loadingLås fast cykeln i ett fast objekt – både ram och hjul. Arkivbild. Foto: Hasse Holmberg/TT
Lås fast cykeln i ett fast objekt – både ram och hjul. Arkivbild. Foto: Hasse Holmberg/TT
Inrikes

Cykelstölder har ökat med 90 procent

TT/Kristina Erkenborn

Cykelstölderna i Sverige ökade med 90 procent i mars jämfört med februari. Endast en gång under de senaste 20 åren har det stulits fler cyklar i mars.

Generellt går cykelstölderna alltid upp ju närmare vi kommer sommaren, men vad som fått dem att skena just den här våren finns det inget entydigt svar på.

– En förklaring är att det helt enkelt är fler cyklar i omlopp. Framför allt i storstadsområdena cyklar folk mer för att slippa åka kollektivt under coronan, säger Lina Nilsson, rådgivningsexpert på Stöldskyddsföreningen.

Pandemin har också gjort att det råder brist på nyproducerade cyklar just nu. Fabriker i Asien, där de allra flesta cyklar produceras, tvingades stänga när covid-19 slog till och har ännu inte hunnit ikapp med produktionen.

– Ökar efterfrågan så ökar också stölderna. Finns det inte cyklar att få tag på på marknaden så blir det ännu mer lukrativt att stjäla cyklar och sälja på Blocket eller någon annanstans, säger Lina Nilsson.

Batterier attraktiva

Antalet stulna cyklar har ökat från 2 378 i februari till 4 504 i mars och ökningen gäller alla regioner. Störst ökning syns i Stockholm med 131 procent och lägst i polisregion Nord med en ökning på 37 procent. En skillnad som delvis kan vara väderberoende.

De senaste 20 åren har bara 2014 haft fler cykelstölder i mars månad, cirka 4 600.

Även stölder av cykeldelar och elcyklar har de i det närmaste fördubblats i mars jämfört med februari.

– Jag tror jag att vi är ganska dåliga på att låsa våra cyklar. Vi cyklar till jobbet och låser fast cykeln noga där, men hemma känner vi oss trygga och ställer vid den vid husväggen eller på garageuppfarten.

Vad gäller de cykeldelar som stjäls ligger batterier till elcyklar på topp. Men även hjul och sadlar är attraktiva för tjuven, liksom hjälmar som spänts fast på cykeln.

– Det är jätteviktigt att ta med sig sitt batteri när man lämnar en elcykeln. Det finns inga direkta låsanordningar på dem och de är dyra, så där finns det definitivt en andrahandsmarknad, säger Lina Nilsson.

Låg uppklarning

För den som blir av med sin cykel är oddsen inte särskilt goda att få den tillbaka.

– Uppklaringsprocenten för cykelstölder är låg, närmast noll. Ärendena avskrivs direkt så det är extra viktigt att göra det man kan för att minska risken att bli utsatt för stöld.

Hur man låser fast sin cykel är mer eller mindre avgörande för om man ska få behålla den eller inte, menar Lina Nilsson.

– Det absolut viktigaste är att låsa fast cykeln med ett ordentligt lås i ett fast objekt, gärna både genom ramen och hjulen. Tyvärr räcker det med en tur på stan för att konstatera att många bara använder tillverkningslåset eller låser fast framhjulet med en kedja. Det förhindrar ju ingen att ta den där cykeln och gå, säger Lina Nilsson.

(TT/Kristina Erkenborn)

Visste du att vi även finns som papperstidning med veckoutgåva? Svenska Epoch Times – en traditionell nyhetstidning med klassisk, objektiv journalistik. Teckna din provprenumeration på papperstidningen idag – endast 99kr – klicka här för mer information.

 

Tips för att minska risken att få cykeln stulen

(TT)

• Lås inte endast med tillverkningslåset utan investera i ett certifierat lås.

• Lås fast cykeln i ett fast objekt i både ram och hjul.

• Ta med batteriet när du lämnar din elcykel obevakad även för kortare stunder.

• Ta även med sadeln, cykeln blir då mindre attraktiv att stjäla och oskön att cykla på.

• Dna-märk din cykel och cykeldelar, det hjälper polisen att binda tjuven vid brottet och ökar chanserna att få tillbaka cykeln om den blir stulen.

Källa: Stöldskyddsföreningen

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingLås fast cykeln i ett fast objekt – både ram och hjul. Arkivbild. Foto: Hasse Holmberg/TT
Lås fast cykeln i ett fast objekt – både ram och hjul. Arkivbild. Foto: Hasse Holmberg/TT
Inrikes

Cykelstölder har ökat med 90 procent

TT/Kristina Erkenborn

Cykelstölderna i Sverige ökade med 90 procent i mars jämfört med februari. Endast en gång under de senaste 20 åren har det stulits fler cyklar i mars.

Generellt går cykelstölderna alltid upp ju närmare vi kommer sommaren, men vad som fått dem att skena just den här våren finns det inget entydigt svar på.

– En förklaring är att det helt enkelt är fler cyklar i omlopp. Framför allt i storstadsområdena cyklar folk mer för att slippa åka kollektivt under coronan, säger Lina Nilsson, rådgivningsexpert på Stöldskyddsföreningen.

Pandemin har också gjort att det råder brist på nyproducerade cyklar just nu. Fabriker i Asien, där de allra flesta cyklar produceras, tvingades stänga när covid-19 slog till och har ännu inte hunnit ikapp med produktionen.

– Ökar efterfrågan så ökar också stölderna. Finns det inte cyklar att få tag på på marknaden så blir det ännu mer lukrativt att stjäla cyklar och sälja på Blocket eller någon annanstans, säger Lina Nilsson.

Batterier attraktiva

Antalet stulna cyklar har ökat från 2 378 i februari till 4 504 i mars och ökningen gäller alla regioner. Störst ökning syns i Stockholm med 131 procent och lägst i polisregion Nord med en ökning på 37 procent. En skillnad som delvis kan vara väderberoende.

De senaste 20 åren har bara 2014 haft fler cykelstölder i mars månad, cirka 4 600.

Även stölder av cykeldelar och elcyklar har de i det närmaste fördubblats i mars jämfört med februari.

– Jag tror jag att vi är ganska dåliga på att låsa våra cyklar. Vi cyklar till jobbet och låser fast cykeln noga där, men hemma känner vi oss trygga och ställer vid den vid husväggen eller på garageuppfarten.

Vad gäller de cykeldelar som stjäls ligger batterier till elcyklar på topp. Men även hjul och sadlar är attraktiva för tjuven, liksom hjälmar som spänts fast på cykeln.

– Det är jätteviktigt att ta med sig sitt batteri när man lämnar en elcykeln. Det finns inga direkta låsanordningar på dem och de är dyra, så där finns det definitivt en andrahandsmarknad, säger Lina Nilsson.

Låg uppklarning

För den som blir av med sin cykel är oddsen inte särskilt goda att få den tillbaka.

– Uppklaringsprocenten för cykelstölder är låg, närmast noll. Ärendena avskrivs direkt så det är extra viktigt att göra det man kan för att minska risken att bli utsatt för stöld.

Hur man låser fast sin cykel är mer eller mindre avgörande för om man ska få behålla den eller inte, menar Lina Nilsson.

– Det absolut viktigaste är att låsa fast cykeln med ett ordentligt lås i ett fast objekt, gärna både genom ramen och hjulen. Tyvärr räcker det med en tur på stan för att konstatera att många bara använder tillverkningslåset eller låser fast framhjulet med en kedja. Det förhindrar ju ingen att ta den där cykeln och gå, säger Lina Nilsson.

(TT/Kristina Erkenborn)

Visste du att vi även finns som papperstidning med veckoutgåva? Svenska Epoch Times – en traditionell nyhetstidning med klassisk, objektiv journalistik. Teckna din provprenumeration på papperstidningen idag – endast 99kr – klicka här för mer information.

 

Tips för att minska risken att få cykeln stulen

(TT)

• Lås inte endast med tillverkningslåset utan investera i ett certifierat lås.

• Lås fast cykeln i ett fast objekt i både ram och hjul.

• Ta med batteriet när du lämnar din elcykel obevakad även för kortare stunder.

• Ta även med sadeln, cykeln blir då mindre attraktiv att stjäla och oskön att cykla på.

• Dna-märk din cykel och cykeldelar, det hjälper polisen att binda tjuven vid brottet och ökar chanserna att få tillbaka cykeln om den blir stulen.

Källa: Stöldskyddsföreningen

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024