Dr. Sanna Ehdin: Maten som orsakar inflammation
Doktor i immunologi, författare och föreläsare inom självläkning och systemhälsa


En av de största hoten mot hälsa är låggradig, kronisk inflammation då det bäddar för de flesta av våra så kallade välfärdssjukdomar. Maten är en viktig faktor här, där både innehållet av processade fetter, snabba kolhydrater och lågt näringsinnehåll bidrar stort till inflammation. Så genom att undvika viss mat och välja annan kan vi kraftigt minska grogrund för sjukdom.

Ju mer maten bearbetas, upphettas och fryses, desto sämre blir näringsinnehållet. Till exempel innehåller falukorv två tredjedelar vatten, en femtedel fett, tre procent socker och endast elva procent protein. Det innebär sex till tio gånger mer fett än skinnfri kyckling, filé av biff eller viltkött men hälften så mycket protein. Falukorv innehåller tio gånger mer salt (natriumklorid) än det rena köttet, och bara små mängder av B-vitaminer, magnesium och andra mineraler. Detta är speciellt olämpligt för barn.

Inflammation är orsaken till de flesta av dagens välfärdssjukdomar.

Den moderna maten

Den moderna mathållningen med storskalig odling och industriprocceassad föda har ett antal fundamentala problem:

– För mycket socker, stärkelsesirap, vete och andra snabba kolhydrater. Allt är numera även ”genförädlat”-

– Mycket spannmålsbaserad föda och kraftfoder.

– Att transfetter (industrihärdat fett) är tillåtet i obegränsad mängd.

– För mycket vegetabiliska fleromättade oljor (ger mycket omega-6).

– Hög andel nattskuggeväxter (potatis, tomat, aubergine och paprika).

– Hög andel tomma kalorier, det vill säga för lite näring i maten som ger näringsbrist.

En måltid som innehåller mycket socker, och fet snabbmat ökar halterna av inflammatoriska ämnen i blodet under minst tre till fyra timmar efter måltiden. Gräddbakelser, godis, pommes frites och såser med transfetter eller annat industriprocessat fett främjar alltså inflammation.

Transfetter

Det värsta är de industriella transfetterna (industrihärdat fett): att äta dem är som att injicera inflammation i blodet. Socker och fett minskar också blodkärlens flexibilitet, vilket försämrar blodflödet och därmed minskar syresättningen i kroppen.

Frityrsyndromet är ett nytt sjukdomskomplex sedan 15 år som främst drabbar yngre människor som lever på snabbmat, pommes frites och läsk. Överskottet av de skadliga fetterna i upphettad frityrolja har visat sig ha allvarlig psykisk påverkan; man kommer ur balans, får problem med inlärning och blir lätt deprimerad.

Transfetter är bland det mest inflammationsfrämjande vi kan äta.

En snabbmatsmåltid i USA och Polen ger 40 gram transfett, medan den ger ungefär hälften så mycket i Sverige. Vissa hamburgerkedjor, som svenska Max, har tagit bort allt transfett i maten.

Svenska livsmedelsverket skriver på sin hemsida: ”Att få i sig mycket transfett ökar risken för hjärt- och kärlsjukdomar", men de har inga som helst begränsningar på industriellt transfett, och maten kan innehålla hur mycket som helst … SLV beräknar att folk får i sig cirka 1 gram transfett per person och dag, vilket troligen är alldeles för lågt räknat. Men det är likafullt nästan ett halvt kg per år av något som inte tillför något utan är en allvarlig risk för ohälsa och förtidig död. Slv – vakna och förbjud industriella transfetter helt!

Omega 6/3-kvoten

En annan starkt bidragande orsak till den ökade inflammationen är vår spannmålsbaserade föda, eftersom den ger för hög andel fleromättade omega-6-fettsyror i förhållande till omega-3-fettsyror. Den födan används numera även i kraftfoder till boskap, på fågelfarmar och vid fiskodling. Boskapen får sojabönor och spannmål, istället för friskt gräs och växter, vilket gör att de växer fortare och blir tjockare med högre andel fett – precis som vi människor. Risken är alltså hög att vi äter ett kött som är lätt inflammerat.

Via den moderna kosten får vi 10–20 gånger för mycket omega-6-fettsyror.

Boskapens fett innehåller därför endast lite av de nyttiga omega-3-fettsyrorna och de konjugerade fettsyrorna (CLA), som är gynnsamma för viktminskning. Därför rekommenderar jag vilt och ekologiskt kött från frigående, gräsätande boskap.

De flesta växtoljor och margariner innehåller hög andel fleromättat fett (omega-6-fettsyror). Via den moderna kosten får vi 10–20 gånger för mycket omega-6-fettsyror, vilket ger kraftigt förhöjda nivåer av inflammation, allergi och angrepp av fria radikaler i kroppen.

God nyhet!

Omega 3-fettsyror (som finns i fiskolja) är bland det mest anti-inflammatoriska vi kan äta. Det finns i viltfångad fet fisk (ej odlad) som lax, makrill och sill, som ingått i vår kost sedan urminnes tider.

Den extrema matförädlingen, som exempelvis förädlingen av vetet och gentekniken, har skapat helt nya växtformer som antas bidra till de allt vanligare matintoleranserna. Den genmodifierade maten (GMO) blir tyvärr allt vanligare och den har också visat sig framkalla inflammation.

Nattskuggeväxter

De två vegetabilier vi äter mest av i Sverige är potatis och tomat, och de tillhör familjen nattskuggeväxter. Hit hör även aubergine, paprika och växten belladonna.


Nattskuggeväxterna är rika på alkaloider, vilket är kemiska föreningar med starka fysiologiska effekter som har använts som gifter, läkemedel och berusningsmedel under hela mänsklighetens historia.

Mat som har lång hållbarhet på hyllan ger din kropp kortare hållbarhet. Mat med kort hållbarhet ger din kropp lång hållbarhet! 

Visst kan vi äta dem, men det vore bra att begränsa intaget till fördel för grönsaker som spenat, broccoli, vitkål, brysselkål, lök, morötter med mera. De som har ledbesvär ska definitivt minska nattskuggeväxterna eftersom symtomen förvärras (framför allt av färskpotatis).

Faktaruta: Felmaten 

Vilken mat bidrar mest till obalans? Här är en generell översikt – och effekten varierar givetvis mellan olika människor:

– Inflammationsfrämjande mat (skräpmat): Ger svullnad, putmage, övervikt, trötthet, infektionskänslighet, sämre minne, ledvärk, ömma muskler, sömnrubbningar, nedsatt livs- och sexlust med mera.

– Fettsnål mat: Kort energi, det vill säga dålig uthållighet, trötthet, huvudvärk, PMS, psykisk instabilitet (nervig), splittrade tankar (stissig), över- eller undervikt, sämre sömn, ökad risk för cancer och metabolt syndrom med mera.

– Kolhydratrik mat: Ger samma effekt som den fettsnåla maten samt sämre munstatus, nedsatt sexlust och livslust (depression). Det ökar risken för insulinresistens, och insulin är en tillväxtfaktor för cancer.

– Dåliga, processade fetter, det vill säga industrifetter, härdade fetter, transfetter, margarin: Ger infektionskänslighet, trötthet, allergier, huvudvärk, inflammation, risk för cancer och metabolt syndrom med mera.

Det finns hopp!

Vid en föreläsning kom en äldre kvinna gåendes mot mig strålande lycklig och sa: ”Ser du att jag kan gå!” Vilket inte såg så märkvärdigt ut, men det visade sig att hon året innan suttit i rullstol på grund av svår reumatism. Men genom att ta bort gluten och lägga till flera positiva saker, som kosttillskott, naturliga fetter och mer grönsaker, rörde hon sig nu obehindrat. 

Den självläkande kosten, eller powermaten, är ett oerhört centralt redskap för att skapa en god hälsa.

Tips: Gurkmeja är bland det mest antiinflammatoriska vi kan äta – läs mer om gurkmejan.

– Text ur Nya Självläkande människan, Dr Sanna Ehdin 2014 – och där finns referenser.
– Läs mer om IFD-maten, den inflammationsdämpande maten.
– Mat som läker – min bok med fakta och recept om maten som dämpar inflammation.
– TRANSFETTER: Livsmedelsverkets senfärdighet kostar 38 svenskar livet varje dag, artikel i Kostdemokrati.

Dr. Sanna Ehdin

Foto: Sara Papp

Sanna Ehdin är doktor i immunologi, forskare, författare och föreläsare inom hälsa. Under de senaste tjugofem åren har hon ägnat sig åt självläkning och systemhälsa, vilket innebär att se till helheten och sambandet mellan kroppen, tankar, känslor, själen och hälsan. Den här texten publicerades ursprungligen på hennes blogg.