loadingUnder 2022 skedde flera tusen olyckor med elsparkcyklar. Det är framför allt i storstäder som olyckorna sker. Foto: Sofia Drevemo
Under 2022 skedde flera tusen olyckor med elsparkcyklar. Det är framför allt i storstäder som olyckorna sker. Foto: Sofia Drevemo
Inrikes

Allt fler olyckor med elsparkcyklar

Tony Lingefors

Antalet olyckor med elsparkcyklar har ökat kraftigt de senaste åren. De allra flesta olyckorna sker i större städer, skriver Transportstyrelsen i ett pressmeddelande.

Under det gångna året skadades 3 334 personer och fyra personer dog med elsparkcykel inblandad. Antalet skadade har ökat med 35 procent jämfört med året 2021, konstaterar myndigheten.

– Idag har man möjlighet att enkelt hyra en elsparkcykel i nästan varje större stad och ungefär 90 procent av olyckorna sker i tätbebyggt område, säger Staffan Berge, statistiker på Transportstyrelsen i ett uttalande.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingUnder 2022 skedde flera tusen olyckor med elsparkcyklar. Det är framför allt i storstäder som olyckorna sker. Foto: Sofia Drevemo
Under 2022 skedde flera tusen olyckor med elsparkcyklar. Det är framför allt i storstäder som olyckorna sker. Foto: Sofia Drevemo
Inrikes

Allt fler olyckor med elsparkcyklar

Tony Lingefors

Antalet olyckor med elsparkcyklar har ökat kraftigt de senaste åren. De allra flesta olyckorna sker i större städer, skriver Transportstyrelsen i ett pressmeddelande.

Under det gångna året skadades 3 334 personer och fyra personer dog med elsparkcykel inblandad. Antalet skadade har ökat med 35 procent jämfört med året 2021, konstaterar myndigheten.

– Idag har man möjlighet att enkelt hyra en elsparkcykel i nästan varje större stad och ungefär 90 procent av olyckorna sker i tätbebyggt område, säger Staffan Berge, statistiker på Transportstyrelsen i ett uttalande.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024