loadingKalmar flygplats är en av flera regionala flygplatser som kan gynnas av regeringens nya förslag till ökat statligt bidrag.  Foto: Marcus Teveborg
Kalmar flygplats är en av flera regionala flygplatser som kan gynnas av regeringens nya förslag till ökat statligt bidrag.  Foto: Marcus Teveborg
Inrikes

Förslag: dubbelt stöd till flygplatser

Glenn Mattsing

Till budgetpropositionen för 2024 tänker regeringen och Sverigedemokraterna föreslå dubbelt bidrag till 22 av landets icke-statliga flygplatser. Förslaget välkomnas av många flygplatser då lönsamheten är dålig. 

Den 9 september presenterade regeringen ett förslag som syftar till att främja landets regionala flygplatser, varav många har visat på dåliga siffror och vissa hotats av nedläggning. 

”De regionala flygplatserna runt om i landet är betydelsefulla för att hela Sverige ska fungera”, skriver infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson i ett pressmeddelande. 

Driftstöd för flygplatser

Följande flygplatser får statligt bidrag för driftstöd under 2023:

Skellefteå flygplats

Örnsköldsviks flygplats

Mora-Siljan flygplats

Borlänge flygplats

Karlstads flygplats

Trollhättan-Vänersborgs flygplats

Jönköpings flygplats

Växjö-Kronobergs flygplats

Kalmar flygplats  

Halmstad flygplats

Kristianstad-Österlens flygplats

Gällivare flygplats

Sundsvall-Timrå flygplats

Pajala flygplats

Hemavans flygplats

Arvidsjaurs flygplats

Lycksele flygplats

Vilhelmina flygplats

Härjedalen Sveg flygplats

Torsby flygplats

Hagfors flygplats

Höga kusten flygplats

Källa. Regeringskansliet

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingKalmar flygplats är en av flera regionala flygplatser som kan gynnas av regeringens nya förslag till ökat statligt bidrag.  Foto: Marcus Teveborg
Kalmar flygplats är en av flera regionala flygplatser som kan gynnas av regeringens nya förslag till ökat statligt bidrag.  Foto: Marcus Teveborg
Inrikes

Förslag: dubbelt stöd till flygplatser

Glenn Mattsing

Till budgetpropositionen för 2024 tänker regeringen och Sverigedemokraterna föreslå dubbelt bidrag till 22 av landets icke-statliga flygplatser. Förslaget välkomnas av många flygplatser då lönsamheten är dålig. 

Den 9 september presenterade regeringen ett förslag som syftar till att främja landets regionala flygplatser, varav många har visat på dåliga siffror och vissa hotats av nedläggning. 

”De regionala flygplatserna runt om i landet är betydelsefulla för att hela Sverige ska fungera”, skriver infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson i ett pressmeddelande. 

Driftstöd för flygplatser

Följande flygplatser får statligt bidrag för driftstöd under 2023:

Skellefteå flygplats

Örnsköldsviks flygplats

Mora-Siljan flygplats

Borlänge flygplats

Karlstads flygplats

Trollhättan-Vänersborgs flygplats

Jönköpings flygplats

Växjö-Kronobergs flygplats

Kalmar flygplats  

Halmstad flygplats

Kristianstad-Österlens flygplats

Gällivare flygplats

Sundsvall-Timrå flygplats

Pajala flygplats

Hemavans flygplats

Arvidsjaurs flygplats

Lycksele flygplats

Vilhelmina flygplats

Härjedalen Sveg flygplats

Torsby flygplats

Hagfors flygplats

Höga kusten flygplats

Källa. Regeringskansliet

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024