Trots pandemin, global osäkerhet och svängningar på marknaden ser de svenska lantbrukarna positivt på framtiden. Det visar den årliga Lantbruksbarometern.
En del av orsakerna har att göra med att det är hög efterfrågan på svenska jordbruksprodukter och man får relativt bra betalt för sina produkter.
– Det är ett glädjande resultat men vi kan inte luta oss tillbaka, det finns många utmaningar. Bland annat höga priser på åkermark, hur vi får till en ökad och långsiktigt stabil produktion av livsmedel men även en uthållig energiförsörjning som vi ser ett minskat intresse för, säger Per Skargren, segmentschef för Skog och Lantbruk på Ludvig & Co, i ett pressmeddelande.
Den pågående pandemin har samtidigt lett till att konsumtionen av svenska livsmedel har ökat. Detta då alltfler konsumenter väljer att handla svenska varor i butikerna och laga sin egen mat i större utsträckning än innan pandemin. Det gör att lantbrukarna ser ljusare på sin framtida lönsamhet.
– Det är missvisande att prata om positiva effekter av pandemin när så många branscher går på knäna men den har helt klart drivit på en beteendeförändring som gynnat det svenska lantbruket, säger Ewa Andersen, vd för Sparbankernas Riksförbund, i pressmeddelandet.
– Samtidigt behöver hela kedjan hålla ihop och vi vill så klart för framtiden att både restauranger och butiker ska kunna verka sida vid sida och då gärna med mycket svenskt att erbjuda.
48 procent av lantbrukarna säger att de upplever en ganska eller mycket god lönsamhet. Samtidigt tror 51 procent på en ganska eller mycket god lönsamhet om ett år.
98 procent uppger att de trivs med att arbeta som lantbrukare, och tre av fyra säger att de skulle rekommendera unga människor att bli lantbrukare eller arbeta inom näringen.
Sveriges nya satsning inom nationell och internationell nyhetsjournalistik i tryck. Teckna din provprenumeration idag – endast 99kr, avslutas automatiskt – klicka på bilden nedan för mer info: