loading
Lantbrukarna i Sverige ser positivt på framtiden trots den pågående pandemin. Foto: Susanne W Lamm
Lantbrukarna i Sverige ser positivt på framtiden trots den pågående pandemin. Foto: Susanne W Lamm
Inrikes

Framtidstro bland de svenska lantbrukarna

Epoch Times

Trots pandemin, global osäkerhet och svängningar på marknaden ser de svenska lantbrukarna positivt på framtiden. Det visar den årliga Lantbruksbarometern.

En del av orsakerna har att göra med att det är hög efterfrågan på svenska jordbruksprodukter och man får relativt bra betalt för sina produkter.

– Det är ett glädjande resultat men vi kan inte luta oss tillbaka, det finns många utmaningar. Bland annat höga priser på åkermark, hur vi får till en ökad och långsiktigt stabil produktion av livsmedel men även en uthållig energiförsörjning som vi ser ett minskat intresse för, säger Per Skargren, segmentschef för Skog och Lantbruk på Ludvig & Co, i ett pressmeddelande.

Den pågående pandemin har samtidigt lett till att konsumtionen av svenska livsmedel har ökat. Detta då alltfler konsumenter väljer att handla svenska varor i butikerna och laga sin egen mat i större utsträckning än innan pandemin. Det gör att lantbrukarna ser ljusare på sin framtida lönsamhet.

– Det är missvisande att prata om positiva effekter av pandemin när så många branscher går på knäna men den har helt klart drivit på en beteendeförändring som gynnat det svenska lantbruket, säger Ewa Andersen, vd för Sparbankernas Riksförbund, i pressmeddelandet.

– Samtidigt behöver hela kedjan hålla ihop och vi vill så klart för framtiden att både restauranger och butiker ska kunna verka sida vid sida och då gärna med mycket svenskt att erbjuda.

48 procent av lantbrukarna säger att de upplever en ganska eller mycket god lönsamhet. Samtidigt tror 51 procent på en ganska eller mycket god lönsamhet om ett år.

98 procent uppger att de trivs med att arbeta som lantbrukare, och tre av fyra säger att de skulle rekommendera unga människor att bli lantbrukare eller arbeta inom näringen.

Sveriges nya satsning inom nationell och internationell nyhetsjournalistik i tryck. Teckna din provprenumeration idag – endast 99kr, avslutas automatiskt – klicka på bilden nedan för mer info:

 

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loading
Lantbrukarna i Sverige ser positivt på framtiden trots den pågående pandemin. Foto: Susanne W Lamm
Lantbrukarna i Sverige ser positivt på framtiden trots den pågående pandemin. Foto: Susanne W Lamm
Inrikes

Framtidstro bland de svenska lantbrukarna

Epoch Times

Trots pandemin, global osäkerhet och svängningar på marknaden ser de svenska lantbrukarna positivt på framtiden. Det visar den årliga Lantbruksbarometern.

En del av orsakerna har att göra med att det är hög efterfrågan på svenska jordbruksprodukter och man får relativt bra betalt för sina produkter.

– Det är ett glädjande resultat men vi kan inte luta oss tillbaka, det finns många utmaningar. Bland annat höga priser på åkermark, hur vi får till en ökad och långsiktigt stabil produktion av livsmedel men även en uthållig energiförsörjning som vi ser ett minskat intresse för, säger Per Skargren, segmentschef för Skog och Lantbruk på Ludvig & Co, i ett pressmeddelande.

Den pågående pandemin har samtidigt lett till att konsumtionen av svenska livsmedel har ökat. Detta då alltfler konsumenter väljer att handla svenska varor i butikerna och laga sin egen mat i större utsträckning än innan pandemin. Det gör att lantbrukarna ser ljusare på sin framtida lönsamhet.

– Det är missvisande att prata om positiva effekter av pandemin när så många branscher går på knäna men den har helt klart drivit på en beteendeförändring som gynnat det svenska lantbruket, säger Ewa Andersen, vd för Sparbankernas Riksförbund, i pressmeddelandet.

– Samtidigt behöver hela kedjan hålla ihop och vi vill så klart för framtiden att både restauranger och butiker ska kunna verka sida vid sida och då gärna med mycket svenskt att erbjuda.

48 procent av lantbrukarna säger att de upplever en ganska eller mycket god lönsamhet. Samtidigt tror 51 procent på en ganska eller mycket god lönsamhet om ett år.

98 procent uppger att de trivs med att arbeta som lantbrukare, och tre av fyra säger att de skulle rekommendera unga människor att bli lantbrukare eller arbeta inom näringen.

Sveriges nya satsning inom nationell och internationell nyhetsjournalistik i tryck. Teckna din provprenumeration idag – endast 99kr, avslutas automatiskt – klicka på bilden nedan för mer info:

 

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024