loading
Inför skolstarten är det många barn som ska ut i trafiken. Foto: Försäkringsbolaget If
Inför skolstarten är det många barn som ska ut i trafiken. Foto: Försäkringsbolaget If
Inrikes

Färre fotgängare och cyklister dör i trafiken

Lotta Svedin

Antalet dödsolyckor med fotgängare och cyklister i kollision med motorfordon har minskat med över en tredjedel under de senaste tio åren i Sverige. Bara i en av fem olyckor var barn inblandade.

Försäkringsbolaget If skriver i ett pressmeddelande att antalet dödsolyckor med fotgängare och cyklister inblandade har minskat rejält det senaste årtiondet. I början av 2010-talet dog i snitt drygt 60 personer per år i kollisioner med motorfordon. Mot slutet av årtiondet var siffran nere på under 40.

– Positiva faktorer som påverkar trafiksäkerheten är de åtgärder som sker successivt sedan drygt tio år för att få ner hastigheten i tätbebyggda områden, dels med hastighetsbegränsningar till 30-40 kilometer i timmen, dels med andra hastighetssäkrande åtgärder,  säger Irene Isaksson Hellman, trafiksäkerhetsforskare på If, i pressmeddelandet.

Statistiken visar att även antalet svåra olyckor minskar. Förra året rapporterades drygt 3 300 olyckor med fotgängare eller cyklister och motorfordon inblandade. Av dessa blev drygt 700 måttligt, allvarligt eller dödligt skadade.

Ovanligt med olyckor med barn

Enligt försäkringsbolaget är det mest vuxna som skadas i cykel- och fotgängarolyckor med motorfordon. Barn var inblandade i bara en av fem olyckor som rapporterats in till Strada under de senaste fem åren, i de flesta fallen med lindriga skador.

– Det är först i tonåren olyckor i möte med motorfordon ökar, då det blir vanligare att man tar sig ut i trafiken på egen hand, säger Irene Isaksson Hellman.

Däremot är det mycket vanligt med singelolyckor på cykel bland barn i lägre åldrar. Dels när man är liten och ovan att cykla men främst bland de växande barnen som leker och trixar, tillägger Isaksson Hellman.

Hon menar att det är bra för barns hälsa och välmående att gå eller cykla till skolan. Därför är det viktigt att lära barnen agera med förstånd i trafiken och hjälpa dem att hitta en trafiksäker väg.

Hastigheten har stor betydelse

De flesta riktigt allvarliga olyckorna sker längs vägsträckor med högre hastighet och i korsningar.

– De flesta olyckor sker i tätbebyggda områden där många oskyddade trafikanter rör sig och hastighetsbegränsningen är relativt låg, säger Irene Isaksson Hellman.

Hon menar att hastighet är en avgörande faktorer för hur allvarliga konsekvenserna blir. Olyckor som sker på sträckor med högre hastighet är oftast de absolut farligaste.

Statistiken kommer från trafikdatabasen Strada och bygger på uppgifter som rapporterats in från polis och sjukhus.

 

Vill du läsa en politiskt oberoende (på riktigt) nyhetstidning med ledarartiklar och klassisk inrikes- och utrikesjournalistik utan politisk färgning eller överdrifter? Just nu, tidsbegränsat sommarerbjudande, endast 1 krona (99kr normalt) första månaden – ingen bindning – säg upp enkelt när du vill via mejl eller telefon. Förnyas automatiskt för 99 kr/mån tills du väljer att säga upp. Du riskerar inte mer än första kronan. Klicka här för att starta din provprenumeration nu! 

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loading
Inför skolstarten är det många barn som ska ut i trafiken. Foto: Försäkringsbolaget If
Inför skolstarten är det många barn som ska ut i trafiken. Foto: Försäkringsbolaget If
Inrikes

Färre fotgängare och cyklister dör i trafiken

Lotta Svedin

Antalet dödsolyckor med fotgängare och cyklister i kollision med motorfordon har minskat med över en tredjedel under de senaste tio åren i Sverige. Bara i en av fem olyckor var barn inblandade.

Försäkringsbolaget If skriver i ett pressmeddelande att antalet dödsolyckor med fotgängare och cyklister inblandade har minskat rejält det senaste årtiondet. I början av 2010-talet dog i snitt drygt 60 personer per år i kollisioner med motorfordon. Mot slutet av årtiondet var siffran nere på under 40.

– Positiva faktorer som påverkar trafiksäkerheten är de åtgärder som sker successivt sedan drygt tio år för att få ner hastigheten i tätbebyggda områden, dels med hastighetsbegränsningar till 30-40 kilometer i timmen, dels med andra hastighetssäkrande åtgärder,  säger Irene Isaksson Hellman, trafiksäkerhetsforskare på If, i pressmeddelandet.

Statistiken visar att även antalet svåra olyckor minskar. Förra året rapporterades drygt 3 300 olyckor med fotgängare eller cyklister och motorfordon inblandade. Av dessa blev drygt 700 måttligt, allvarligt eller dödligt skadade.

Ovanligt med olyckor med barn

Enligt försäkringsbolaget är det mest vuxna som skadas i cykel- och fotgängarolyckor med motorfordon. Barn var inblandade i bara en av fem olyckor som rapporterats in till Strada under de senaste fem åren, i de flesta fallen med lindriga skador.

– Det är först i tonåren olyckor i möte med motorfordon ökar, då det blir vanligare att man tar sig ut i trafiken på egen hand, säger Irene Isaksson Hellman.

Däremot är det mycket vanligt med singelolyckor på cykel bland barn i lägre åldrar. Dels när man är liten och ovan att cykla men främst bland de växande barnen som leker och trixar, tillägger Isaksson Hellman.

Hon menar att det är bra för barns hälsa och välmående att gå eller cykla till skolan. Därför är det viktigt att lära barnen agera med förstånd i trafiken och hjälpa dem att hitta en trafiksäker väg.

Hastigheten har stor betydelse

De flesta riktigt allvarliga olyckorna sker längs vägsträckor med högre hastighet och i korsningar.

– De flesta olyckor sker i tätbebyggda områden där många oskyddade trafikanter rör sig och hastighetsbegränsningen är relativt låg, säger Irene Isaksson Hellman.

Hon menar att hastighet är en avgörande faktorer för hur allvarliga konsekvenserna blir. Olyckor som sker på sträckor med högre hastighet är oftast de absolut farligaste.

Statistiken kommer från trafikdatabasen Strada och bygger på uppgifter som rapporterats in från polis och sjukhus.

 

Vill du läsa en politiskt oberoende (på riktigt) nyhetstidning med ledarartiklar och klassisk inrikes- och utrikesjournalistik utan politisk färgning eller överdrifter? Just nu, tidsbegränsat sommarerbjudande, endast 1 krona (99kr normalt) första månaden – ingen bindning – säg upp enkelt när du vill via mejl eller telefon. Förnyas automatiskt för 99 kr/mån tills du väljer att säga upp. Du riskerar inte mer än första kronan. Klicka här för att starta din provprenumeration nu! 

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024