loadingHeart Aerospace hoppas kunna bygga världens första kommersiella industri för elektrifierade flygplan, kanske i Halmstad. Foto: Heart Aerospace
Heart Aerospace hoppas kunna bygga världens första kommersiella industri för elektrifierade flygplan, kanske i Halmstad. Foto: Heart Aerospace
Inrikes

Elektrifiering av flyget är en resa genom flera mörka moln

Maria Eriksson

Det finns högtflygande planer i Sverige för att ligga långt fram med eldrivna flygplan. Men det finns stora utmaningar längs vägen – bland annat att flygplanen ska kunna flyga tillräckligt långt och fort.

De senaste decennierna har flygresorna ökat och i dag kommer två procent av världens koldioxidutsläpp och fyra procent av all klimatpåverkan från flygresor.

I oktober 2022 enades 193 medlemsstater i FN-organet Internationella civila luftfartsorganisationen, ICAO, om att anta det globala målet med nettonoll koldioxidutsläpp senast 2050.

Ingenjör Levandowski svarar

Hur påverkas räckvidden av vädret?

– Vädret spelar en roll för alla flygningar. Vi designar flygplan för att kunna köra på el upp till 200 kilometer, men det är inte så att batteriet därefter är slut. Ett flygplan måste kunna flyga till en flygplats, cirkulera i 45 minuter och flyga ytterligare 185 kilometer.

Det går åt 1 500 kWh för 20 mil, en flygning på 35 minuter. Effektiva billaddare ger 200 kW, vilket i så fall innebär en laddningstid på 7,5 timmar. Hur ska man kunna ladda ett plan på 30 minuter?

– Det finns en ny laddstandard som heter MCS, Megawatt Charging System, som är under utveckling. Med den laddar man upp till 3,75 megawatt med en kabel. Vi kommer däremot inte att utnyttja den standarden fullt ut.

Hur kommer flygbiljettpriserna att påverkas av elektrifieringen?

– Vår ambition är att det ska bli billigare. Räknar vi in kostnaden för att vi behöver byta batterierna i bränslepriset så ser vi ändå ungefär en 50-procentig minskning av bränslekostnaderna jämfört med dagens pris.

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingHeart Aerospace hoppas kunna bygga världens första kommersiella industri för elektrifierade flygplan, kanske i Halmstad. Foto: Heart Aerospace
Heart Aerospace hoppas kunna bygga världens första kommersiella industri för elektrifierade flygplan, kanske i Halmstad. Foto: Heart Aerospace
Inrikes

Elektrifiering av flyget är en resa genom flera mörka moln

Maria Eriksson

Det finns högtflygande planer i Sverige för att ligga långt fram med eldrivna flygplan. Men det finns stora utmaningar längs vägen – bland annat att flygplanen ska kunna flyga tillräckligt långt och fort.

De senaste decennierna har flygresorna ökat och i dag kommer två procent av världens koldioxidutsläpp och fyra procent av all klimatpåverkan från flygresor.

I oktober 2022 enades 193 medlemsstater i FN-organet Internationella civila luftfartsorganisationen, ICAO, om att anta det globala målet med nettonoll koldioxidutsläpp senast 2050.

Ingenjör Levandowski svarar

Hur påverkas räckvidden av vädret?

– Vädret spelar en roll för alla flygningar. Vi designar flygplan för att kunna köra på el upp till 200 kilometer, men det är inte så att batteriet därefter är slut. Ett flygplan måste kunna flyga till en flygplats, cirkulera i 45 minuter och flyga ytterligare 185 kilometer.

Det går åt 1 500 kWh för 20 mil, en flygning på 35 minuter. Effektiva billaddare ger 200 kW, vilket i så fall innebär en laddningstid på 7,5 timmar. Hur ska man kunna ladda ett plan på 30 minuter?

– Det finns en ny laddstandard som heter MCS, Megawatt Charging System, som är under utveckling. Med den laddar man upp till 3,75 megawatt med en kabel. Vi kommer däremot inte att utnyttja den standarden fullt ut.

Hur kommer flygbiljettpriserna att påverkas av elektrifieringen?

– Vår ambition är att det ska bli billigare. Räknar vi in kostnaden för att vi behöver byta batterierna i bränslepriset så ser vi ändå ungefär en 50-procentig minskning av bränslekostnaderna jämfört med dagens pris.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024