loadingSaneringsarbetet fortsätter under lördagen längs Blekingekusten där Kustbevakningen, Sölvesborgs kommun och länsstyrelsen fått hjälp av Hemvärnet. Bild från den 26 oktober. Foto: Johan Nilsson/TT
Saneringsarbetet fortsätter under lördagen längs Blekingekusten där Kustbevakningen, Sölvesborgs kommun och länsstyrelsen fått hjälp av Hemvärnet. Bild från den 26 oktober. Foto: Johan Nilsson/TT
Inrikes

Hemvärnet bistår i oljesanering

Simon Uggla

Hemvärnet har anslutit till oljesaneringen längs Blekingekusten. En bärgningsplan har upprättats och väntar på godkännande.

– När den är godkänd kan man gå vidare med bärgningen, säger Valdemar Lindekrantz på Kustbevakningen.

Kustbevakningen har under helgen förstärkt sina resurser längs en milslång kuststräcka mellan Hörvik och Lörby Kladd i Sölvesborgs kommun. Ett 30-tal hemvärnssoldater och ett 20-tal av Kustbevakningens aspiranter deltar i saneringsarbetet.

Oljeutsläppet från Marco Polo

(TT)

Passagerarfärjan TT-Line Marco Polo, som är flaggad i Cypern, var på väg från Trelleborg till Karlshamn för att sedan fortsätta till Klaipeda i Litauen.

Söndagen den 22 oktober stötte fartyget på grund. Larmet kom klockan 6.25.

I Hanöbukten hade fartyget först stött på grund och börjat läcka olja.

Därefter fortsatte det ytterligare tre nautiska mil, vilket motsvarar fem–sex kilometer, innan det gick på ett nytt grund och fastnade.

Redan samma dag nådde oljan land vid Hörvik i Sölvesborgs kommun. Sedan dess har saneringsarbetet pågått längs kusten och till havs.

Två personer ur besättningen misstänks för vårdslöshet i sjötrafik av normalgraden.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingSaneringsarbetet fortsätter under lördagen längs Blekingekusten där Kustbevakningen, Sölvesborgs kommun och länsstyrelsen fått hjälp av Hemvärnet. Bild från den 26 oktober. Foto: Johan Nilsson/TT
Saneringsarbetet fortsätter under lördagen längs Blekingekusten där Kustbevakningen, Sölvesborgs kommun och länsstyrelsen fått hjälp av Hemvärnet. Bild från den 26 oktober. Foto: Johan Nilsson/TT
Inrikes

Hemvärnet bistår i oljesanering

Simon Uggla

Hemvärnet har anslutit till oljesaneringen längs Blekingekusten. En bärgningsplan har upprättats och väntar på godkännande.

– När den är godkänd kan man gå vidare med bärgningen, säger Valdemar Lindekrantz på Kustbevakningen.

Kustbevakningen har under helgen förstärkt sina resurser längs en milslång kuststräcka mellan Hörvik och Lörby Kladd i Sölvesborgs kommun. Ett 30-tal hemvärnssoldater och ett 20-tal av Kustbevakningens aspiranter deltar i saneringsarbetet.

Oljeutsläppet från Marco Polo

(TT)

Passagerarfärjan TT-Line Marco Polo, som är flaggad i Cypern, var på väg från Trelleborg till Karlshamn för att sedan fortsätta till Klaipeda i Litauen.

Söndagen den 22 oktober stötte fartyget på grund. Larmet kom klockan 6.25.

I Hanöbukten hade fartyget först stött på grund och börjat läcka olja.

Därefter fortsatte det ytterligare tre nautiska mil, vilket motsvarar fem–sex kilometer, innan det gick på ett nytt grund och fastnade.

Redan samma dag nådde oljan land vid Hörvik i Sölvesborgs kommun. Sedan dess har saneringsarbetet pågått längs kusten och till havs.

Två personer ur besättningen misstänks för vårdslöshet i sjötrafik av normalgraden.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024