loadingMusiker och projektledare Jon Dahlkvist. Foto: Julia Mustonen-Dahlkvist
Musiker och projektledare Jon Dahlkvist. Foto: Julia Mustonen-Dahlkvist
Musik

Jon Dahlkvist: Klassisk kultur skapar stora värden

Kristina I. Kleinert

Musiker och projektledare Jon Dahlkvist berättar om musikens möjligheter i samhället och de stora värden som genereras genom att skapa och uppleva klassisk kultur. Det kan beröra meningen med livet och skapa kontakt med ens inre.

Jon Dahlkvist bor i Arvika i västra Värmland, en stad som har ett kulturellt förflutet inom främst hantverk och måleri. Sedan starten av Musikhögskolan Ingesund 1923 så har det också blivit ett musikaliskt centrum. Det är därför inte konstigt att Jon har hittat just den platsen att verka och utvecklas på – som människa, musiker och pedagog.

Att barndomen är viktig och kan ge inspiration för livsval är tydligt när det gäller Jon. Båda hans föräldrar är musiker och man kan helt enkelt säga att han fick musiken med modersmjölken. Född och uppvuxen i Stockholm gav det honom möjlighet att utveckla sitt intresse för musik. Som barn var han nyfiken och provade många olika instrument. Det var sång, piano och fiol, men till slut valde han att fokusera på viola eller som det också kallas, altfiol. Han utbildade sig vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm och därefter fem år utomlands i bland annat Holland och Italien.

– Jag tycker om att spela med andra, och mötet med musiker och den sociala biten är viktig för mig. Sedan tonåren har jag spelat i olika stråkkvartetter, och i den konstellationen bestämmer musikerna mycket tillsammans. Jag är intresserad av hur man kan samarbeta och hur man kan spela ihop. Jag har inget behov av att stå längst fram, istället tycker jag om att stödja andra och se till att de mår bra och att saker flyter på.

2007 skapade han tillsammans med systrarna Hanna och Kersti samt en vän Dahlkvistkvartetten, och de har tillsammans genomfört många konserter och turnéer med stor framgång. Jon berättar att han förutom att spela själv tycker om att organisera och att vara arrangör för konserter och scenframträdanden.

Under åren har han varit projektledare i olika sammanhang, bland annat som festivalledare för den årligt återkommande Glafsfjordens musikfestival. Han rör sig både nationellt och internationellt på små och stora scener, och har en fin och framgångsrik karriär bakom sig. Trots alla framgångar så verkar det som att det är kvaliteten i musicerandet och den inre utvecklingen som är det centrala för honom.

– Ibland när vi spelar i Dahlkvistkvartetten så upplever vi att vi är fyra personer som är totalt sammankopplade i vår musikaliska förnimmelse, vi känner musiken ihop. I den stunden väljer vi att uppleva musiken på samma sätt tillsammans, och det är det som blir det magiska och som egentligen bara kan upplevas när man besöker en konsert i verkligheten.

– I kammarmusik handlar det om att när en musiker ger en känsla så kommer en annan musiker och ger en liknande känsla som kompletterar den första, och tillsammans ger det ett resultat som är större än summan av vardera personen. Det blir starkt emotionellt och själsligt, och handlar om att kunna förmedla något som är större än en själv. Musiken är ett språk som går bortom det talade språket, och har en bättre förmåga att förklara känslor och de djupa känslorna som berör meningen med livet.

Musiker Jon Dahlkvist. Foto: Model House

Det är just den aspekten av musicerandet som Jon önskar lyfta fram och utveckla i sitt pedagogiska arbete med unga musiker. Han vill skapa medvetenhet och lyhördhet om gruppen och medmusikanternas betydelse i musikskapandet.

– Det är härligt att se hur människor tar fram nya sidor inom sig, öppnar upp och med tiden blommar ut. Då får man möjlighet att inte bara fokusera på sig själv, utan istället ha fokus på musiken man skapar tillsammans. Det här förhållningssättet väcker frågan: varför gör man det man gör? Människor har ett inneboende behov av att uppleva konst och kultur, och att få beröras av något som är större än vardagen.

– Det finns så mycket mekaniskt och praktiskt som måste göras varje dag, samtidigt som det finns behov av att någon gång under dagen få släppa ut känslor och uppleva något större. Genom att uppleva kultur som exempelvis poesi, film eller musik kan man komma in i en värld som sätter igång en massa spännande saker inom en. Många människor vill ha ett meningsfullt liv med nära relationer och upplevelser som bygger det mänskliga inom oss, och där spelar konsten och kulturen en viktig roll.

Jon berättar också om allt arbete som ligger bakom att bli professionell musiker och att därefter fortsätta hålla standarden och utvecklas vidare. Det är ett hantverk med mycket teknikövande och många repetitioner, vilket krävs för att kunna bli så skicklig och fri i sitt skapande att tolkning och uttryck får fritt spelrum.

Jon lyfter fram hur all information och kommunikation som finns i dagens samhälle påverkar oss.

– Man sitter framför en skärm och tar in väldigt mycket information, man kan inte styra sin egen hjärna och vad man vill att den ska tänka, utan den blir styrd av något annat. Förr i tiden så tror jag människor hade mer tid att tänka fritt, i och med att det inte fanns så mycket att ta in utifrån. Jag tror det fanns fler tillfällen att bara vara, tänka och uppleva.

– Idag är det svårt att få de här tillfällena att kunna känna efter, därför har kulturen en viktig roll genom att den kan skapa utrymme för något annat än det stressiga vardagslivet. Det är viktigt att försöka bygga ett samhälle där man naturligt landar i tillfällen där man har tid att uppleva kultur. Jag tror det kommer bli en ny trend efter pandemin, där man ger sig själv tid att regelbundet uppleva levande konst och kultur.

Jon berättar att kulturskaparen har en fantastisk möjlighet att kunna skapa värden som berör det mänskliga och kulturella och som är meningsfulla för människan.

– Idag pratar man mycket om att kultur ska vara till nytta och det ska vara mätbart, det ska stimulera hjärna och vara bra för hälsan. Det är lätt att förlora tanken på att det finns något större än oss själva. Man kan kalla det kraften bakom allting, en högre makt eller gudomligt, och det är ju det som vi människor strävar efter. Man skulle kunna säga att den här strävan med att få kontakt med sitt högre själv kan vara en del av meningen med livet. Kulturen kan ge denna möjlighet för människan.

– I klassisk musik lyfter man fram det vackra och kultiverade som gör att man kan växa som människa. Det är de idealen som man hela tiden försöker närma sig. Genom att kultivera sig själv och kontrollera sina drifter och instinkter kan man utveckla något högre. Att studera den klassiska kulturen kan utveckla fantastiska förmågor att uppnå det här: att arbeta för att bli en bättre människa och kunna njuta av skönhet och harmoni.

 

Vill du läsa en politiskt oberoende (på riktigt) nyhetstidning med ledarartiklar och klassisk inrikes- och utrikesjournalistik utan politisk färgning eller överdrifter? Just nu, tidsbegränsat sommarerbjudande, endast 1 krona (99kr normalt) första månaden – ingen bindning – säg upp enkelt när du vill via mejl eller telefon. Förnyas automatiskt för 99 kr/mån tills du väljer att säga upp. Du riskerar inte mer än första kronan. Klicka här för att starta din provprenumeration nu!

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingMusiker och projektledare Jon Dahlkvist. Foto: Julia Mustonen-Dahlkvist
Musiker och projektledare Jon Dahlkvist. Foto: Julia Mustonen-Dahlkvist
Musik

Jon Dahlkvist: Klassisk kultur skapar stora värden

Kristina I. Kleinert

Musiker och projektledare Jon Dahlkvist berättar om musikens möjligheter i samhället och de stora värden som genereras genom att skapa och uppleva klassisk kultur. Det kan beröra meningen med livet och skapa kontakt med ens inre.

Jon Dahlkvist bor i Arvika i västra Värmland, en stad som har ett kulturellt förflutet inom främst hantverk och måleri. Sedan starten av Musikhögskolan Ingesund 1923 så har det också blivit ett musikaliskt centrum. Det är därför inte konstigt att Jon har hittat just den platsen att verka och utvecklas på – som människa, musiker och pedagog.

Att barndomen är viktig och kan ge inspiration för livsval är tydligt när det gäller Jon. Båda hans föräldrar är musiker och man kan helt enkelt säga att han fick musiken med modersmjölken. Född och uppvuxen i Stockholm gav det honom möjlighet att utveckla sitt intresse för musik. Som barn var han nyfiken och provade många olika instrument. Det var sång, piano och fiol, men till slut valde han att fokusera på viola eller som det också kallas, altfiol. Han utbildade sig vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm och därefter fem år utomlands i bland annat Holland och Italien.

– Jag tycker om att spela med andra, och mötet med musiker och den sociala biten är viktig för mig. Sedan tonåren har jag spelat i olika stråkkvartetter, och i den konstellationen bestämmer musikerna mycket tillsammans. Jag är intresserad av hur man kan samarbeta och hur man kan spela ihop. Jag har inget behov av att stå längst fram, istället tycker jag om att stödja andra och se till att de mår bra och att saker flyter på.

2007 skapade han tillsammans med systrarna Hanna och Kersti samt en vän Dahlkvistkvartetten, och de har tillsammans genomfört många konserter och turnéer med stor framgång. Jon berättar att han förutom att spela själv tycker om att organisera och att vara arrangör för konserter och scenframträdanden.

Under åren har han varit projektledare i olika sammanhang, bland annat som festivalledare för den årligt återkommande Glafsfjordens musikfestival. Han rör sig både nationellt och internationellt på små och stora scener, och har en fin och framgångsrik karriär bakom sig. Trots alla framgångar så verkar det som att det är kvaliteten i musicerandet och den inre utvecklingen som är det centrala för honom.

– Ibland när vi spelar i Dahlkvistkvartetten så upplever vi att vi är fyra personer som är totalt sammankopplade i vår musikaliska förnimmelse, vi känner musiken ihop. I den stunden väljer vi att uppleva musiken på samma sätt tillsammans, och det är det som blir det magiska och som egentligen bara kan upplevas när man besöker en konsert i verkligheten.

– I kammarmusik handlar det om att när en musiker ger en känsla så kommer en annan musiker och ger en liknande känsla som kompletterar den första, och tillsammans ger det ett resultat som är större än summan av vardera personen. Det blir starkt emotionellt och själsligt, och handlar om att kunna förmedla något som är större än en själv. Musiken är ett språk som går bortom det talade språket, och har en bättre förmåga att förklara känslor och de djupa känslorna som berör meningen med livet.

Musiker Jon Dahlkvist. Foto: Model House

Det är just den aspekten av musicerandet som Jon önskar lyfta fram och utveckla i sitt pedagogiska arbete med unga musiker. Han vill skapa medvetenhet och lyhördhet om gruppen och medmusikanternas betydelse i musikskapandet.

– Det är härligt att se hur människor tar fram nya sidor inom sig, öppnar upp och med tiden blommar ut. Då får man möjlighet att inte bara fokusera på sig själv, utan istället ha fokus på musiken man skapar tillsammans. Det här förhållningssättet väcker frågan: varför gör man det man gör? Människor har ett inneboende behov av att uppleva konst och kultur, och att få beröras av något som är större än vardagen.

– Det finns så mycket mekaniskt och praktiskt som måste göras varje dag, samtidigt som det finns behov av att någon gång under dagen få släppa ut känslor och uppleva något större. Genom att uppleva kultur som exempelvis poesi, film eller musik kan man komma in i en värld som sätter igång en massa spännande saker inom en. Många människor vill ha ett meningsfullt liv med nära relationer och upplevelser som bygger det mänskliga inom oss, och där spelar konsten och kulturen en viktig roll.

Jon berättar också om allt arbete som ligger bakom att bli professionell musiker och att därefter fortsätta hålla standarden och utvecklas vidare. Det är ett hantverk med mycket teknikövande och många repetitioner, vilket krävs för att kunna bli så skicklig och fri i sitt skapande att tolkning och uttryck får fritt spelrum.

Jon lyfter fram hur all information och kommunikation som finns i dagens samhälle påverkar oss.

– Man sitter framför en skärm och tar in väldigt mycket information, man kan inte styra sin egen hjärna och vad man vill att den ska tänka, utan den blir styrd av något annat. Förr i tiden så tror jag människor hade mer tid att tänka fritt, i och med att det inte fanns så mycket att ta in utifrån. Jag tror det fanns fler tillfällen att bara vara, tänka och uppleva.

– Idag är det svårt att få de här tillfällena att kunna känna efter, därför har kulturen en viktig roll genom att den kan skapa utrymme för något annat än det stressiga vardagslivet. Det är viktigt att försöka bygga ett samhälle där man naturligt landar i tillfällen där man har tid att uppleva kultur. Jag tror det kommer bli en ny trend efter pandemin, där man ger sig själv tid att regelbundet uppleva levande konst och kultur.

Jon berättar att kulturskaparen har en fantastisk möjlighet att kunna skapa värden som berör det mänskliga och kulturella och som är meningsfulla för människan.

– Idag pratar man mycket om att kultur ska vara till nytta och det ska vara mätbart, det ska stimulera hjärna och vara bra för hälsan. Det är lätt att förlora tanken på att det finns något större än oss själva. Man kan kalla det kraften bakom allting, en högre makt eller gudomligt, och det är ju det som vi människor strävar efter. Man skulle kunna säga att den här strävan med att få kontakt med sitt högre själv kan vara en del av meningen med livet. Kulturen kan ge denna möjlighet för människan.

– I klassisk musik lyfter man fram det vackra och kultiverade som gör att man kan växa som människa. Det är de idealen som man hela tiden försöker närma sig. Genom att kultivera sig själv och kontrollera sina drifter och instinkter kan man utveckla något högre. Att studera den klassiska kulturen kan utveckla fantastiska förmågor att uppnå det här: att arbeta för att bli en bättre människa och kunna njuta av skönhet och harmoni.

 

Vill du läsa en politiskt oberoende (på riktigt) nyhetstidning med ledarartiklar och klassisk inrikes- och utrikesjournalistik utan politisk färgning eller överdrifter? Just nu, tidsbegränsat sommarerbjudande, endast 1 krona (99kr normalt) första månaden – ingen bindning – säg upp enkelt när du vill via mejl eller telefon. Förnyas automatiskt för 99 kr/mån tills du väljer att säga upp. Du riskerar inte mer än första kronan. Klicka här för att starta din provprenumeration nu!

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024