Tillbaks till det allt började med – postorderförsäljning, fast via nätet. Nu lägger Clas Ohlson ned de utomnordiska butikerna och satsar enbart på näthandel där. I Sverige ses sortimentet över.
En gång i tiden startade Clas Ohlson sin verksamhet med postorderförsäljning med det lilla samhället Insjön i Dalarna som bas. Efter att ha expanderat med fysiska butiker backar nu kedjan tillbaka till ursprunget – i alla fall för verksamheten utanför Norden. Clas Ohlson avvecklar sina butiker i Storbritannien och Tyskland. Där ska bolaget i stället fokusera på e-handel.
– Målet långsiktigt är att ha en lönsam tillväxt, men vi har sett att den modellen med fysiska butiker är lite för kostsam och inte skalbar, säger Lotta Lyrå, vd för Clas Ohlson.
Förluster
I Storbritannien går verksamheten efter tio år "fortsatt med betydande förlust", trots de åtgärder som vidtagits. Inte heller i Tyskland finns förutsättningar för att nå lönsamhet, heter det i delårsrapporten för andra kvartalet (augusti–oktober).
Frågan är om Clas Ohlson kommer att lyckas bättre som renodlad nätaktör där.
– Redan i dag ser vi att vi växer där, säger Lotta Lyrå.
Nedläggningen innebär att företaget återgår till den modell som hela kedjan startade med för hundra år sedan.
– Ja, postorderverksamhet är lite som näthandel, fast leveranserna är snabbare nu, säger hon.
Sortiment ses över
Clas Ohlson ser även över vilka produkter som ska finnas i de fysiska butikerna. Företaget konstaterar att det går att minska antalet produkter, och ändå öka försäljningen.
– Vi bedriver ett stort projekt för att optimera försäljningen. Vi går igenom sortimentet, och kommer att rulla ut nya lösningar.
För vissa produktkategorier kommer det att innebära minskat sortiment, förklarar hon, men det kan också innebära fler produkter. Butiksytan kan också minska framöver. Clas Ohlson har öppnat fler och mindre butiker.
– Vi har sagt sedan tidigare att vi vill öka försäljningen per kvadratmeter säljyta. Vi går mot en trend med färre kvadratmetrar. Nu testar vi olika format, säger Lotta Lyrå.
Rörelseresultat för andra kvartalet uppgick till 33 miljoner kronor, vilket kan jämföras med 125 miljoner kronor motsvarande period året före. Försäljningen ökade med 8 procent till 2 157 miljoner kronor.
(TT)