klart att BBC:s nyheter inte är sanna och rättvisa samt skadar Kinas nationella intressen.

Regimen vidtar åtgärden sedan det brittiska mediebolaget den 3 februari sänt starkt upprörande inslag där flera kvinnor vittnar om systematiska våldtäkter och tortyr i de läger i regionen Xinjiang i nordvästra Kina där hundratusentals muslimer spärras in och indoktrineras.

BBC har kunnat belägga delar av de namngivna kvinnornas berättelser.

Människorättsorganisationer beräknar att runt en miljon människor hållits i lägren de senaste åren. I huvudsak muslimer från Kinas turkiska minoritetsgrupper, främst uigurer.

NRTA tillåter inte att BBC fortsätter sända i Kina och avslår nu den årliga ansökan om förlängt tillstånd.

BBC reagerar med besvikelse i ett uttalande: "BBC är världens mest betrodda internationella mediebolag som rapporterar nyheter från hela världen rättvist, opartiskt och utan rädsla eller gynnande av någon part."

Den brittiska regeringen anklagar Kina för censur. "Det här senaste steget kommer bara att skada Kinas rykte i världens ögon", twittrar utrikesminister Dominic Raab.

(TT-AFP)

 

Hjälp oss att driva tidningen vidare! En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Här ser du hur du kan stödja oss.