loadingInfrastrukturminister Tomas Eneroth (S). Foto: Susanne W. Lamm
Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S). Foto: Susanne W. Lamm
Inrikes

Regeringen vill vidta åtgärder mot fusket i transportbranschen

Tony Lingefors

Regeringen vill stoppa fusket i transportbranschen för att skapa mer ordning och reda på de svenska vägarna och bättre villkor för yrkesförare. Man vill därför införa hårdare regler för utländska fordon.

I juli 2020 antogs EU:s mobilitetspaket. Det innebär bättre arbetsvillkor för yrkesförare, mer rättvis konkurrens mellan åkerier och företag såväl som ökad trafiksäkerhet i den europeiska transportsektorn. Nu vill regeringen lyfta fram förslag på hur mobilitetspaketet kan införas i svensk lagstiftning.

– Regeringen har varit drivande i arbetet i EU att få mobilitetspaketet på plats och nu tas ett viktigt steg för att införa bestämmelserna i Sverige, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) i ett uttalande.

– Bland annat föreslår vi ett slopande av cabotageundantaget samtidigt som sanktionsavgiften föreslås höjas till 60 000 kronor om ett transportföretag inte kan visa upp en utstationeringsdeklaration. Svenska löner och villkor ska gälla på våra vägar och jag vill se hårdare tag mot fusket i branschen.

Cabotage innebär att man transporterar gods inom ett lands gränser samtidigt som det utförs av ett företag i ett annat land.

Förslagen ska nu skickas ut på remiss. Man föreslår bland annat att svenska tillståndshavare enbart ska få använda utländska fordon i sin verksamhet om det finns särskilda skäl.

Regeringen menar att förslagen kommer att försvåra för oseriösa aktörer att konkurrera genom att dumpa löner och villkor.

 

Vill du läsa en politiskt oberoende (på riktigt) nyhetstidning med ledarartiklar och klassisk inrikes- och utrikesjournalistik utan politisk färgning eller överdrifter? Just nu, tidsbegränsat sommarerbjudande, endast 1 krona (99kr normalt) första månaden – ingen bindning – säg upp enkelt när du vill via mejl eller telefon. Förnyas automatiskt för 99 kr/mån tills du väljer att säga upp. Du riskerar inte mer än första kronan. Klicka här för att starta din provprenumeration nu!

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingInfrastrukturminister Tomas Eneroth (S). Foto: Susanne W. Lamm
Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S). Foto: Susanne W. Lamm
Inrikes

Regeringen vill vidta åtgärder mot fusket i transportbranschen

Tony Lingefors

Regeringen vill stoppa fusket i transportbranschen för att skapa mer ordning och reda på de svenska vägarna och bättre villkor för yrkesförare. Man vill därför införa hårdare regler för utländska fordon.

I juli 2020 antogs EU:s mobilitetspaket. Det innebär bättre arbetsvillkor för yrkesförare, mer rättvis konkurrens mellan åkerier och företag såväl som ökad trafiksäkerhet i den europeiska transportsektorn. Nu vill regeringen lyfta fram förslag på hur mobilitetspaketet kan införas i svensk lagstiftning.

– Regeringen har varit drivande i arbetet i EU att få mobilitetspaketet på plats och nu tas ett viktigt steg för att införa bestämmelserna i Sverige, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) i ett uttalande.

– Bland annat föreslår vi ett slopande av cabotageundantaget samtidigt som sanktionsavgiften föreslås höjas till 60 000 kronor om ett transportföretag inte kan visa upp en utstationeringsdeklaration. Svenska löner och villkor ska gälla på våra vägar och jag vill se hårdare tag mot fusket i branschen.

Cabotage innebär att man transporterar gods inom ett lands gränser samtidigt som det utförs av ett företag i ett annat land.

Förslagen ska nu skickas ut på remiss. Man föreslår bland annat att svenska tillståndshavare enbart ska få använda utländska fordon i sin verksamhet om det finns särskilda skäl.

Regeringen menar att förslagen kommer att försvåra för oseriösa aktörer att konkurrera genom att dumpa löner och villkor.

 

Vill du läsa en politiskt oberoende (på riktigt) nyhetstidning med ledarartiklar och klassisk inrikes- och utrikesjournalistik utan politisk färgning eller överdrifter? Just nu, tidsbegränsat sommarerbjudande, endast 1 krona (99kr normalt) första månaden – ingen bindning – säg upp enkelt när du vill via mejl eller telefon. Förnyas automatiskt för 99 kr/mån tills du väljer att säga upp. Du riskerar inte mer än första kronan. Klicka här för att starta din provprenumeration nu!

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024