loadingLyxvaror? Både smöret och knäckebrödet blev rejält mycket dyrare, Arkivbild. Foto: Leif R Jansson /TT
Lyxvaror? Både smöret och knäckebrödet blev rejält mycket dyrare, Arkivbild. Foto: Leif R Jansson /TT
Inrikes

Matpriserna tros fortsätta uppåt i år

Johanna Cederblad

Maten blev bara dyrare och dyrare i fjol – ökningarna på mat blev hela 15,4 procent.

– Jag tror att ökningstakten i år kommer vara lägre, men priserna kommer fortsätta att öka, säger Ulf Mazur, vd och grundare av Matpriskollen.

Priserna på mat ökade med 15,4 procent under 2022, enligt Matpriskollen, som regelbundet gör undersökningar av hur priserna på över 40 000 olika artiklar som vi behöver dagligdags utvecklas.

Så mycket steg matpriserna

(TT)

På tolv månader (1 januari 2022 till 1 januari 2023) steg matrelaterade produkter 15,4 procent. För dagligvaror, som är en vidare kategori, var prisökningen 13,1 procent.

Kategorin matfett har ökat mest, i genomsnitt 34 procent. Men det finns matfettsprodukter som ökat hela 50 procent i pris.

Mjölk och grädde har ökat 32,7 procent, hårdost drygt 30 procent, ägg 24 procent och kyckling nära 24 procent.

Under december var prisökningen på matrelaterade produkter 0,4 procent. Mest har choklad och godis ökat, liksom marmelad, sylt, färska grönsaker och barnmat.

En produkt som sticker ut är brungräddat knäckebröd, som ökade i pris med mellan 16 och 21 procent under december.

Det finns olika tjänster och appar för konsumenter som vill ha koll på priserna. Dels har butikerna egna appar med sina erbjudanden, dels finns appar som Matpriskollen och Ereklamblad.se

Matpriskollen är ett företag som driver en app för konsumenter, och som samlar in matpriser från de olika kedjorna. Företaget är fristående, och finansierar sin verksamhet genom att sälja uppgifter om priser och kampanjer som analysunderlag.

Källa: Matpriskollen

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingLyxvaror? Både smöret och knäckebrödet blev rejält mycket dyrare, Arkivbild. Foto: Leif R Jansson /TT
Lyxvaror? Både smöret och knäckebrödet blev rejält mycket dyrare, Arkivbild. Foto: Leif R Jansson /TT
Inrikes

Matpriserna tros fortsätta uppåt i år

Johanna Cederblad

Maten blev bara dyrare och dyrare i fjol – ökningarna på mat blev hela 15,4 procent.

– Jag tror att ökningstakten i år kommer vara lägre, men priserna kommer fortsätta att öka, säger Ulf Mazur, vd och grundare av Matpriskollen.

Priserna på mat ökade med 15,4 procent under 2022, enligt Matpriskollen, som regelbundet gör undersökningar av hur priserna på över 40 000 olika artiklar som vi behöver dagligdags utvecklas.

Så mycket steg matpriserna

(TT)

På tolv månader (1 januari 2022 till 1 januari 2023) steg matrelaterade produkter 15,4 procent. För dagligvaror, som är en vidare kategori, var prisökningen 13,1 procent.

Kategorin matfett har ökat mest, i genomsnitt 34 procent. Men det finns matfettsprodukter som ökat hela 50 procent i pris.

Mjölk och grädde har ökat 32,7 procent, hårdost drygt 30 procent, ägg 24 procent och kyckling nära 24 procent.

Under december var prisökningen på matrelaterade produkter 0,4 procent. Mest har choklad och godis ökat, liksom marmelad, sylt, färska grönsaker och barnmat.

En produkt som sticker ut är brungräddat knäckebröd, som ökade i pris med mellan 16 och 21 procent under december.

Det finns olika tjänster och appar för konsumenter som vill ha koll på priserna. Dels har butikerna egna appar med sina erbjudanden, dels finns appar som Matpriskollen och Ereklamblad.se

Matpriskollen är ett företag som driver en app för konsumenter, och som samlar in matpriser från de olika kedjorna. Företaget är fristående, och finansierar sin verksamhet genom att sälja uppgifter om priser och kampanjer som analysunderlag.

Källa: Matpriskollen

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024