loadingLångt ifrån det ”osägbara” och någon sofistikerad postmodernistisk begreppsapparat: Moses slår sönder budorden, av Gustave Doré (1832–1883). Foto: Public Domain
Långt ifrån det ”osägbara” och någon sofistikerad postmodernistisk begreppsapparat: Moses slår sönder budorden, av Gustave Doré (1832–1883). Foto: Public Domain
Litteratur

Jon Fosse och den katolska mystiska traditionen

Karl Gustel Wärnberg

”Och tack till Gud.” Vid två tillfällen under Nobelveckan avslutade årets Nobelpristagare i litteratur, Jon Fosse, sina tal med de orden. Många kritiker och tyckare har uppmärksammat hans tro och den mystiska idétradition inom katolicismen som Fosse tycks tillhöra. Men när han talar om Gud faller orden ofta för döva öron. Vårt protestantiska arv och vår sekulariserade samtid riskerar att tränga ut den tystnad och stillhet som Fosse företräder.

Med motivationen att han ”ger röst åt det osägbara” belönades Jon Fosse med årets Nobelpris i litteratur. För många läsare kan det osägbara säkerligen uppfattas som ett mystiskt ”bortom” – en värld som talar till oss från en annan dimension, men som i sig själv inte kan beskrivas, bara upplevas. Det kan tyckas vara ett fantasifoster om man är skeptiker, eller en upplevelse av någonting större än oss själva om man tolkar det med välvilja. Men Fosse talar till oss ur en helt annan tradition: katolsk mysticism.

Årets Nobelpristagare Jon Fosse (1959–) ger enligt Svenska Akademien röst åt ”det osägbara”. Foto: Tom A. Kolstad/Det norske samlaget

Åren 2012–2013 konverterade Jon Fosse till katolicismen efter att tidigare ha varit medlem av den norska statskyrkan. I en konversation med Asle Toje, vice ordförande för den norska Nobelkommittén, berättar Toje för mig om Jon Fosse att ”liksom många norrmän lämnade han statskyrkan när den togs över av vänsteraktivister. Han gick sedan med i kväkarna, som är en mycket liten grupp i Norge, innan han anslöt sig till Norges intellektuella elit och blev katolik. Detta mottogs med ointresse av den norska allmänheten, förmodligen för att de flesta sekulära människor inte bryr sig om religion – annat än som ett föremål de kan piska sina fördomar mot. Skillnaderna mellan protestantism och katolicism framstår för många som olika skolor inom kvantfysik.”

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingLångt ifrån det ”osägbara” och någon sofistikerad postmodernistisk begreppsapparat: Moses slår sönder budorden, av Gustave Doré (1832–1883). Foto: Public Domain
Långt ifrån det ”osägbara” och någon sofistikerad postmodernistisk begreppsapparat: Moses slår sönder budorden, av Gustave Doré (1832–1883). Foto: Public Domain
Litteratur

Jon Fosse och den katolska mystiska traditionen

Karl Gustel Wärnberg

”Och tack till Gud.” Vid två tillfällen under Nobelveckan avslutade årets Nobelpristagare i litteratur, Jon Fosse, sina tal med de orden. Många kritiker och tyckare har uppmärksammat hans tro och den mystiska idétradition inom katolicismen som Fosse tycks tillhöra. Men när han talar om Gud faller orden ofta för döva öron. Vårt protestantiska arv och vår sekulariserade samtid riskerar att tränga ut den tystnad och stillhet som Fosse företräder.

Med motivationen att han ”ger röst åt det osägbara” belönades Jon Fosse med årets Nobelpris i litteratur. För många läsare kan det osägbara säkerligen uppfattas som ett mystiskt ”bortom” – en värld som talar till oss från en annan dimension, men som i sig själv inte kan beskrivas, bara upplevas. Det kan tyckas vara ett fantasifoster om man är skeptiker, eller en upplevelse av någonting större än oss själva om man tolkar det med välvilja. Men Fosse talar till oss ur en helt annan tradition: katolsk mysticism.

Årets Nobelpristagare Jon Fosse (1959–) ger enligt Svenska Akademien röst åt ”det osägbara”. Foto: Tom A. Kolstad/Det norske samlaget

Åren 2012–2013 konverterade Jon Fosse till katolicismen efter att tidigare ha varit medlem av den norska statskyrkan. I en konversation med Asle Toje, vice ordförande för den norska Nobelkommittén, berättar Toje för mig om Jon Fosse att ”liksom många norrmän lämnade han statskyrkan när den togs över av vänsteraktivister. Han gick sedan med i kväkarna, som är en mycket liten grupp i Norge, innan han anslöt sig till Norges intellektuella elit och blev katolik. Detta mottogs med ointresse av den norska allmänheten, förmodligen för att de flesta sekulära människor inte bryr sig om religion – annat än som ett föremål de kan piska sina fördomar mot. Skillnaderna mellan protestantism och katolicism framstår för många som olika skolor inom kvantfysik.”

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024