loading

Valnämnden ansvarar för utläggning av partivalsedlar, men bara för riksdagspartierna. Det är inte vettigt eller rättvist menar debattören. Foto: Shutterstock
Valnämnden ansvarar för utläggning av partivalsedlar, men bara för riksdagspartierna. Det är inte vettigt eller rättvist menar debattören. Foto: Shutterstock
Debatt

Debatt: Odemokratisk särbehandling av små och nya partier

Ingvar Ericson

Fria och rättvisa val förrättas långtifrån i alla världens länder. I Sverige anser vi dock sedan länge att vårt valsystem uppfyller högt ställda krav i bägge avseendena. Men, även solen har som bekant sina fläckar. I vårt fall rör det sig om något så viktigt som valsedlarna. Det menar debattören och civilingenjören Ingvar Ericson, medlem i Medborgerlig Samling.


Vid valet till riksdagen förekommer tre olika valsedlar. En helt blank, en som bara innehåller ett partinamn och så, den som de flesta väljer, namnvalsedeln som har både partinamn och namnen på partiets kandidater. Valnämnden i respektive kommun ansvarar, enligt lag, för att det när vallokalerna öppnar finns blanka valsedlar. Man ansvarar också för utläggning av partivalsedlar, men bara för de partier som redan är representerade i riksdagen. På plats ansvarar sedan röstmottagarna för att partivalsedlar blir sorterade i bokstavsordning i ställen avsedda för valsedlar. De ansvarar också, vid behov, för påfyllning av blanka valsedlar och partivalsedlar. Ansvaret för att det finns namnvalsedlar när vallokalerna öppnar och att de vid behov fylls på vilar däremot helt på partierna själva.

Valmyndigheten har uppmärksammat det här problemet och framförde därför redan i april 2020 ett förslag till regeringen.

I vissa kommuner, men inte alla, accepterar valnämnderna att partierna lämnar in sina namnvalsedlar i god tid innan förtidsröstningen börjar och de ansvarar sedan för att de också läggs ut i vallokalerna. En del kommuner som erbjuder denna service gör det emellertid bara för riksdagspartierna. I de kommuner där valnämnderna inte tar emot namnvalsedlar måste därför partierna själva leverera dem till vallokalerna på morgonen, (helst) innan röstningen börjar.

Att det finns namnvalsedlar är en förutsättning för att väljarna ska kunna utnyttja möjligheten till personval. Att hänvisa till att ”om en väljare inte hittar en valsedel för det parti hen vill rösta på ska väljaren alltid kunna rösta med en blank valsedel. På den kan väljaren skriva ett partinamn och eventuellt ett kandidatnamn.”

Det är oförskämt och visar på bristande serviceanda. De flesta väljarna har dessutom respekt för valsedlarna och vill inte genom att ”klottra” på dem riskera att få sin röst ogiltigförklarad. Dessutom, hur ska väljaren veta vilka kandidater partierna ställer upp med om namnvalsedlar saknas?

En konsekvens av att namnvalsedlar kommer till röstningslokalerna först under valdagens morgon blir sannolikt på en del håll att de namnvalsedlarna inte kommer att placeras in i bokstavsordning efter partinamn utan sorteras längst bak i valsedelsstället i den ordning de levereras.

Det finns drygt 6 000 röstningslokaler i landet. Att distribuera namnvalsedlar till alla dessa vallokaler på valdagens morgon är en logistisk utmaning även för stora partier men innebär en djupt odemokratisk särbehandling speciellt för små och nya partier. Valmyndigheten har uppmärksammat det här problemet och framförde därför redan i april 2020 förslag till regeringen om förbättringar inom ramen för nuvarande valsedelssystem. Frågan behandlades i regeringens proposition 2021/22:52, ”Förstärkt skydd för väljare vid röstmottagning”. Den gick på remiss till över trettio kommuner och ett femtiotal myndigheter men inte till något enda av landets politiska partier.

Som motivering för att bara distribuera de stora partiernas valsedlar anförde flera kommuner problem med ”distributions- och lagringsmöjligheter, ansvarsfördelning samt vilka partier som skulle omfattas och vilka resurstillskott som skulle ges”. Det är ursäkter av ett slag som knappast kan anses acceptabla när det gäller en så viktig fråga som ett rättvist valförfarande. Tydligen fann synpunkterna ändå gehör hos regeringen och någon ändring blev det inte inför höstens val.

Valmyndigheten har emellertid valt att inför årets val redovisa sin uppfattning och skriver:

”Om en kommun har för avsikt att erbjuda distribution av valsedlar utöver vad som är reglerat i lag är Valmyndighetens rekommendation att alla partier i så fall behandlas lika och att distribution inte bara erbjuds till vissa partier. […] Det är viktigt att hanteringen av valsedlar så långt som möjligt ska vara likvärdig över hela landet.”

För att underlätta för valnämnderna har Medborgerlig Samling, bland annat i Kalmar län, erbjudit samtliga länets kommuner att, på tid och plats som valnämnden anvisar, lämna in partiets namnvalsedlar buntade och klara för utläggning i respektive röstnings- lokal. Detta har liksom vid valet 2018, accepterats av några valnämnder men ett antal kommuner, med tillsammans 106 av länets 161 röstningslokaler, har ändå beslutat att inte hjälpa till.

Till röstningslokalerna i dessa kommuner måste alltså representanter för partierna köra runt på valdagens morgon för att lämna partivalsedlar. Det är varken vettigt eller rättvist.

Ingvar Ericson - Debattör och civilingenjör

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loading

Valnämnden ansvarar för utläggning av partivalsedlar, men bara för riksdagspartierna. Det är inte vettigt eller rättvist menar debattören. Foto: Shutterstock
Valnämnden ansvarar för utläggning av partivalsedlar, men bara för riksdagspartierna. Det är inte vettigt eller rättvist menar debattören. Foto: Shutterstock
Debatt

Debatt: Odemokratisk särbehandling av små och nya partier

Ingvar Ericson

Fria och rättvisa val förrättas långtifrån i alla världens länder. I Sverige anser vi dock sedan länge att vårt valsystem uppfyller högt ställda krav i bägge avseendena. Men, även solen har som bekant sina fläckar. I vårt fall rör det sig om något så viktigt som valsedlarna. Det menar debattören och civilingenjören Ingvar Ericson, medlem i Medborgerlig Samling.


Vid valet till riksdagen förekommer tre olika valsedlar. En helt blank, en som bara innehåller ett partinamn och så, den som de flesta väljer, namnvalsedeln som har både partinamn och namnen på partiets kandidater. Valnämnden i respektive kommun ansvarar, enligt lag, för att det när vallokalerna öppnar finns blanka valsedlar. Man ansvarar också för utläggning av partivalsedlar, men bara för de partier som redan är representerade i riksdagen. På plats ansvarar sedan röstmottagarna för att partivalsedlar blir sorterade i bokstavsordning i ställen avsedda för valsedlar. De ansvarar också, vid behov, för påfyllning av blanka valsedlar och partivalsedlar. Ansvaret för att det finns namnvalsedlar när vallokalerna öppnar och att de vid behov fylls på vilar däremot helt på partierna själva.

Valmyndigheten har uppmärksammat det här problemet och framförde därför redan i april 2020 ett förslag till regeringen.

I vissa kommuner, men inte alla, accepterar valnämnderna att partierna lämnar in sina namnvalsedlar i god tid innan förtidsröstningen börjar och de ansvarar sedan för att de också läggs ut i vallokalerna. En del kommuner som erbjuder denna service gör det emellertid bara för riksdagspartierna. I de kommuner där valnämnderna inte tar emot namnvalsedlar måste därför partierna själva leverera dem till vallokalerna på morgonen, (helst) innan röstningen börjar.

Att det finns namnvalsedlar är en förutsättning för att väljarna ska kunna utnyttja möjligheten till personval. Att hänvisa till att ”om en väljare inte hittar en valsedel för det parti hen vill rösta på ska väljaren alltid kunna rösta med en blank valsedel. På den kan väljaren skriva ett partinamn och eventuellt ett kandidatnamn.”

Det är oförskämt och visar på bristande serviceanda. De flesta väljarna har dessutom respekt för valsedlarna och vill inte genom att ”klottra” på dem riskera att få sin röst ogiltigförklarad. Dessutom, hur ska väljaren veta vilka kandidater partierna ställer upp med om namnvalsedlar saknas?

En konsekvens av att namnvalsedlar kommer till röstningslokalerna först under valdagens morgon blir sannolikt på en del håll att de namnvalsedlarna inte kommer att placeras in i bokstavsordning efter partinamn utan sorteras längst bak i valsedelsstället i den ordning de levereras.

Det finns drygt 6 000 röstningslokaler i landet. Att distribuera namnvalsedlar till alla dessa vallokaler på valdagens morgon är en logistisk utmaning även för stora partier men innebär en djupt odemokratisk särbehandling speciellt för små och nya partier. Valmyndigheten har uppmärksammat det här problemet och framförde därför redan i april 2020 förslag till regeringen om förbättringar inom ramen för nuvarande valsedelssystem. Frågan behandlades i regeringens proposition 2021/22:52, ”Förstärkt skydd för väljare vid röstmottagning”. Den gick på remiss till över trettio kommuner och ett femtiotal myndigheter men inte till något enda av landets politiska partier.

Som motivering för att bara distribuera de stora partiernas valsedlar anförde flera kommuner problem med ”distributions- och lagringsmöjligheter, ansvarsfördelning samt vilka partier som skulle omfattas och vilka resurstillskott som skulle ges”. Det är ursäkter av ett slag som knappast kan anses acceptabla när det gäller en så viktig fråga som ett rättvist valförfarande. Tydligen fann synpunkterna ändå gehör hos regeringen och någon ändring blev det inte inför höstens val.

Valmyndigheten har emellertid valt att inför årets val redovisa sin uppfattning och skriver:

”Om en kommun har för avsikt att erbjuda distribution av valsedlar utöver vad som är reglerat i lag är Valmyndighetens rekommendation att alla partier i så fall behandlas lika och att distribution inte bara erbjuds till vissa partier. […] Det är viktigt att hanteringen av valsedlar så långt som möjligt ska vara likvärdig över hela landet.”

För att underlätta för valnämnderna har Medborgerlig Samling, bland annat i Kalmar län, erbjudit samtliga länets kommuner att, på tid och plats som valnämnden anvisar, lämna in partiets namnvalsedlar buntade och klara för utläggning i respektive röstnings- lokal. Detta har liksom vid valet 2018, accepterats av några valnämnder men ett antal kommuner, med tillsammans 106 av länets 161 röstningslokaler, har ändå beslutat att inte hjälpa till.

Till röstningslokalerna i dessa kommuner måste alltså representanter för partierna köra runt på valdagens morgon för att lämna partivalsedlar. Det är varken vettigt eller rättvist.

Ingvar Ericson - Debattör och civilingenjör

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024