loadingInfrastrukturminister Tomas Eneroth (S). Arkivbild. Foto: Carl-Olof Zimmerman/TT
Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S). Arkivbild. Foto: Carl-Olof Zimmerman/TT
Inrikes

Regeringen ska bygga hela Norrbotniabanan

TT

Regeringen ger i dag beskedet att bygget av järnvägen Norrbotniabanan mellan Umeå och Luleå fortsätter – hela vägen till Luleå.

På torsdagen kommer regeringen att fatta beslut om att hela Norrbotniabanan ska byggas och ingå i regeringens plan för infrastruktur.

– Trafikverket får nu i uppdrag att planera sträckan Skellefteå–Luleå, med syfte att möjliggöra för en byggstart av sträckan inom ramen för kommande infrastrukturplanen, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) på en pressträff.

– Arbetet med att fullfölja hela Norrbottniabanan är därmed i gång, säger han.

Bygget är i gång sedan 2018 och pengar finns för sträckan mellan Umeå och Skellefteå. Men det har saknats det besked om när nästa steg kommer, och pengar, för sträckan från Skellefteå till Luleå.

Båda sträckorna är ungefär lika långa, runt 13 mil. Intresseorganisationen Norrbotniabanegruppen som inkluderar flera kommuner, regionerna Västerbotten och Norrbotten och många företag, har väntat på ett besked.

– Jag hoppas att vi äntligen får besked om att Norrbotniabanan ska byggas hela vägen till Luleå, sade Elisabeth Sinclair, projektledare för intresseorganisationen, inför dagens besked från regeringen.

I våras lade regeringen fram sin infrastrukturproposition och även då sade Tomas Eneroth, som är infrastrukturminister även i statsminister Stefan Löfvens (S) senaste regering, att lagt kort ligger om Norrbotniabanan.

Det vill säga att den ska byggas i sin helhet. Men det har hittills inte funnits finansiering för den andra halvan och för att planerna ska bli mer konkreta måste den in i den nationella planen för infrastruktur.

Trafikverket arbetar nu med ett förslag för planen som regeringen ska ta ställning till i vår.

(Lars Larsson/TT)

(Helena Björk/TT)

 

Vill du läsa en politiskt oberoende (på riktigt) nyhetstidning med ledarartiklar och klassisk inrikes- och utrikesjournalistik utan politisk färgning eller överdrifter? Just nu, tidsbegränsat sommarerbjudande, endast 1 krona (99kr normalt) första månaden – ingen bindning – säg upp enkelt när du vill via mejl eller telefon. Förnyas automatiskt för 99 kr/mån tills du väljer att säga upp. Du riskerar inte mer än första kronan. Klicka här för att starta din provprenumeration nu!

Så planeras Norrbotniabanan

(TT)

27 mil ny järnväg längs Norrlandskusten

Resecentrum i Skellefteå, Piteå och Luleå.

Regionaltågsstationer bland andra Sävar, Robertsfors, Bureå och Byske.

Trafikstart på sträckan Umeå–Dåva 2024.

Trafikstart för hela etapp ett, Umeå–Skellefteå, beräknas till 2030.

Tågen kan köra upp till 250 km i timmen.

22 godståg och 44 persontåg ska trafikera järnvägen per dygn.

Norrbotniabanan beräknas kosta 29 miljarder kronor, enligt prisnivån för 2013-06.

Källa: Trafikverket

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingInfrastrukturminister Tomas Eneroth (S). Arkivbild. Foto: Carl-Olof Zimmerman/TT
Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S). Arkivbild. Foto: Carl-Olof Zimmerman/TT
Inrikes

Regeringen ska bygga hela Norrbotniabanan

TT

Regeringen ger i dag beskedet att bygget av järnvägen Norrbotniabanan mellan Umeå och Luleå fortsätter – hela vägen till Luleå.

På torsdagen kommer regeringen att fatta beslut om att hela Norrbotniabanan ska byggas och ingå i regeringens plan för infrastruktur.

– Trafikverket får nu i uppdrag att planera sträckan Skellefteå–Luleå, med syfte att möjliggöra för en byggstart av sträckan inom ramen för kommande infrastrukturplanen, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) på en pressträff.

– Arbetet med att fullfölja hela Norrbottniabanan är därmed i gång, säger han.

Bygget är i gång sedan 2018 och pengar finns för sträckan mellan Umeå och Skellefteå. Men det har saknats det besked om när nästa steg kommer, och pengar, för sträckan från Skellefteå till Luleå.

Båda sträckorna är ungefär lika långa, runt 13 mil. Intresseorganisationen Norrbotniabanegruppen som inkluderar flera kommuner, regionerna Västerbotten och Norrbotten och många företag, har väntat på ett besked.

– Jag hoppas att vi äntligen får besked om att Norrbotniabanan ska byggas hela vägen till Luleå, sade Elisabeth Sinclair, projektledare för intresseorganisationen, inför dagens besked från regeringen.

I våras lade regeringen fram sin infrastrukturproposition och även då sade Tomas Eneroth, som är infrastrukturminister även i statsminister Stefan Löfvens (S) senaste regering, att lagt kort ligger om Norrbotniabanan.

Det vill säga att den ska byggas i sin helhet. Men det har hittills inte funnits finansiering för den andra halvan och för att planerna ska bli mer konkreta måste den in i den nationella planen för infrastruktur.

Trafikverket arbetar nu med ett förslag för planen som regeringen ska ta ställning till i vår.

(Lars Larsson/TT)

(Helena Björk/TT)

 

Vill du läsa en politiskt oberoende (på riktigt) nyhetstidning med ledarartiklar och klassisk inrikes- och utrikesjournalistik utan politisk färgning eller överdrifter? Just nu, tidsbegränsat sommarerbjudande, endast 1 krona (99kr normalt) första månaden – ingen bindning – säg upp enkelt när du vill via mejl eller telefon. Förnyas automatiskt för 99 kr/mån tills du väljer att säga upp. Du riskerar inte mer än första kronan. Klicka här för att starta din provprenumeration nu!

Så planeras Norrbotniabanan

(TT)

27 mil ny järnväg längs Norrlandskusten

Resecentrum i Skellefteå, Piteå och Luleå.

Regionaltågsstationer bland andra Sävar, Robertsfors, Bureå och Byske.

Trafikstart på sträckan Umeå–Dåva 2024.

Trafikstart för hela etapp ett, Umeå–Skellefteå, beräknas till 2030.

Tågen kan köra upp till 250 km i timmen.

22 godståg och 44 persontåg ska trafikera järnvägen per dygn.

Norrbotniabanan beräknas kosta 29 miljarder kronor, enligt prisnivån för 2013-06.

Källa: Trafikverket

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024