Dagliga tips för friskare ögon
Flera faktorer påverkar din syn och du kan vidta åtgärder för att förbättra många av dem.
Bra kosthållning och ett aktivt liv bidrar till mer än att bara få dig att må bra och leva längre, det bidrar också till att din syn bibehåller skärpan längre när du blir äldre. Foto: Marcos Paulo Prado/Unsplash


Många ögon- och synproblem kan förebyggas om man skaffar sig sunda vanor. Det finns flera små saker som du kan göra varje dag för att minska risken för ögonproblem och upprätthålla en bra syn.

Om du redan har synproblem så kan dessa råd hjälpa dig så att de inte förvärras. Här är några av de bästa sakerna du regelbundet kan göra för att bibehålla en god syn och främja ögonhälsan.

Håll datorskärmar och surfplattor på ungefär en armlängds avstånd så  att ögonen inte överansträngs.

Gnugga inte ögonen för ofta

Händer och fingrar utsätts för mycket smuts, damm och bakterier, som lätt kan överföras till ögonen när du rör vid dem. Om du redan har problem, så kan de förvärras om du gnuggar ögonen.

Glaukom (grön starr) kan förvärras genom att man gnuggar, det kan störa blodflödet till ögat och leda till nervskador eller synförlust.

Skydda dina ögon från UV-strålar

Att snåla in på solglasögonen och köpa några billiga på stormarknaden kan stå dig dyrt i det långa loppet. Exponering för UV-strålar ökar risken för åldersrelaterad makuladegeneration (AMD), den främsta orsaken till att man förlorar synen.

Dessa skadliga strålar kan också skada hornhinnan. Att bära solglasögon och glasögon med UV-skydd är det bästa sättet att skydda sina ögon från UV-strålar. Hattar och skärmmössor kan också hjälpa.

Att använda ett par bra solglasögon med UV-skydd hindrar att ögonen skadas av strålarna. Foto: Alex Shaw/Unsplash

Ät en balanserad kost

Bladgrönsaker, färgglada frukter och grönsaker (särskilt orangea, röda och gröna) och fullkorn kan bidra till att främja en bra syn. Att dricka mycket vatten hjälper också.

Bra belysning och distans till skärmen

Håll datorskärmar och surfplattor på ungefär en armlängds avstånd så  att ögonen inte överansträngs. Det är också en bra idé att placera skärmen ungefär 20 grader under ögonhöjd eller i ögonhöjd.

Undvik att använda starkt ljus som bländar skärmen och placera inte skärmen på en plats som orsakar reflektion. Det här minskar påfrestningen på ögonen.

Följ 20-20-20-reglen

20-20-20-regeln är bra för att förebygga torra ögon och förhindra att man överanstränger ögonen. Den enkla regeln innebär att man tittar bort från skärmen var 20:e minut, på något som finns 20 feet (ca 6 meter) bort, i 20 sekunder. Blinka också 20 gånger.

Att titta bort från datorn med jämna mellanrum och fästa blicken på något några meter bort hjälper ögonen att hålla sig i form. Foto: Ekaterina Bolovtsova

Var aktiv

Ju mer aktiv du är, desto friskare är dina ögon. Aktivitet hjälper till att minska risken för typ 2-diabetes och hjärtsjukdomar, två tillstånd som påverkar synen mycket.

Mohan Garikiparithi har examen i medicin från Osmania University. Artikeln publicerades ursprungligen på Bel Marra Health.

Hjälp oss att driva tidningen vidare!

En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Världen utsätts ständigt för vilseledande information. Epoch Times står för sanningsenlig och ansvarsfull journalistik. Vi bevakar viktiga nyheter som annars kan ignoreras. Vi vill ge våra läsare ett bredare perspektiv av vad som pågår i vår värld. Varje bidrag, stort som smått, räknas. Vi uppskattar verkligen ditt stöd! Här ser du hur du kan stödja oss.