loadingBärgningen av den grundstötta färjan Marco Polo har startat, men nu ligger hon för ankar en bit från grundet. En bogserbåt ligger intill. Foto: Ola Torkelsson/TT
Bärgningen av den grundstötta färjan Marco Polo har startat, men nu ligger hon för ankar en bit från grundet. En bogserbåt ligger intill. Foto: Ola Torkelsson/TT
Inrikes

Grundstött färja ankrad – olja på havsytan

Cecilia Klintö och Anna Karolina Eriksson

Den grundstötta färjan Marco Polo ligger just nu för ankar på cirka tio meters djup. Tidigast under torsdagsmorgonen kan färjan bogseras in till hamn, men det finns fortsatt risk för ytterligare oljeutsläpp.

Marco Polo ligger för ankar på cirka tio meters djup, en kort båttur ut från hamnen i Hörvik. Under onsdagen var havsytan nästan spegelblank och solen strålade, men kring den havererade färjan syntes olja på ytan och oljelukten var stark.

TT följde med Sjövärnskåren på en tur ut till färjan vid lunchtid. Kåren bistår Kustbevakningen med transporter av mat och personal och har också hjälpt till med att lägga ut länsar, som ska hindra att oljan sprider sig.

Oljeutsläppet från Marco Polo

(TT)

Passagerarfärjan TT-Line Marco Polo, som är flaggad i Cypern, var på väg från Trelleborg till Karlshamn för att sedan fortsätta till Klaipeda i Litauen.

Söndagen den 22 oktober stötte fartyget på grund. Larmet kom klockan 06.25.

I Hanöbukten hade fartyget först stött på grund och börjat läcka olja.

Därefter fortsatte det ytterligare tre nautiska mil, vilket motsvarar fem–sex kilometer, innan det gick på ett nytt grund och fastnade.

Redan samma dag nådde oljan land vid Hörvik i Sölvesborgs kommun. Sedan dess har saneringsarbetet pågått längs kusten och till havs.

Söndagen den 29 oktober gled fartyget av grundet på eftermiddagen men fastnade snart på ett annat, och ett nytt oljeutsläpp konstaterades.

Onsdag den 1 november påbörjades bärgningen av Marco Polo som ska bogseras till Stillerydshamnen i Karlshamn.

En utredning har visat att en gps ombord var trasig och att besättningen förlitade sig enbart på den i dimman. Två besättningsmän har i ett strafföreläggande dömts till 50 dagsböter vardera för vårdslöshet i sjötrafik.

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingBärgningen av den grundstötta färjan Marco Polo har startat, men nu ligger hon för ankar en bit från grundet. En bogserbåt ligger intill. Foto: Ola Torkelsson/TT
Bärgningen av den grundstötta färjan Marco Polo har startat, men nu ligger hon för ankar en bit från grundet. En bogserbåt ligger intill. Foto: Ola Torkelsson/TT
Inrikes

Grundstött färja ankrad – olja på havsytan

Cecilia Klintö och Anna Karolina Eriksson

Den grundstötta färjan Marco Polo ligger just nu för ankar på cirka tio meters djup. Tidigast under torsdagsmorgonen kan färjan bogseras in till hamn, men det finns fortsatt risk för ytterligare oljeutsläpp.

Marco Polo ligger för ankar på cirka tio meters djup, en kort båttur ut från hamnen i Hörvik. Under onsdagen var havsytan nästan spegelblank och solen strålade, men kring den havererade färjan syntes olja på ytan och oljelukten var stark.

TT följde med Sjövärnskåren på en tur ut till färjan vid lunchtid. Kåren bistår Kustbevakningen med transporter av mat och personal och har också hjälpt till med att lägga ut länsar, som ska hindra att oljan sprider sig.

Oljeutsläppet från Marco Polo

(TT)

Passagerarfärjan TT-Line Marco Polo, som är flaggad i Cypern, var på väg från Trelleborg till Karlshamn för att sedan fortsätta till Klaipeda i Litauen.

Söndagen den 22 oktober stötte fartyget på grund. Larmet kom klockan 06.25.

I Hanöbukten hade fartyget först stött på grund och börjat läcka olja.

Därefter fortsatte det ytterligare tre nautiska mil, vilket motsvarar fem–sex kilometer, innan det gick på ett nytt grund och fastnade.

Redan samma dag nådde oljan land vid Hörvik i Sölvesborgs kommun. Sedan dess har saneringsarbetet pågått längs kusten och till havs.

Söndagen den 29 oktober gled fartyget av grundet på eftermiddagen men fastnade snart på ett annat, och ett nytt oljeutsläpp konstaterades.

Onsdag den 1 november påbörjades bärgningen av Marco Polo som ska bogseras till Stillerydshamnen i Karlshamn.

En utredning har visat att en gps ombord var trasig och att besättningen förlitade sig enbart på den i dimman. Två besättningsmän har i ett strafföreläggande dömts till 50 dagsböter vardera för vårdslöshet i sjötrafik.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024