Regeringen vill stoppa fusket i transportbranschen för att skapa mer ordning och reda på de svenska vägarna och bättre villkor för yrkesförare. Man vill därför införa hårdare regler för utländska fordon.
I juli 2020 antogs EU:s mobilitetspaket. Det innebär bättre arbetsvillkor för yrkesförare, mer rättvis konkurrens mellan åkerier och företag såväl som ökad trafiksäkerhet i den europeiska transportsektorn. Nu vill regeringen lyfta fram förslag på hur mobilitetspaketet kan införas i svensk lagstiftning.
– Regeringen har varit drivande i arbetet i EU att få mobilitetspaketet på plats och nu tas ett viktigt steg för att införa bestämmelserna i Sverige, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) i ett uttalande.
– Bland annat föreslår vi ett slopande av cabotageundantaget samtidigt som sanktionsavgiften föreslås höjas till 60 000 kronor om ett transportföretag inte kan visa upp en utstationeringsdeklaration. Svenska löner och villkor ska gälla på våra vägar och jag vill se hårdare tag mot fusket i branschen.
Cabotage innebär att man transporterar gods inom ett lands gränser samtidigt som det utförs av ett företag i ett annat land.
Förslagen ska nu skickas ut på remiss. Man föreslår bland annat att svenska tillståndshavare enbart ska få använda utländska fordon i sin verksamhet om det finns särskilda skäl.
Regeringen menar att förslagen kommer att försvåra för oseriösa aktörer att konkurrera genom att dumpa löner och villkor.
Vill du läsa en politiskt oberoende (på riktigt) nyhetstidning med ledarartiklar och klassisk inrikes- och utrikesjournalistik utan politisk färgning eller överdrifter? Just nu, tidsbegränsat sommarerbjudande, endast 1 krona (99kr normalt) första månaden – ingen bindning – säg upp enkelt när du vill via mejl eller telefon. Förnyas automatiskt för 99 kr/mån tills du väljer att säga upp. Du riskerar inte mer än första kronan. Klicka här för att starta din provprenumeration nu!