Ikea har kapat leveranstider för brittiska nätkunder. Nu växer varuhusjättens försäljning i Storbritannien.
Den svenska möbeljätten Ikea går starkt i Storbritannien. Försäljningen har ökat med nästan sex procent till strax under två miljarder pund, motsvarande 23,5 miljarder kronor, för det brutna räkenskapsåret som avslutades den 31 augusti, rapporterar The Times.
Ikea uppger att orsaken till ökningen är investeringar i varuhusen och en ökning av näthandeln. Kedjan var sent på bollen när det gällde digital försäljning, och hade förra året en leveranstid på uppemot två veckor. Nu har möbeljätten fått ner leveranstiden till tre dagar, och har dessutom mer än halverat fraktkostnaden. Det gav resultat och näthandelsdelen i Storbritannien ökade under året med 14,4 procent.
Ikea har 21 varuhus i landet och står för 8,4 procent av rikets möbelmarknad.
– Det som är väldigt intressant för mig är att fler personer besökte våra varuhus förra året (60 miljoner) och 199,3 miljoner besök gjordes på vår hemsida, vilket visar att de två delarna av affären jobbar fint tillsammans, säger Javier Quiñones, landets Ikea-chef, till The Times.
(Gustav Sjöholm/TT)