loadingPortionsbitar av torsk hör till det som ökat mest i pris under januari, 64,2 procent, enligt Matpriskollen. Arkivbild. Foto: Leif R Jansson/TT
Portionsbitar av torsk hör till det som ökat mest i pris under januari, 64,2 procent, enligt Matpriskollen. Arkivbild. Foto: Leif R Jansson/TT
Inrikes

Därför stiger matpriserna nu ännu snabbare

Johanna Cederblad

Matpriserna bara fortsätter uppåt och under januari i ännu högre takt än före årsskiftet. Ökningen under månaden var hela 1,4 procent – en av de största uppgångarna sedan matpriserna började dra i väg för snart ett år sedan.

För vissa varor var prisökningarna helt enorma under januari jämfört med december, konstaterar Ulf Mazur förundrat. Han är vd och grundare av den oberoende sajten Matpriskollen som undersöker prisutvecklingen på drygt 40 000 artiklar hos de stora kedjorna.

– Det är ju ingen hejd på det, säger han när han går igenom januariökningarna.

Under januari ökade dagligvaror med 1,3 procent jämfört med i december, och mat, som är en snävare kategori, ökade med 1,4 procent. Tittar man tillbaka tolv månader har matpriserna ökat 16,3 procent, enligt Matpriskollen.

– Det var lite lugnare under hösten i september, oktober och november, men nu när höjningarna väl slår till igen så är det så enormt stora ökningar, säger han.

Bland de varukategorier som ökat mest finns snacks, fisk och skaldjur, grönsaker samt bröd.

Flera produktkategorier, som öl, godis och socker, har inte höjts nämnvärt tidigare. Men nu kom det, och det rejält.

Ulf Mazur ger några exempel. Frysta torskportioner av en viss sort har gått upp hela 64,2 procent bara under januari jämfört med december, snabbitsockret från en kedjas eget märke med över 55 procent och strösockret med 44 procent.

– Att enskilda artiklar går upp så mycket – det blir som en snöboll, det tar inte slut.

Den här gången är det Coop som höjt mest av alla kedjorna, enligt Matpriskollens undersökningar. Coop låg lite lågt med höjningar tidigare, men nu i januari togs det igen, berättar Ulf Mazur.

Producenterna är starkt pressade av ökade kostnader för bland annat råvaror, förpackningsmaterial och transporter. Butikerna är också pressade, säger han.

– Det är sådant kostnadstryck nu.

Då producenterna får högre kostnader förhandlas prisökningarna fram med kedjorna. Men alla kategorier tas inte upp till förhandling på en gång, därför släpar prishöjningar efter.

– Det är en fördröjning på tre till sex månader.

Ulf Mazur tror därför att vi kommer att få se fortsatta prisökningar under våren. Även om inflationstakten skulle bromsa upp alldeles nu.

– Takten i prisökningarna kommer att gå ned. Men prisökningarna fortsätter.

Då kostnadsökningarna avtar blir det inga prissänkningar, priserna ligger kvar på den höjda nivån, förklarar han. Kaffet, som sänkts med runt tio kronor per kilo alldeles nyligen, är dock ett litet lysande undantag.

– Det visar att det finns en vilja hos producenterna att sänka priserna då kostnaderna sänkts.

(TT)

Matpriserna i januari

(TT)

Dagligvaror, som är en vidare kategori än mat, ökade med 1,3 procent i januari. På sex månader är ökningen 6 procent, och på tolv månader 14 procent. För mat är ökningen 1,4 procent i januari, 6 procent på sex månader och 16,3 procent på tolv månader.

Butikernas egna märken höjdes med 1,2 procent i januari, 6,5 procent på sex månader och 17,1 procent på tolv månader.

Matpriskollen är ett företag som driver en app för konsumenter och som samlar in matpriser från de olika kedjorna. Konsumenter kan använda appen gratis för att jämföra priser och erbjudanden. Företaget är fristående, och finansierar sin verksamhet genom att sälja uppgifter om priser och kampanjer som analysunderlag.

I december steg inflationen enligt KPI-måttet till 12,3 procent på årsbasis, den högsta nivån sedan februari 1991.

Källa: Matpriskollen

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingPortionsbitar av torsk hör till det som ökat mest i pris under januari, 64,2 procent, enligt Matpriskollen. Arkivbild. Foto: Leif R Jansson/TT
Portionsbitar av torsk hör till det som ökat mest i pris under januari, 64,2 procent, enligt Matpriskollen. Arkivbild. Foto: Leif R Jansson/TT
Inrikes

Därför stiger matpriserna nu ännu snabbare

Johanna Cederblad

Matpriserna bara fortsätter uppåt och under januari i ännu högre takt än före årsskiftet. Ökningen under månaden var hela 1,4 procent – en av de största uppgångarna sedan matpriserna började dra i väg för snart ett år sedan.

För vissa varor var prisökningarna helt enorma under januari jämfört med december, konstaterar Ulf Mazur förundrat. Han är vd och grundare av den oberoende sajten Matpriskollen som undersöker prisutvecklingen på drygt 40 000 artiklar hos de stora kedjorna.

– Det är ju ingen hejd på det, säger han när han går igenom januariökningarna.

Under januari ökade dagligvaror med 1,3 procent jämfört med i december, och mat, som är en snävare kategori, ökade med 1,4 procent. Tittar man tillbaka tolv månader har matpriserna ökat 16,3 procent, enligt Matpriskollen.

– Det var lite lugnare under hösten i september, oktober och november, men nu när höjningarna väl slår till igen så är det så enormt stora ökningar, säger han.

Bland de varukategorier som ökat mest finns snacks, fisk och skaldjur, grönsaker samt bröd.

Flera produktkategorier, som öl, godis och socker, har inte höjts nämnvärt tidigare. Men nu kom det, och det rejält.

Ulf Mazur ger några exempel. Frysta torskportioner av en viss sort har gått upp hela 64,2 procent bara under januari jämfört med december, snabbitsockret från en kedjas eget märke med över 55 procent och strösockret med 44 procent.

– Att enskilda artiklar går upp så mycket – det blir som en snöboll, det tar inte slut.

Den här gången är det Coop som höjt mest av alla kedjorna, enligt Matpriskollens undersökningar. Coop låg lite lågt med höjningar tidigare, men nu i januari togs det igen, berättar Ulf Mazur.

Producenterna är starkt pressade av ökade kostnader för bland annat råvaror, förpackningsmaterial och transporter. Butikerna är också pressade, säger han.

– Det är sådant kostnadstryck nu.

Då producenterna får högre kostnader förhandlas prisökningarna fram med kedjorna. Men alla kategorier tas inte upp till förhandling på en gång, därför släpar prishöjningar efter.

– Det är en fördröjning på tre till sex månader.

Ulf Mazur tror därför att vi kommer att få se fortsatta prisökningar under våren. Även om inflationstakten skulle bromsa upp alldeles nu.

– Takten i prisökningarna kommer att gå ned. Men prisökningarna fortsätter.

Då kostnadsökningarna avtar blir det inga prissänkningar, priserna ligger kvar på den höjda nivån, förklarar han. Kaffet, som sänkts med runt tio kronor per kilo alldeles nyligen, är dock ett litet lysande undantag.

– Det visar att det finns en vilja hos producenterna att sänka priserna då kostnaderna sänkts.

(TT)

Matpriserna i januari

(TT)

Dagligvaror, som är en vidare kategori än mat, ökade med 1,3 procent i januari. På sex månader är ökningen 6 procent, och på tolv månader 14 procent. För mat är ökningen 1,4 procent i januari, 6 procent på sex månader och 16,3 procent på tolv månader.

Butikernas egna märken höjdes med 1,2 procent i januari, 6,5 procent på sex månader och 17,1 procent på tolv månader.

Matpriskollen är ett företag som driver en app för konsumenter och som samlar in matpriser från de olika kedjorna. Konsumenter kan använda appen gratis för att jämföra priser och erbjudanden. Företaget är fristående, och finansierar sin verksamhet genom att sälja uppgifter om priser och kampanjer som analysunderlag.

I december steg inflationen enligt KPI-måttet till 12,3 procent på årsbasis, den högsta nivån sedan februari 1991.

Källa: Matpriskollen

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024