loadingPå ett år har matpriserna ökat med över 15 procent, enligt Matpriskollen. Arkivbild. Foto: Anders Wiklund/TT
På ett år har matpriserna ökat med över 15 procent, enligt Matpriskollen. Arkivbild. Foto: Anders Wiklund/TT
Inrikes

Dyrtiderna tar ingen paus

Johanna Cederblad

Matpriserna fortsatte att stiga under november. Jämfört med månaden före var prisuppgången 0,7 procent och på ett år har priserna på maten ökat 15,1 procent.

– Det ser inte ut att avta. Jag trodde det under oktober, men det är inte så, säger Ulf Mazur, vd och grundare av Matpriskollen, som jämför priser på drygt 40 000 varor varje månad.

Förra månaden märktes några små ljusglimtar. Några få varor blev lite, lite billigare under oktober och så blev det också under november, enligt Ulf Mazur, även om det inte går att dra några slutsatser utifrån det för framtiden.

Allt dyrare mat

(TT)

Prisökningen på matrelaterade varor under november var 0,7 procent. Matpriskollens undersökning avser drygt 42 000 artiklar.

För ett helt år är nu prisökningen 15,1 procent på mat.

För dagligvaror, som är en vidare kategori än mat, är prisökningen 0,6 procent under november. För ett helt år var den 12,7 procent.

Under det senaste året har ost ökat 24 procent, mejeri drygt 21 procent och fisk och skaldjur 17 procent.

Matpriskollen är ett företag som driver en app för konsumenter, och som samlar in matpriser från de olika kedjorna. Konsumenter kan använda appen gratis för att jämföra priser och erbjudanden. Företaget är fristående, och finansierar sin verksamhet genom att sälja uppgifter om priser och kampanjer som analysunderlag.

Källa: Matpriskollen

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingPå ett år har matpriserna ökat med över 15 procent, enligt Matpriskollen. Arkivbild. Foto: Anders Wiklund/TT
På ett år har matpriserna ökat med över 15 procent, enligt Matpriskollen. Arkivbild. Foto: Anders Wiklund/TT
Inrikes

Dyrtiderna tar ingen paus

Johanna Cederblad

Matpriserna fortsatte att stiga under november. Jämfört med månaden före var prisuppgången 0,7 procent och på ett år har priserna på maten ökat 15,1 procent.

– Det ser inte ut att avta. Jag trodde det under oktober, men det är inte så, säger Ulf Mazur, vd och grundare av Matpriskollen, som jämför priser på drygt 40 000 varor varje månad.

Förra månaden märktes några små ljusglimtar. Några få varor blev lite, lite billigare under oktober och så blev det också under november, enligt Ulf Mazur, även om det inte går att dra några slutsatser utifrån det för framtiden.

Allt dyrare mat

(TT)

Prisökningen på matrelaterade varor under november var 0,7 procent. Matpriskollens undersökning avser drygt 42 000 artiklar.

För ett helt år är nu prisökningen 15,1 procent på mat.

För dagligvaror, som är en vidare kategori än mat, är prisökningen 0,6 procent under november. För ett helt år var den 12,7 procent.

Under det senaste året har ost ökat 24 procent, mejeri drygt 21 procent och fisk och skaldjur 17 procent.

Matpriskollen är ett företag som driver en app för konsumenter, och som samlar in matpriser från de olika kedjorna. Konsumenter kan använda appen gratis för att jämföra priser och erbjudanden. Företaget är fristående, och finansierar sin verksamhet genom att sälja uppgifter om priser och kampanjer som analysunderlag.

Källa: Matpriskollen

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024