loadingTrappan vid Sergels Torg täcktes av blommor efter terrordådet mot Drottninggatan, där fem personer miste livet. Arkivbild. Foto: Anders Wiklund/TT
Trappan vid Sergels Torg täcktes av blommor efter terrordådet mot Drottninggatan, där fem personer miste livet. Arkivbild. Foto: Anders Wiklund/TT
Inrikes

Täcke blir minnesmärke för terrordådet

Elin Swedenmark/TT

Ett uppvärmt bronstäcke draperat vid trappan på Sergels torg i Stockholm – så ser det nya minnesmärket efter terrordådet på Drottninggatan ut.

– Vi ville skapa något som var nära och familjärt, säger konstnären Ann-Sofi Sidén.

Trappan vid Sergels torg förvandlades 2017 till ett hav av blommor, efter det terrordåd då Rakhmat Akilov mejade ner människor på Drottninggatan med en lastbil och dödade fem personer. Det är där konstnären Ann-Sofi Sidén och arkitekten Mats Fahlander har skapat minnesmonumentet "Fredad plats/Sanctuary", efter en beställning av Stockholm stad.

– Vi försökte förhålla oss till bilden av alla blommor, nallar och hälsningar, saker som folk lade dit i sin bestörtning, säger Ann-Sofi Sidén.

Över betongrampen längs Kulturhuset Stadsteaterns fasad, som påminner om en balkong, böljar nu ett stort gyllene täcke i brons över metallräcket, "som om det vore uthängt på vädring".

– När en sådan här olycka händer sker det fort och plötsligt har allt förändrats. Det ögonblickliga har vi översatt i en filt, som troligtvis alla har en relation till. Det är ett monument men det är ett väldigt omonumentalt sätt att göra en skulptur på, säger Mats Fahlander.

Diktfragment

Täcket ska motsvara kärleken som stockholmarna visade efter dådet, och det kommer att vara uppvärmt. Det för också tankarna till de värmefiltar som ofta erbjuds människor i chock.

Minnesmärket har dröjt – det har varit komplext att hantverksmässigt ta fram skulpturen inom budgeten, framhåller konstnärerna. De lade också ned stor möda på att välja ut diktfragment som slingrar fram i täckets sömmar, med poesirader av bland andra Lars Norén, Dmitri Plax, Louise Glück och Bodil Malmsten.

– Vi har sökt bilder för saknad och förlust, och samtidigt för livets ständigt pågående fors, säger Anna-Sofi Sidén, som hoppas att människor ska läsa raderna.

Kontaktpunkt

En av utmaningarna har också varit att Sergels torg redan är en så känd plats, och visuellt svår att konkurrera med. Mats Fahlander tycker torget funkar som ett vardagsrum, och under arbetet har han varit där på alla tider av dygnet.

– Var man där mer än en kvart kom det alltid fram någon till en. Så det finns ett slags kontaktsökande där, även om det kan vara på ett skruvat sätt, säger han och berättar om möten med både poliser och drogförsäljare.

Täcket är ägnat minnet av dådet, framhåller de båda, men de hoppas också att skulpturen kan bli en punkt som folk söker sig till, för värme eller gemenskap.

– Det är en plats som behöver en varm filt, säger Ann-Sofi Sidén.

”Fredad plats”

Skulpturen "Fredad plats/Sanctuary" beställdes av Stockholm stad och Stockholm konst, och utfördes av konstnären Ann-Sofi Sidén och arkitekten Mats Fahlander. Titeln syftar på begreppet sanktuarium – en fristad eller ett skyddat område för människor och djur.

Ann-Sofi Sidén är utbildad vid Hochschule der Kunst i Berlin och har bland annat ställt ut på Bonniers Konsthall och Moderna Museet i Stockholm, Musée d’Art Moderne de la Ville de Paris och Venedigbiennalen.

Mats Fahlander är arkitekt, bland annat för Fahlander Arkitekter. Bland hans offentliga projekt märks bland annat Djurgårdsvarvet med Oaxen Krog & Slip samt Vrak – Museum of Wrecks.

Duon har tidigare skapat konstverket "Puzzled" på Campus Gärdet i Stockholm ihop.

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingTrappan vid Sergels Torg täcktes av blommor efter terrordådet mot Drottninggatan, där fem personer miste livet. Arkivbild. Foto: Anders Wiklund/TT
Trappan vid Sergels Torg täcktes av blommor efter terrordådet mot Drottninggatan, där fem personer miste livet. Arkivbild. Foto: Anders Wiklund/TT
Inrikes

Täcke blir minnesmärke för terrordådet

Elin Swedenmark/TT

Ett uppvärmt bronstäcke draperat vid trappan på Sergels torg i Stockholm – så ser det nya minnesmärket efter terrordådet på Drottninggatan ut.

– Vi ville skapa något som var nära och familjärt, säger konstnären Ann-Sofi Sidén.

Trappan vid Sergels torg förvandlades 2017 till ett hav av blommor, efter det terrordåd då Rakhmat Akilov mejade ner människor på Drottninggatan med en lastbil och dödade fem personer. Det är där konstnären Ann-Sofi Sidén och arkitekten Mats Fahlander har skapat minnesmonumentet "Fredad plats/Sanctuary", efter en beställning av Stockholm stad.

– Vi försökte förhålla oss till bilden av alla blommor, nallar och hälsningar, saker som folk lade dit i sin bestörtning, säger Ann-Sofi Sidén.

Över betongrampen längs Kulturhuset Stadsteaterns fasad, som påminner om en balkong, böljar nu ett stort gyllene täcke i brons över metallräcket, "som om det vore uthängt på vädring".

– När en sådan här olycka händer sker det fort och plötsligt har allt förändrats. Det ögonblickliga har vi översatt i en filt, som troligtvis alla har en relation till. Det är ett monument men det är ett väldigt omonumentalt sätt att göra en skulptur på, säger Mats Fahlander.

Diktfragment

Täcket ska motsvara kärleken som stockholmarna visade efter dådet, och det kommer att vara uppvärmt. Det för också tankarna till de värmefiltar som ofta erbjuds människor i chock.

Minnesmärket har dröjt – det har varit komplext att hantverksmässigt ta fram skulpturen inom budgeten, framhåller konstnärerna. De lade också ned stor möda på att välja ut diktfragment som slingrar fram i täckets sömmar, med poesirader av bland andra Lars Norén, Dmitri Plax, Louise Glück och Bodil Malmsten.

– Vi har sökt bilder för saknad och förlust, och samtidigt för livets ständigt pågående fors, säger Anna-Sofi Sidén, som hoppas att människor ska läsa raderna.

Kontaktpunkt

En av utmaningarna har också varit att Sergels torg redan är en så känd plats, och visuellt svår att konkurrera med. Mats Fahlander tycker torget funkar som ett vardagsrum, och under arbetet har han varit där på alla tider av dygnet.

– Var man där mer än en kvart kom det alltid fram någon till en. Så det finns ett slags kontaktsökande där, även om det kan vara på ett skruvat sätt, säger han och berättar om möten med både poliser och drogförsäljare.

Täcket är ägnat minnet av dådet, framhåller de båda, men de hoppas också att skulpturen kan bli en punkt som folk söker sig till, för värme eller gemenskap.

– Det är en plats som behöver en varm filt, säger Ann-Sofi Sidén.

”Fredad plats”

Skulpturen "Fredad plats/Sanctuary" beställdes av Stockholm stad och Stockholm konst, och utfördes av konstnären Ann-Sofi Sidén och arkitekten Mats Fahlander. Titeln syftar på begreppet sanktuarium – en fristad eller ett skyddat område för människor och djur.

Ann-Sofi Sidén är utbildad vid Hochschule der Kunst i Berlin och har bland annat ställt ut på Bonniers Konsthall och Moderna Museet i Stockholm, Musée d’Art Moderne de la Ville de Paris och Venedigbiennalen.

Mats Fahlander är arkitekt, bland annat för Fahlander Arkitekter. Bland hans offentliga projekt märks bland annat Djurgårdsvarvet med Oaxen Krog & Slip samt Vrak – Museum of Wrecks.

Duon har tidigare skapat konstverket "Puzzled" på Campus Gärdet i Stockholm ihop.

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025