loadingSå här såg det ut vid nedslagsplatsen efter morgonens haveri med ett Jas Gripen-plan. Foto: Blekinge flygflottilj/Försvarsmakten/TT
Så här såg det ut vid nedslagsplatsen efter morgonens haveri med ett Jas Gripen-plan. Foto: Blekinge flygflottilj/Försvarsmakten/TT
Inrikes

Flygchefen: Några riktigt jobbiga minuter

Epoch Times

Varningslarmet från Jas Gripenplanet följdes av ett haverilarm – och piloten hann skjuta ut sig innan flygplanet störtade i skogen utanför Ronneby.

Vattenbombning behövdes för att släcka branden på haveriplatsen.

– Min flygsäkerhetsofficer kom inspringande på mitt kontor och sade att jag får släppa allt och komma nu, och i samband med det gick haverilarmet, säger Adam Nelson, flygchef vid F17, till TT.

Minuterna innan kom pilotens varningslarm. Och flottiljchefen Lars Bergström beskriver det som en mardrömssituation när haverilarmet sedan gick – samtidigt som det finns väl inövade rutiner på flottiljen vid en sådan situation.

– Piloten stötte på en grupp större fåglar och upplever att planet inte går att manövrera. Han försöker landa men det går inte, säger Lars Bergström.

– Det var naturligtvis en stor lättnad när vi fick besked att han skjutit ut sig oskadd.

Snabbt förlopp

Flygplanet kolliderade med fåglarna under en övningsflygning klockan 09.45, omkring åtta kilometer norr om F 17 utanför Ronneby.

Flygtrafikledningen hade kontakt med piloten under det korta händelseförloppet på några få minuter, och 10–15 minuter senare var en räddningshelikopter på plats, enligt Försvarsmakten.

– Det första jag tänker är "hur har det gått med piloten?", vi är ju både kollegor och goda vänner. Det var några riktigt jobbiga minuter innan vi fick koll på att han vinkat till helikoptern att allt gått bra, säger Adam Nelson.

Militär, polis och räddningstjänst vid avspärrningarna vid Möljeryd utanför Ronneby, där ett Jas Gripenflygplan kraschade under förmiddagen. Foto: Johan Nilsson/TT

"Bastant knall"

Nära nedslagsplatsen norr om Möljeryd bor Åke Harrysson.

– Jag stod ute och snickrade, då hörde jag en dov men ändå bastant knall. Då gick jag ut på gården och tittade. Då såg jag och hörde helikoptern. Den hörde jag nästan direkt efter smällen, den var där inom någon minut, säger han.

Kraschen inträffade i ett skogsområde och inte på själva flygplatsen. Efter haveriet spärrades området av med hjälp av polis, och nu bevakar militärer så att inga obehöriga tar sig dit. Till följd av kraschen bröt en begränsad brand ut på haveriplatsen och det behövdes vattenbombning för att släcka branden i den oländiga skogsterrängen.

Avvaktar utredning

Försvarsminister Peter Hultqvist (S) anser att olycksförloppet ändå visar att säkerhetsarbetet fungerar.

– Självklart går tankarna till piloten. Enligt den information jag har fått har piloten agerat precis som man ska göra i en sådan här situation och att han sedan hämtades upp relativt snabbt i en räddningshelikopter. Det här visar att flygräddningskedjan fungerar, säger han.

– Sedan avvaktar jag vad haverikommissionen och deras haveriutredning kommer fram till vad gäller orsak och verkan i den här olyckan.

Kunde inte flyga

Stora fåglar i kombination med hög hastighet gör att det kan uppstå en oerhörd kraft vid en kollision, förklarar flygchefen Adam Nelson.

– I de flesta fall blir det ett märke på flygmaskinen utan att något allvarligt händer.

Nu var det ett riktigt nödläge – och katapultstolen fick användas.

– Piloten bedömde att flygmaskingen inte flög längre, den var så trasig att den inte kunde flyga. Så han hade inget val, säger Adam Nelson till TT.

(John Alexander Sahlin/TT)
(Klas Widestrand/TT)

Den här katten leker ”skjutlekar” med stor inlevelse – märkligt

Den här förföljelsen har pågått i 19 år – känner du till den?

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingSå här såg det ut vid nedslagsplatsen efter morgonens haveri med ett Jas Gripen-plan. Foto: Blekinge flygflottilj/Försvarsmakten/TT
Så här såg det ut vid nedslagsplatsen efter morgonens haveri med ett Jas Gripen-plan. Foto: Blekinge flygflottilj/Försvarsmakten/TT
Inrikes

Flygchefen: Några riktigt jobbiga minuter

Epoch Times

Varningslarmet från Jas Gripenplanet följdes av ett haverilarm – och piloten hann skjuta ut sig innan flygplanet störtade i skogen utanför Ronneby.

Vattenbombning behövdes för att släcka branden på haveriplatsen.

– Min flygsäkerhetsofficer kom inspringande på mitt kontor och sade att jag får släppa allt och komma nu, och i samband med det gick haverilarmet, säger Adam Nelson, flygchef vid F17, till TT.

Minuterna innan kom pilotens varningslarm. Och flottiljchefen Lars Bergström beskriver det som en mardrömssituation när haverilarmet sedan gick – samtidigt som det finns väl inövade rutiner på flottiljen vid en sådan situation.

– Piloten stötte på en grupp större fåglar och upplever att planet inte går att manövrera. Han försöker landa men det går inte, säger Lars Bergström.

– Det var naturligtvis en stor lättnad när vi fick besked att han skjutit ut sig oskadd.

Snabbt förlopp

Flygplanet kolliderade med fåglarna under en övningsflygning klockan 09.45, omkring åtta kilometer norr om F 17 utanför Ronneby.

Flygtrafikledningen hade kontakt med piloten under det korta händelseförloppet på några få minuter, och 10–15 minuter senare var en räddningshelikopter på plats, enligt Försvarsmakten.

– Det första jag tänker är "hur har det gått med piloten?", vi är ju både kollegor och goda vänner. Det var några riktigt jobbiga minuter innan vi fick koll på att han vinkat till helikoptern att allt gått bra, säger Adam Nelson.

Militär, polis och räddningstjänst vid avspärrningarna vid Möljeryd utanför Ronneby, där ett Jas Gripenflygplan kraschade under förmiddagen. Foto: Johan Nilsson/TT

"Bastant knall"

Nära nedslagsplatsen norr om Möljeryd bor Åke Harrysson.

– Jag stod ute och snickrade, då hörde jag en dov men ändå bastant knall. Då gick jag ut på gården och tittade. Då såg jag och hörde helikoptern. Den hörde jag nästan direkt efter smällen, den var där inom någon minut, säger han.

Kraschen inträffade i ett skogsområde och inte på själva flygplatsen. Efter haveriet spärrades området av med hjälp av polis, och nu bevakar militärer så att inga obehöriga tar sig dit. Till följd av kraschen bröt en begränsad brand ut på haveriplatsen och det behövdes vattenbombning för att släcka branden i den oländiga skogsterrängen.

Avvaktar utredning

Försvarsminister Peter Hultqvist (S) anser att olycksförloppet ändå visar att säkerhetsarbetet fungerar.

– Självklart går tankarna till piloten. Enligt den information jag har fått har piloten agerat precis som man ska göra i en sådan här situation och att han sedan hämtades upp relativt snabbt i en räddningshelikopter. Det här visar att flygräddningskedjan fungerar, säger han.

– Sedan avvaktar jag vad haverikommissionen och deras haveriutredning kommer fram till vad gäller orsak och verkan i den här olyckan.

Kunde inte flyga

Stora fåglar i kombination med hög hastighet gör att det kan uppstå en oerhörd kraft vid en kollision, förklarar flygchefen Adam Nelson.

– I de flesta fall blir det ett märke på flygmaskinen utan att något allvarligt händer.

Nu var det ett riktigt nödläge – och katapultstolen fick användas.

– Piloten bedömde att flygmaskingen inte flög längre, den var så trasig att den inte kunde flyga. Så han hade inget val, säger Adam Nelson till TT.

(John Alexander Sahlin/TT)
(Klas Widestrand/TT)

Den här katten leker ”skjutlekar” med stor inlevelse – märkligt

Den här förföljelsen har pågått i 19 år – känner du till den?

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024