loadingDet går bra för Ikea i Storbritannien. Foto: Alan Diaz/AP/TT-arkivbild
Det går bra för Ikea i Storbritannien. Foto: Alan Diaz/AP/TT-arkivbild
Ekonomi & Näringsliv

Ikeas brittiska försäljning ökar

Epoch Times

Ikea har kapat leveranstider för brittiska nätkunder. Nu växer varuhusjättens försäljning i Storbritannien.

Den svenska möbeljätten Ikea går starkt i Storbritannien. Försäljningen har ökat med nästan sex procent till strax under två miljarder pund, motsvarande 23,5 miljarder kronor, för det brutna räkenskapsåret som avslutades den 31 augusti, rapporterar The Times.

Ikea uppger att orsaken till ökningen är investeringar i varuhusen och en ökning av näthandeln. Kedjan var sent på bollen när det gällde digital försäljning, och hade förra året en leveranstid på uppemot två veckor. Nu har möbeljätten fått ner leveranstiden till tre dagar, och har dessutom mer än halverat fraktkostnaden. Det gav resultat och näthandelsdelen i Storbritannien ökade under året med 14,4 procent.

Ikea har 21 varuhus i landet och står för 8,4 procent av rikets möbelmarknad.

– Det som är väldigt intressant för mig är att fler personer besökte våra varuhus förra året (60 miljoner) och 199,3 miljoner besök gjordes på vår hemsida, vilket visar att de två delarna av affären jobbar fint tillsammans, säger Javier Quiñones, landets Ikea-chef, till The Times.

(Gustav Sjöholm/TT)

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loadingDet går bra för Ikea i Storbritannien. Foto: Alan Diaz/AP/TT-arkivbild
Det går bra för Ikea i Storbritannien. Foto: Alan Diaz/AP/TT-arkivbild
Ekonomi & Näringsliv

Ikeas brittiska försäljning ökar

Epoch Times

Ikea har kapat leveranstider för brittiska nätkunder. Nu växer varuhusjättens försäljning i Storbritannien.

Den svenska möbeljätten Ikea går starkt i Storbritannien. Försäljningen har ökat med nästan sex procent till strax under två miljarder pund, motsvarande 23,5 miljarder kronor, för det brutna räkenskapsåret som avslutades den 31 augusti, rapporterar The Times.

Ikea uppger att orsaken till ökningen är investeringar i varuhusen och en ökning av näthandeln. Kedjan var sent på bollen när det gällde digital försäljning, och hade förra året en leveranstid på uppemot två veckor. Nu har möbeljätten fått ner leveranstiden till tre dagar, och har dessutom mer än halverat fraktkostnaden. Det gav resultat och näthandelsdelen i Storbritannien ökade under året med 14,4 procent.

Ikea har 21 varuhus i landet och står för 8,4 procent av rikets möbelmarknad.

– Det som är väldigt intressant för mig är att fler personer besökte våra varuhus förra året (60 miljoner) och 199,3 miljoner besök gjordes på vår hemsida, vilket visar att de två delarna av affären jobbar fint tillsammans, säger Javier Quiñones, landets Ikea-chef, till The Times.

(Gustav Sjöholm/TT)

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024