loadingEnligt statistiken över trafikolyckor med personskada är det något färre elbilar än fossildrivna bilar som varit inblandade i trafikolyckor med personskador. Foto: Maria Eriksson
Enligt statistiken över trafikolyckor med personskada är det något färre elbilar än fossildrivna bilar som varit inblandade i trafikolyckor med personskador. Foto: Maria Eriksson
Inrikes

Elbilsförare krockar mer – men färre blir skadade

Maria Eriksson

Elbilsförare krockar visserligen oftare än förare i bensin- och dieselbilar, men de verkar också vara bättre skyddade. De många kollisionerna kan dock komma att driva upp försäkringspremierna när garantierna löper ut.

Enligt Transportstyrelsen är 4,9 miljoner personbilar i trafik i Sverige. Ungefär 5,5 procent av dessa är rena elbilar; medräknat hybrider är det 10,8 procent.

Det finns många studier som visar att elbilar oftare är inblandade i trafikolyckor jämfört med bensin- och dieselbilar. Den senaste är från brittiska Howden Group och visar att elbilsägare oftare gör anspråk på sina försäkringar och begär större summor än ägare av bensin- och dieseldrivna bilar. Detta har drivit upp britternas försäkringspremier ordentligt.

Olika typer av försäkringar

Trafikförsäkring måste alla som äger en bil ha enligt lagen. Försäkringen ger ersättning för personskador vid en olycka. Bilar som är avställda enligt vägtrafikregistret behöver inte ha en trafikförsäkring.

Halvförsäkring består dels av trafikförsäkringen, men också av skydd mot skador som inträffar på bilen.

Helförsäkring består av det som ingår i trafik- och halvförsäkringen samt skydd för vagnskador med mera. Vagnskadeförsäkringen ersätter vagnskadegarantin.

Vagnskadegaranti ingår ofta i köpet av en ny bil och gäller i tre år från köpet. Vagnskadegarantin täcker skador på bilen. En ny bil behöver alltså inte ha en vagnskadeförsäkring.

Skillnaden i pris på försäkring av en elbil jämfört med en fossildriven bil är inget som försäkringsbolagen som Epoch Times pratat med vill kommentera. Enligt ett leasingföretag får man räkna med en premie som är 12 procent dyrare för elbilar jämfört med fossildrivna bilar.

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingEnligt statistiken över trafikolyckor med personskada är det något färre elbilar än fossildrivna bilar som varit inblandade i trafikolyckor med personskador. Foto: Maria Eriksson
Enligt statistiken över trafikolyckor med personskada är det något färre elbilar än fossildrivna bilar som varit inblandade i trafikolyckor med personskador. Foto: Maria Eriksson
Inrikes

Elbilsförare krockar mer – men färre blir skadade

Maria Eriksson

Elbilsförare krockar visserligen oftare än förare i bensin- och dieselbilar, men de verkar också vara bättre skyddade. De många kollisionerna kan dock komma att driva upp försäkringspremierna när garantierna löper ut.

Enligt Transportstyrelsen är 4,9 miljoner personbilar i trafik i Sverige. Ungefär 5,5 procent av dessa är rena elbilar; medräknat hybrider är det 10,8 procent.

Det finns många studier som visar att elbilar oftare är inblandade i trafikolyckor jämfört med bensin- och dieselbilar. Den senaste är från brittiska Howden Group och visar att elbilsägare oftare gör anspråk på sina försäkringar och begär större summor än ägare av bensin- och dieseldrivna bilar. Detta har drivit upp britternas försäkringspremier ordentligt.

Olika typer av försäkringar

Trafikförsäkring måste alla som äger en bil ha enligt lagen. Försäkringen ger ersättning för personskador vid en olycka. Bilar som är avställda enligt vägtrafikregistret behöver inte ha en trafikförsäkring.

Halvförsäkring består dels av trafikförsäkringen, men också av skydd mot skador som inträffar på bilen.

Helförsäkring består av det som ingår i trafik- och halvförsäkringen samt skydd för vagnskador med mera. Vagnskadeförsäkringen ersätter vagnskadegarantin.

Vagnskadegaranti ingår ofta i köpet av en ny bil och gäller i tre år från köpet. Vagnskadegarantin täcker skador på bilen. En ny bil behöver alltså inte ha en vagnskadeförsäkring.

Skillnaden i pris på försäkring av en elbil jämfört med en fossildriven bil är inget som försäkringsbolagen som Epoch Times pratat med vill kommentera. Enligt ett leasingföretag får man räkna med en premie som är 12 procent dyrare för elbilar jämfört med fossildrivna bilar.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024