loadingFärjan Marco Polo står sedan i söndags på grund utanför Hörvik i Blekinge och har orsakat ett stort oljeutsläpp. Arkivbild. Foto: Johan Nilsson/TT
Färjan Marco Polo står sedan i söndags på grund utanför Hörvik i Blekinge och har orsakat ett stort oljeutsläpp. Arkivbild. Foto: Johan Nilsson/TT
Inrikes

Trasig gps bakom oljeutsläppet – två får böter

TT

Två besättningsmän på den grundstötta färjan Marco Polo har dömts till 50 dagsböter vardera för vårdslöshet i sjötrafik. De förlitade sig på en gps som inte fungerade i dimman och mörkret, konstaterar åklagaren.

Besättningsmännen trodde att de befann sig på utsidan av Hanö, men fartyget befann sig i själva verket mellan Hanö och fastlandet. Vid den första grundstötningen var det tredjestyrman som var vakthavande befäl.

– Det är nedsatt sikt, det är dimma och mörker. Han har vid framförande av fartyget nöjt sig med att titta i det elektroniska sjökortet, i stället för att använda sig av andra hjälpmedel, som till exempel radarn ombord eller vanlig utkik, säger kammaråklagare Adrien Combier-Hogg.

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingFärjan Marco Polo står sedan i söndags på grund utanför Hörvik i Blekinge och har orsakat ett stort oljeutsläpp. Arkivbild. Foto: Johan Nilsson/TT
Färjan Marco Polo står sedan i söndags på grund utanför Hörvik i Blekinge och har orsakat ett stort oljeutsläpp. Arkivbild. Foto: Johan Nilsson/TT
Inrikes

Trasig gps bakom oljeutsläppet – två får böter

TT

Två besättningsmän på den grundstötta färjan Marco Polo har dömts till 50 dagsböter vardera för vårdslöshet i sjötrafik. De förlitade sig på en gps som inte fungerade i dimman och mörkret, konstaterar åklagaren.

Besättningsmännen trodde att de befann sig på utsidan av Hanö, men fartyget befann sig i själva verket mellan Hanö och fastlandet. Vid den första grundstötningen var det tredjestyrman som var vakthavande befäl.

– Det är nedsatt sikt, det är dimma och mörker. Han har vid framförande av fartyget nöjt sig med att titta i det elektroniska sjökortet, i stället för att använda sig av andra hjälpmedel, som till exempel radarn ombord eller vanlig utkik, säger kammaråklagare Adrien Combier-Hogg.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024