En buss totalförstördes i en explosionsartad brand vid Tegelbacken i centrala Stockholm. Enligt Storstockholms lokaltrafik (SL) ligger ett misstag bakom olyckan.
Busschauffören skadades allvarligt, men inga passagerare fanns ombord.
– Tillståndet är allvarligt men stabilt. Inget tyder på att det kommer övergå i ett livshotande tillstånd, säger Catarina Thepper vid Karolinska sjukhusets presstjänst till TT.
Bussen är helt utbrunnen. Någon form av gastub kan ha orsakat branden enligt räddningsledaren Anders Palm.
– En gissning är att bussen har haft gasbehållare på taket som har stött i på något sätt – för det är en gasbuss. Det är en av teorierna vi har initialt, säger Carina Skagerlind vid polisen.
Vid 17.30-tiden på söndagen stod bussvraket fortfarande kvar vid Klaratunnelns mynning där olyckan inträffade på förmiddagen. Enligt Skagerlind kommer det att dröja innan den tekniska undersökningen definitivt kan fastställa brandorsaken.
SL: Tog fel väg
En bit från tunnelmynningen stod poliser med gasmask och hindrade människor från att komma nära platsen. Kraftig rök steg upp från resterna av bussen medan ett antal brandmän rörde sig i närheten.
Enligt SL var bussen på väg från Fredriksdalsdepån i södra Stockholm och skulle till Norrtull för att sättas in i linjetrafik.
– Föraren väljer då att av för oss oklar anledning ta en annan rutt än den instruerade. Det är därför han kör in i den barriär som ska hindra för höga fordon från att åka in i tunneln, säger Henrik Palmér, presskontakt vid SL.
Till följd av olyckan stängdes Klaratunneln av i båda riktningar. Trafiken söderifrån leddes om i riktning mot Blekholmstunneln, vilket medförde långa köer från Johanneshovsbron och Söderledstunneln till Centralbron, uppger Trafikverket.
Köer väntade
Reparation och saneringar pågår nu i Klaratunneln, som delvis kunde öppnas igen under eftermiddagen. Enligt Trafikverkets prognos kan tunneln öppnas helt igen klockan 16 på måndagen.
I maj 2013 körde en buss fast i Klaratunneln vid ungefär samma plats. De biogastuber som fanns på bussens tak föll av, och en dem började läcka. Innan tuben var tom bedömdes explosionsrisken vara alltför stor för att bärgningsarbetet skulle kunna påbörjas. Trafikstörningarna blev mycket stora. Också då hade chauffören tagit en väg som inte var tillåten med tanke på bussens höjd.
En natt i december samma år inträffade sedan en liknande olycka, då några av gastuberna började läcka och tunneln spärrades av.
(Tomas Bengtsson/TT)
(Carl Cato/TT)
(Anna Hansson/TT)