loadingHot och våld mot vägarbetare ökar, larmar fackförbundet Seko. Arkivbild. Foto: Janerik Henriksson/TT
Hot och våld mot vägarbetare ökar, larmar fackförbundet Seko. Arkivbild. Foto: Janerik Henriksson/TT
Inrikes

Ökat hot mot vägarbetare

TT

Hot, våld och trakasserier mot vägarbetare har ökat i sommar, larmar vägarbetarnas fackförbund Seko som oroar sig över den negativa trenden.

Ilskna bilister som ger sig på vägarbetare verbalt eller fysiskt är ett problem som är känt sedan tidigare för facket. Men med flera, stora vägarbeten i landet i sommar, har utvecklingen gått åt fel håll, enligt Seko.

Värst utsatta är ofta trafikvakterna.

– Medlemmar ringer in från olika delar i landet och vittnar om att man utsätts. Att både hoten och våldet ökar, det är väldigt tråkigt, säger Andreas Forsberg, ordförande för Väg och Ban, Seko, till TV4 Nyheter.

– Tidigare kanske man knöt näven i bilen men helt plötsligt går man ut och knyter näven åt personen, skriker eller hotar att köra över någon, fortsätter han.

Facket tillsammans med byggföretagen har nu tillsatt en arbetsgrupp som ska verka mot våld och trakasserier, men även förebygga konfrontationer genom lösningar som att till exempel leda om trafiken, rapporterar TV4.

Ett projekt från VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, har nyligen uppmärksammat problemet i samband med en studie om vägarbetarnas säkerhet. Förutom omledning av trafiken föreslår VTI åtgärder som trafikljus, bom eller lots vid vägarbeten.

(TT)

 

Vill du läsa en politiskt oberoende (på riktigt) nyhetstidning med ledarartiklar och klassisk inrikes- och utrikesjournalistik utan politisk färgning eller överdrifter? Just nu, tidsbegränsat sommarerbjudande, endast 1 krona (99kr normalt) första månaden – ingen bindning – säg upp enkelt när du vill via mejl eller telefon. Förnyas automatiskt för 99 kr/mån tills du väljer att säga upp. Du riskerar inte mer än första kronan. Klicka här för att starta din provprenumeration nu!

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingHot och våld mot vägarbetare ökar, larmar fackförbundet Seko. Arkivbild. Foto: Janerik Henriksson/TT
Hot och våld mot vägarbetare ökar, larmar fackförbundet Seko. Arkivbild. Foto: Janerik Henriksson/TT
Inrikes

Ökat hot mot vägarbetare

TT

Hot, våld och trakasserier mot vägarbetare har ökat i sommar, larmar vägarbetarnas fackförbund Seko som oroar sig över den negativa trenden.

Ilskna bilister som ger sig på vägarbetare verbalt eller fysiskt är ett problem som är känt sedan tidigare för facket. Men med flera, stora vägarbeten i landet i sommar, har utvecklingen gått åt fel håll, enligt Seko.

Värst utsatta är ofta trafikvakterna.

– Medlemmar ringer in från olika delar i landet och vittnar om att man utsätts. Att både hoten och våldet ökar, det är väldigt tråkigt, säger Andreas Forsberg, ordförande för Väg och Ban, Seko, till TV4 Nyheter.

– Tidigare kanske man knöt näven i bilen men helt plötsligt går man ut och knyter näven åt personen, skriker eller hotar att köra över någon, fortsätter han.

Facket tillsammans med byggföretagen har nu tillsatt en arbetsgrupp som ska verka mot våld och trakasserier, men även förebygga konfrontationer genom lösningar som att till exempel leda om trafiken, rapporterar TV4.

Ett projekt från VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, har nyligen uppmärksammat problemet i samband med en studie om vägarbetarnas säkerhet. Förutom omledning av trafiken föreslår VTI åtgärder som trafikljus, bom eller lots vid vägarbeten.

(TT)

 

Vill du läsa en politiskt oberoende (på riktigt) nyhetstidning med ledarartiklar och klassisk inrikes- och utrikesjournalistik utan politisk färgning eller överdrifter? Just nu, tidsbegränsat sommarerbjudande, endast 1 krona (99kr normalt) första månaden – ingen bindning – säg upp enkelt när du vill via mejl eller telefon. Förnyas automatiskt för 99 kr/mån tills du väljer att säga upp. Du riskerar inte mer än första kronan. Klicka här för att starta din provprenumeration nu!

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024