loadingSkatteverket fick nyligen kritik för att kontant betalning för en ansökningsavgift inte är möjlig. Foto: Eva Sagerfors
Skatteverket fick nyligen kritik för att kontant betalning för en ansökningsavgift inte är möjlig. Foto: Eva Sagerfors
Inrikes

JO-kritik mot Skatteverket: Tar inte emot kontanter

Eva Sagerfors

Att inte ge möjlighet till kontant betalning av en ansökningsavgift hos Skatteverket strider mot riksbankslagen och för detta kritiseras nu Skatteverket av JO. Enligt Skatteverket är en förändring på gång, men det kommer att ta tid.

Erik Nymansson, chefsjustitieombudsman, har granskat om Skatteverket lever upp till sina skyldigheter enligt riksbankslagen.

– Enligt riksbankslagen är myndigheter i princip skyldiga att ta emot kontanter som betalning av en avgift, säger han i ett uttalande.

Skyldighet att ta emot kontanter

Riksbankslagen (2022:1568) säger att kontanter (sedlar och mynt) och beredskapspengar är lagliga betalningsmedel. Det innebär att var och en är skyldig att ta emot detta som betalningsmedel. Vissa undantag finns i andra lagar. Ett undantag är att skatter och avgifter ska betalas in till Skatteverkets konto för skattebetalningar. Skyldigheten kan också avtalas bort i civilrättsliga förhållanden.

Riksdagens konstitutionsutskott har påtalat för regeringarna att de bör säkerställa att myndigheterna är tillgängliga och erbjuder fullgoda alternativ till digital service, så att även de som inte kan eller vill vara digitala kan ta till vara sina intressen i kontakter med myndigheter.

Justitieombudsmannen (JO), eller Riksdagens ombudsmän, granskar att myndigheterna arbetar enligt de lagar och regler som styr deras arbete, särskilt lagar som berör enskildas rättigheter och skyldigheter i förhållande till det allmänna.

Källa: JO

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingSkatteverket fick nyligen kritik för att kontant betalning för en ansökningsavgift inte är möjlig. Foto: Eva Sagerfors
Skatteverket fick nyligen kritik för att kontant betalning för en ansökningsavgift inte är möjlig. Foto: Eva Sagerfors
Inrikes

JO-kritik mot Skatteverket: Tar inte emot kontanter

Eva Sagerfors

Att inte ge möjlighet till kontant betalning av en ansökningsavgift hos Skatteverket strider mot riksbankslagen och för detta kritiseras nu Skatteverket av JO. Enligt Skatteverket är en förändring på gång, men det kommer att ta tid.

Erik Nymansson, chefsjustitieombudsman, har granskat om Skatteverket lever upp till sina skyldigheter enligt riksbankslagen.

– Enligt riksbankslagen är myndigheter i princip skyldiga att ta emot kontanter som betalning av en avgift, säger han i ett uttalande.

Skyldighet att ta emot kontanter

Riksbankslagen (2022:1568) säger att kontanter (sedlar och mynt) och beredskapspengar är lagliga betalningsmedel. Det innebär att var och en är skyldig att ta emot detta som betalningsmedel. Vissa undantag finns i andra lagar. Ett undantag är att skatter och avgifter ska betalas in till Skatteverkets konto för skattebetalningar. Skyldigheten kan också avtalas bort i civilrättsliga förhållanden.

Riksdagens konstitutionsutskott har påtalat för regeringarna att de bör säkerställa att myndigheterna är tillgängliga och erbjuder fullgoda alternativ till digital service, så att även de som inte kan eller vill vara digitala kan ta till vara sina intressen i kontakter med myndigheter.

Justitieombudsmannen (JO), eller Riksdagens ombudsmän, granskar att myndigheterna arbetar enligt de lagar och regler som styr deras arbete, särskilt lagar som berör enskildas rättigheter och skyldigheter i förhållande till det allmänna.

Källa: JO

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024