loadingSkomakarrealism och gråvädersstämning var ingenting för Heidenstam. Målning från 1911 av J.A.G. Acke (1859–1924). Foto: Nationalmuseum
Skomakarrealism och gråvädersstämning var ingenting för Heidenstam. Målning från 1911 av J.A.G. Acke (1859–1924). Foto: Nationalmuseum
Litteratur

Einar Askestad: Dikt av Verner von Heidenstam

Einar Askestad

Verner von Heidenstam (1859-1940) är ett gott exempel på vad det innebär att vara en offentlig person. Kärlek och hat kan skifta så fort att man inte förstod hur det gick till. Över en natt förtjänar du ingenting av det beröm och pris du fått i åratal utan ska med förakt och ris och ingenting annat mötas. Vänner vänder sig emot en – man är användbar i det ena eller andra syftet. Offentligheten, inte minst i sin massmediala skepnad, är ingen anständig plats. Att Heidenstam lär ha spelat med i cirkusen – av fåfänga, förmodligen – används för att urskulda och rättfärdiga själva cirkusen, men dessa ting har ju inte med varandra att göra – liksom den enskilde sadisten och masochisten må ha behov av varandra blir inte själva scenen mindre beklämmande för det. Heidenstam var inte ensam om att drabbas av detta öde, ungefär samtidigt gav man sig på Anders Zorn. Tidsandan vänder, den ideologiskt drivna flocken – läs kotteriet – får vittring och anfaller. Och bemöter du angriparna underlättar du bara avrättningsförsöken.

Emma Zorn berättar i ett brev om en diskussion som Heidenstam och Ellen Key hade om godhet. Fru Zorns sammanfattning är värd att citera: ”Jag älskar Heidenstams teorier, ty han framhåller att man i livets alla förhållanden bör söka skuggor och dagrar ej allt enformigt nivellerande som slutligen dock gör all världens ting formlösa och grå. Men klicken Key, [Richard] Bergh och konsortier ville ha alla så goda och fördomsfria att till slut ligger de alla och skvalpar som ostron i saltlake.”

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingSkomakarrealism och gråvädersstämning var ingenting för Heidenstam. Målning från 1911 av J.A.G. Acke (1859–1924). Foto: Nationalmuseum
Skomakarrealism och gråvädersstämning var ingenting för Heidenstam. Målning från 1911 av J.A.G. Acke (1859–1924). Foto: Nationalmuseum
Litteratur

Einar Askestad: Dikt av Verner von Heidenstam

Einar Askestad

Verner von Heidenstam (1859-1940) är ett gott exempel på vad det innebär att vara en offentlig person. Kärlek och hat kan skifta så fort att man inte förstod hur det gick till. Över en natt förtjänar du ingenting av det beröm och pris du fått i åratal utan ska med förakt och ris och ingenting annat mötas. Vänner vänder sig emot en – man är användbar i det ena eller andra syftet. Offentligheten, inte minst i sin massmediala skepnad, är ingen anständig plats. Att Heidenstam lär ha spelat med i cirkusen – av fåfänga, förmodligen – används för att urskulda och rättfärdiga själva cirkusen, men dessa ting har ju inte med varandra att göra – liksom den enskilde sadisten och masochisten må ha behov av varandra blir inte själva scenen mindre beklämmande för det. Heidenstam var inte ensam om att drabbas av detta öde, ungefär samtidigt gav man sig på Anders Zorn. Tidsandan vänder, den ideologiskt drivna flocken – läs kotteriet – får vittring och anfaller. Och bemöter du angriparna underlättar du bara avrättningsförsöken.

Emma Zorn berättar i ett brev om en diskussion som Heidenstam och Ellen Key hade om godhet. Fru Zorns sammanfattning är värd att citera: ”Jag älskar Heidenstams teorier, ty han framhåller att man i livets alla förhållanden bör söka skuggor och dagrar ej allt enformigt nivellerande som slutligen dock gör all världens ting formlösa och grå. Men klicken Key, [Richard] Bergh och konsortier ville ha alla så goda och fördomsfria att till slut ligger de alla och skvalpar som ostron i saltlake.”

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024