Europeiska museer jagar Leonardo da Vincis konstverk inför minnesåret
Leonardo da Vinci, studie av en krigares huvud inför kriget i Anghiari, detalj. Röd krita på blekrosa papper, 22.6×18.6 cm. Museum of Fine Arts, Budapest


Nästa år är det 500 år sedan Leonardo da Vinci dog, och många museer jobbar med att försöka låna in konstverk av mästaren till sina utställningar.

Leonardo da Vinci dog vid 67 års ålder i Amboise, Loiredalen i Frankrike, där han jobbat för kung Frank I. Olika museum runtom i Europa planerar nu inför minnesåret av mästarens död, men det finns bara ett begränsat antal bevarade målningar och teckningar kvar i världen; man tror att det finns runt 25 bevarade målningar, teckningar finns det många fler av.

Den största utställningen om Leonardo da Vinci under minnesåret kommer Louvren i Paris att stå för, hösten 2019. De äger själva flera kända oljemålningar av Leonardo, däribland Mona-Lisa (1502-19). Dessutom har de fått löfte om att låna Salvator Mundi (1500) som i november i fjol såldes för 450 miljoner dollar till departementet för kultur och turism i Abu Dhabi genom ett auktionsverk i USA.

Leonardo da Vincis målning "Salvator Mundi" från 1500 såldes nyligen på en auktion i USA för en rekordsumma. Louvren har fått löfte om att låna in verket av departementet för kultur och turism i Förenade Arabemiraten som köpte målningen, inför sin stora sutställning om konstnären nästa år.

– Målet är att samla det största antalet verk av Leonardo, säger museichefen Jean-Luc Martinez till The Art Newspaper

Ett annat exklusivt lån är Codex Leicester, Leonardos anteckningsbok från 1507-1509. Det är Uffizi Gallery och Museo Galileo i Florens som får låna boken av Microsofts grundare Bill Gates, som äger den sedan 1994. Boken ska visas i Aula Magliabechiana i Uffizi Gallery 29 oktober-20 januari, skriver The Florentine

Leonardo da Vincis anteckningsbok Codex Leicester uppkallades efter den engelska familj som köpte den 1717 och ägs idag av Bill Gates, grundare av Microsoft och en av världens rikaste personer.

De båda museerna har tagit fasta på anteckningsbokens centrala tema, vatten, och presenterar tillsammans utställningen ”The Codex Leicester. Water, Nature’s Microscope”. Boken innehåller, förutom en unik inblick i Leonardos kreativa och nyfikna själ – med anteckningar och ritningar kring vetenskapliga experiment, samt geologiska, mekaniska och astronomiska undersökningar – omfattande observationer om vattnets rörelser, hur det reagerar för hinder och ödeläggelsen som vatten kan orsaka.

Utöver anteckningsboken lånar de båda museerna in några teckningar som skapades vid ungefär samma tid som manuskriptet, från nationella och internationella institutioner.

Brittiska Royal Collection har nära 600 teckningar av konstnären i sin ägo. Till en början var de samlade i ett album, som man tror att Charles II förvärvade på 1600-talet. Guldkorn ur denna samling kommer att visas i Queen’s Gallery i Buckingham Palace och vid Palace of Holyroodhouse i Edinburgh. Datum är inte satta ännu.

Leonardo da Vinci, studie av ett toscanskt landskap från runt 1473, Uffizi Gallery, Florens.

Museo Leonardiano i konstnärens födelsestad Vinci i Toscana planerar en utställning i april-juni 2019 med verk kopplade till landskapet i närområdet. Bland verken kommer man kunna se Leonardos tidigaste bevarade teckning ”Toscanskt landskap”, som lånas in från Uffizi, och som föreställer Montalbanobergen. Den är daterad till 1473 när konstnären var 21 år, och ses som Europas tidigaste landskapsteckning.

Men först ut är Teylers Museum i Harleem, Nederländerna. De öppnar sin utställning redan 5 oktober i år, och den pågår till 9 januari 2019. Museet har inga egna verk av Leonardo da Vinci, men lånar in 30 teckningar – hälften från Royal Collection i Storbritannien och även från stora museum i Budapest, Wien och Paris, med fokus på Leonardos fysiologiska studier.

Leonardo da Vinci kommer att uppmärksammas även på andra ställen nästa år.