loadingKonstverket är inbränt enbart med hjälp av ett förstoringsglas. Fågeln har sedan fyllts med en harts som gör att den skiftar färg vid beröring. Foto: Anton Nilsson
Konstverket är inbränt enbart med hjälp av ett förstoringsglas. Fågeln har sedan fyllts med en harts som gör att den skiftar färg vid beröring. Foto: Anton Nilsson
Krönika

Hantverk väcker historien till liv

Anton Nilsson

Jag fascineras av människors berättelser, vad de har upplevt och hur de tänker. På min semester träffade jag en konstnär som brände mönster i trä med hjälp av förstoringsglas. Han blev knappast rik på sitt arbetssätt, men när han pratade om sin konst lyste han upp. Det syntes att han älskade det han gjorde.

I ett litet köpcenter utanför Varberg träffade jag en man vid namn Ian Houlton. Han arbetade bland annat med att bränna mönster och motiv i trä. Vi stod och språkade vid en tavla som jag i min naivitet trodde var skapad med en vanlig glödritningsapparat, ni vet en sådan där man använde i mellanstadiet för att märka sina slöjdalster.

Efter vidare diskussion visade det sig att han i stället hade bränt in mönstret med hjälp av solens strålar och ett förstoringsglas. Det hade tagit runt 70 timmar och de sista delarna av verket förenklade han då solen brände för mycket.

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingKonstverket är inbränt enbart med hjälp av ett förstoringsglas. Fågeln har sedan fyllts med en harts som gör att den skiftar färg vid beröring. Foto: Anton Nilsson
Konstverket är inbränt enbart med hjälp av ett förstoringsglas. Fågeln har sedan fyllts med en harts som gör att den skiftar färg vid beröring. Foto: Anton Nilsson
Krönika

Hantverk väcker historien till liv

Anton Nilsson

Jag fascineras av människors berättelser, vad de har upplevt och hur de tänker. På min semester träffade jag en konstnär som brände mönster i trä med hjälp av förstoringsglas. Han blev knappast rik på sitt arbetssätt, men när han pratade om sin konst lyste han upp. Det syntes att han älskade det han gjorde.

I ett litet köpcenter utanför Varberg träffade jag en man vid namn Ian Houlton. Han arbetade bland annat med att bränna mönster och motiv i trä. Vi stod och språkade vid en tavla som jag i min naivitet trodde var skapad med en vanlig glödritningsapparat, ni vet en sådan där man använde i mellanstadiet för att märka sina slöjdalster.

Efter vidare diskussion visade det sig att han i stället hade bränt in mönstret med hjälp av solens strålar och ett förstoringsglas. Det hade tagit runt 70 timmar och de sista delarna av verket förenklade han då solen brände för mycket.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024