loading




En grupp intressenter försöker övertyga Tesla om att Trollhättan är rätt plats för att bygga elbilar i Europa.  Foto: Paul Sakuma/AP/TT-arkivbild
En grupp intressenter försöker övertyga Tesla om att Trollhättan är rätt plats för att bygga elbilar i Europa.  Foto: Paul Sakuma/AP/TT-arkivbild
Ekonomi & Näringsliv

Försöker locka Tesla till Trollhättan

Epoch Times

Den amerikanska biltillverkaren Tesla vill bygga elbilar i Europa. Nu försöker en grupp intressenter, där bland annat Business Sweden ingår, att övertyga företaget om att Trollhättan är ett alternativ, uppger flera källor för P4 Väst.

Även leverantörsorganisationen FKG har varit delaktig i kontakten med Tesla, bekräftar vd Fredrik Sidahl.

- Vi hade kontakt via svenska företrädare redan försommaren förra året, säger han till P4 Väst, men vill inte gå in på några detaljer.

Ett av argumenten är att bilfabriken i Trollhättan, som elbilstillverkaren Nevs nu äger, skulle ha plats för att även bygga Teslas bilar.

Nevs vill inte kommentera uppgifterna men säger att de siktar på att även kunna tillverka bilar åt andra företag.

Det amerikanska bilföretaget ska ha tagit emot informationen från de svenska intressenterna. Om Tesla skulle börja bygga bilar i Sverige skulle det kunna ge flera hundra nya jobb. Det skulle dessutom gagna den svenska fordonsindustrin.

Enligt tidskriften Automotive News har Tesla förklarat att det planerar att bygga en helt egen batteri- och bilfabrik i Europa. Finland, Tyskland, Nederländerna och Portugal har tidigare anmält intresserade av att hysa fabriken.

(TT)



Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loading




En grupp intressenter försöker övertyga Tesla om att Trollhättan är rätt plats för att bygga elbilar i Europa.  Foto: Paul Sakuma/AP/TT-arkivbild
En grupp intressenter försöker övertyga Tesla om att Trollhättan är rätt plats för att bygga elbilar i Europa.  Foto: Paul Sakuma/AP/TT-arkivbild
Ekonomi & Näringsliv

Försöker locka Tesla till Trollhättan

Epoch Times

Den amerikanska biltillverkaren Tesla vill bygga elbilar i Europa. Nu försöker en grupp intressenter, där bland annat Business Sweden ingår, att övertyga företaget om att Trollhättan är ett alternativ, uppger flera källor för P4 Väst.

Även leverantörsorganisationen FKG har varit delaktig i kontakten med Tesla, bekräftar vd Fredrik Sidahl.

- Vi hade kontakt via svenska företrädare redan försommaren förra året, säger han till P4 Väst, men vill inte gå in på några detaljer.

Ett av argumenten är att bilfabriken i Trollhättan, som elbilstillverkaren Nevs nu äger, skulle ha plats för att även bygga Teslas bilar.

Nevs vill inte kommentera uppgifterna men säger att de siktar på att även kunna tillverka bilar åt andra företag.

Det amerikanska bilföretaget ska ha tagit emot informationen från de svenska intressenterna. Om Tesla skulle börja bygga bilar i Sverige skulle det kunna ge flera hundra nya jobb. Det skulle dessutom gagna den svenska fordonsindustrin.

Enligt tidskriften Automotive News har Tesla förklarat att det planerar att bygga en helt egen batteri- och bilfabrik i Europa. Finland, Tyskland, Nederländerna och Portugal har tidigare anmält intresserade av att hysa fabriken.

(TT)



Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024