loading
Buss brinner på Tegelbacken i Stockholm. Foto: Lars Schröder/TT
Buss brinner på Tegelbacken i Stockholm. Foto: Lars Schröder/TT
Inrikes

Buss i lågor i centrala Stockholm

Epoch Times

 

En buss totalförstördes i en explosionsartad brand vid Tegelbacken i centrala Stockholm. Enligt Storstockholms lokaltrafik (SL) ligger ett misstag bakom olyckan.

Busschauffören skadades allvarligt, men inga passagerare fanns ombord.

– Tillståndet är allvarligt men stabilt. Inget tyder på att det kommer övergå i ett livshotande tillstånd, säger Catarina Thepper vid Karolinska sjukhusets presstjänst till TT.

Bussen är helt utbrunnen. Någon form av gastub kan ha orsakat branden enligt räddningsledaren Anders Palm.

– En gissning är att bussen har haft gasbehållare på taket som har stött i på något sätt – för det är en gasbuss. Det är en av teorierna vi har initialt, säger Carina Skagerlind vid polisen.

Vid 17.30-tiden på söndagen stod bussvraket fortfarande kvar vid Klaratunnelns mynning där olyckan inträffade på förmiddagen. Enligt Skagerlind kommer det att dröja innan den tekniska undersökningen definitivt kan fastställa brandorsaken.

Buss brinner på Tegelbacken i Stockholm. Foto: Lars Schröder/TT

SL: Tog fel väg

En bit från tunnelmynningen stod poliser med gasmask och hindrade människor från att komma nära platsen. Kraftig rök steg upp från resterna av bussen medan ett antal brandmän rörde sig i närheten.

Enligt SL var bussen på väg från Fredriksdalsdepån i södra Stockholm och skulle till Norrtull för att sättas in i linjetrafik.

– Föraren väljer då att av för oss oklar anledning ta en annan rutt än den instruerade. Det är därför han kör in i den barriär som ska hindra för höga fordon från att åka in i tunneln, säger Henrik Palmér, presskontakt vid SL.

Till följd av olyckan stängdes Klaratunneln av i båda riktningar. Trafiken söderifrån leddes om i riktning mot Blekholmstunneln, vilket medförde långa köer från Johanneshovsbron och Söderledstunneln till Centralbron, uppger Trafikverket.

Buss brinner vid Tegelbacken i Stockholm. Foto: Susanne Kivinen/TT

Köer väntade

Reparation och saneringar pågår nu i Klaratunneln, som delvis kunde öppnas igen under eftermiddagen. Enligt Trafikverkets prognos kan tunneln öppnas helt igen klockan 16 på måndagen.

I maj 2013 körde en buss fast i Klaratunneln vid ungefär samma plats. De biogastuber som fanns på bussens tak föll av, och en dem började läcka. Innan tuben var tom bedömdes explosionsrisken vara alltför stor för att bärgningsarbetet skulle kunna påbörjas. Trafikstörningarna blev mycket stora. Också då hade chauffören tagit en väg som inte var tillåten med tanke på bussens höjd.

En natt i december samma år inträffade sedan en liknande olycka, då några av gastuberna började läcka och tunneln spärrades av.

(Tomas Bengtsson/TT)
(Carl Cato/TT)
(Anna Hansson/TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loading
Buss brinner på Tegelbacken i Stockholm. Foto: Lars Schröder/TT
Buss brinner på Tegelbacken i Stockholm. Foto: Lars Schröder/TT
Inrikes

Buss i lågor i centrala Stockholm

Epoch Times

 

En buss totalförstördes i en explosionsartad brand vid Tegelbacken i centrala Stockholm. Enligt Storstockholms lokaltrafik (SL) ligger ett misstag bakom olyckan.

Busschauffören skadades allvarligt, men inga passagerare fanns ombord.

– Tillståndet är allvarligt men stabilt. Inget tyder på att det kommer övergå i ett livshotande tillstånd, säger Catarina Thepper vid Karolinska sjukhusets presstjänst till TT.

Bussen är helt utbrunnen. Någon form av gastub kan ha orsakat branden enligt räddningsledaren Anders Palm.

– En gissning är att bussen har haft gasbehållare på taket som har stött i på något sätt – för det är en gasbuss. Det är en av teorierna vi har initialt, säger Carina Skagerlind vid polisen.

Vid 17.30-tiden på söndagen stod bussvraket fortfarande kvar vid Klaratunnelns mynning där olyckan inträffade på förmiddagen. Enligt Skagerlind kommer det att dröja innan den tekniska undersökningen definitivt kan fastställa brandorsaken.

Buss brinner på Tegelbacken i Stockholm. Foto: Lars Schröder/TT

SL: Tog fel väg

En bit från tunnelmynningen stod poliser med gasmask och hindrade människor från att komma nära platsen. Kraftig rök steg upp från resterna av bussen medan ett antal brandmän rörde sig i närheten.

Enligt SL var bussen på väg från Fredriksdalsdepån i södra Stockholm och skulle till Norrtull för att sättas in i linjetrafik.

– Föraren väljer då att av för oss oklar anledning ta en annan rutt än den instruerade. Det är därför han kör in i den barriär som ska hindra för höga fordon från att åka in i tunneln, säger Henrik Palmér, presskontakt vid SL.

Till följd av olyckan stängdes Klaratunneln av i båda riktningar. Trafiken söderifrån leddes om i riktning mot Blekholmstunneln, vilket medförde långa köer från Johanneshovsbron och Söderledstunneln till Centralbron, uppger Trafikverket.

Buss brinner vid Tegelbacken i Stockholm. Foto: Susanne Kivinen/TT

Köer väntade

Reparation och saneringar pågår nu i Klaratunneln, som delvis kunde öppnas igen under eftermiddagen. Enligt Trafikverkets prognos kan tunneln öppnas helt igen klockan 16 på måndagen.

I maj 2013 körde en buss fast i Klaratunneln vid ungefär samma plats. De biogastuber som fanns på bussens tak föll av, och en dem började läcka. Innan tuben var tom bedömdes explosionsrisken vara alltför stor för att bärgningsarbetet skulle kunna påbörjas. Trafikstörningarna blev mycket stora. Också då hade chauffören tagit en väg som inte var tillåten med tanke på bussens höjd.

En natt i december samma år inträffade sedan en liknande olycka, då några av gastuberna började läcka och tunneln spärrades av.

(Tomas Bengtsson/TT)
(Carl Cato/TT)
(Anna Hansson/TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024