loading
Utrikes

Forskare: Sociala medier kan förutspå oväder

Epoch Times

Det människor skriver eller fotar på sociala medier kan skvallra om var och när extremt oväder kommer att slå till. Det hintar också om var hjälpen behövs som mest när det dragit över. Detta enligt forskare, som anser att analyser av inlägg på exempelvis Flickr eller Twitter kan rädda liv.

Runt om i världen finns meteorologiska monitorer som är tänkta att kunna upptäcka och varna för olika väderfenomen, som exempelvis översvämningar. Men räckvidden för dessa är begränsad.

Ett sätt att få information från större områden skulle kunna vara att använda sig av sociala medier, där människors olika inlägg kan hjälpa till att förutspå kommande oväder, anser forskare vid universitetet i Warwick.

"Skydda hem"

De analyserade bilder som har publicerats på plattformen Flickr mellan 2004 och 2014 och som hade taggats med "flod", "vatten" och "landskap".
Det är ju ord som kan användas för att beskriva naturen lite när som, men forskarna såg att innan ett oväder nådde sin kulmen så användes de på andra sätt och i mer varnande sammanhang. Om man analyserar aktiviteten skulle man alltså kunna man få en hint om var och när ovädret utvecklas och hur stor inverkan det kommer få på infrastruktur och människor, enligt studien som publiceras i tidskriften Plos One.

"Möjligheterna som dessa nya datakällor erbjuder är verkligen fascinerande då de kan hjälpa oss att skydda hem, rädda människors liv och designa mer tåliga städer", säger Nataliya Tkachenko, en av forskarna bakom studien, i ett pressmeddelande.

Skada efter Sandy

Även tidigare forskning har visat på liknande möjligheter. Exempelvis skulle Twitter kunna leda räddningsinsatser rätt, enligt australiska forskare analyserat tweetar som skrevs 2012, då orkanen Sandy slog till mot bland annat nordöstra USA.

Man valde ut inlägg som innehöll orden "orkan", "Sandy", "Frankenstorm" och "översvämning" och det visade sig att ju mer skada Sandy orsakade i ett område, desto större var också Twitter-aktiviteten på samma ställe. En Twitter-analys visade sig faktiskt vara något bättre än de amerikanska myndigheternas egen modell för att beräkna var och hur allvarliga skadorna var, enligt studien som publicerades förra året i Science Advances.

(TT)


Flickr och Twitter



Flickr är en webbplats där användarna kan ladda upp bilder eller videoklipp som visas antingen enbart för vänner eller publikt. Användare kan lägga till vänner och följa och kommentera deras uppladdningar. Man kan också märka, "tagga", nyckelord kopplade till bilderna. Yahoo köpte Flickr 2005.

Twitter grundades 2006 och är en mikroblogg där användarna skriver textmeddelanden som får vara högst 140 tecken långa. Twitter har bland annat blivit känd som snabb nyhetsförmedlare vid dramatiska händelser och spelade en central roll exempelvis under den arabiska våren i Tunisien och Egypten. Twitter har också blivit en stor arena för många världsledare.

Källa: Nationalencyklopedin, TT:s tidigare utgivning

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loading
Utrikes

Forskare: Sociala medier kan förutspå oväder

Epoch Times

Det människor skriver eller fotar på sociala medier kan skvallra om var och när extremt oväder kommer att slå till. Det hintar också om var hjälpen behövs som mest när det dragit över. Detta enligt forskare, som anser att analyser av inlägg på exempelvis Flickr eller Twitter kan rädda liv.

Runt om i världen finns meteorologiska monitorer som är tänkta att kunna upptäcka och varna för olika väderfenomen, som exempelvis översvämningar. Men räckvidden för dessa är begränsad.

Ett sätt att få information från större områden skulle kunna vara att använda sig av sociala medier, där människors olika inlägg kan hjälpa till att förutspå kommande oväder, anser forskare vid universitetet i Warwick.

"Skydda hem"

De analyserade bilder som har publicerats på plattformen Flickr mellan 2004 och 2014 och som hade taggats med "flod", "vatten" och "landskap".
Det är ju ord som kan användas för att beskriva naturen lite när som, men forskarna såg att innan ett oväder nådde sin kulmen så användes de på andra sätt och i mer varnande sammanhang. Om man analyserar aktiviteten skulle man alltså kunna man få en hint om var och när ovädret utvecklas och hur stor inverkan det kommer få på infrastruktur och människor, enligt studien som publiceras i tidskriften Plos One.

"Möjligheterna som dessa nya datakällor erbjuder är verkligen fascinerande då de kan hjälpa oss att skydda hem, rädda människors liv och designa mer tåliga städer", säger Nataliya Tkachenko, en av forskarna bakom studien, i ett pressmeddelande.

Skada efter Sandy

Även tidigare forskning har visat på liknande möjligheter. Exempelvis skulle Twitter kunna leda räddningsinsatser rätt, enligt australiska forskare analyserat tweetar som skrevs 2012, då orkanen Sandy slog till mot bland annat nordöstra USA.

Man valde ut inlägg som innehöll orden "orkan", "Sandy", "Frankenstorm" och "översvämning" och det visade sig att ju mer skada Sandy orsakade i ett område, desto större var också Twitter-aktiviteten på samma ställe. En Twitter-analys visade sig faktiskt vara något bättre än de amerikanska myndigheternas egen modell för att beräkna var och hur allvarliga skadorna var, enligt studien som publicerades förra året i Science Advances.

(TT)


Flickr och Twitter



Flickr är en webbplats där användarna kan ladda upp bilder eller videoklipp som visas antingen enbart för vänner eller publikt. Användare kan lägga till vänner och följa och kommentera deras uppladdningar. Man kan också märka, "tagga", nyckelord kopplade till bilderna. Yahoo köpte Flickr 2005.

Twitter grundades 2006 och är en mikroblogg där användarna skriver textmeddelanden som får vara högst 140 tecken långa. Twitter har bland annat blivit känd som snabb nyhetsförmedlare vid dramatiska händelser och spelade en central roll exempelvis under den arabiska våren i Tunisien och Egypten. Twitter har också blivit en stor arena för många världsledare.

Källa: Nationalencyklopedin, TT:s tidigare utgivning

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024