loadingFrån och med den 1 november ska alla begagnade bilar som säljs av en bilhandlare ha varudeklaration. Foto: Vilhelm Stokstad/TT-arkivbild
Från och med den 1 november ska alla begagnade bilar som säljs av en bilhandlare ha varudeklaration. Foto: Vilhelm Stokstad/TT-arkivbild
Inrikes

Alla begagnade bilar ska varudeklareras

Epoch Times

Att köpa en begagnad bil kan vara vanskligt. Men från och med den 1 november ska alla begagnade bilar som säljs av en bilhandlare ha varudeklaration – en trygghet för både köpare och handlare, enligt branschorganisationen MRF.

De flesta som kontaktar Konsumentverkets vägledare klagar över fel på begagnade bilar.

För att underlätta köp har myndigheten i samarbete med Motorbranschens riksförbund (MRF) tagit fram en ny varudeklaration. Deklarationen finns sedan tidigare men har inte omfattat alla begagnade bilar. Fordon för under 30 000 kronor har varit undantagna.

"Vi hoppas och tror att det här kan leda till att konsumenterna får en mer realistisk bild av bilen de funderar på att köpa. I dag tror jag att många har lite för höga förväntningar på en äldre bil och därför blir man också väldigt besviken när den går sönder", säger Charlotte Söderlund, jurist på Konsumentverket, i ett pressmeddelande.

Färre reklamationer

Deklarationen gör det enklare för köparen att se vilket skick bilen har vid säljtillfället, utifrån ålder och körsträcka. Syftet är att minska risken för missförstånd mellan bilhandlare och köpare, något som i förlängningen kan ge färre reklamationer.

– Det stora skälet är att det är många bilar i den prisklassen som kommer upp i ARN (Allmänna reklamationsnämnden). Konsumentverket har drivit det, men vi har inga problem med det, det är en branschöverenskommelse som är bra för alla, säger Lars Lieberg, ansvarig för bilhandelssektionen på MRF.

Alltid tre år

Konsumentköplagen omfattar både nya och begagnade fordon. Köparen har alltid tre år på sig att klaga på fel som fanns redan vid köpet. Däremot räknas inte fel som meddelats köparen, genom exempelvis en varudeklaration, som ursprungliga.

Enligt Lars Lieberg tjänar varken konsumenten eller bilhandlaren på att inte ha en varudeklaration.

– Det är bättre att det är klargjort på alla bilar som säljs, att man har en kontroll på bilen och talar om vad som är fel och trasigt på bilen. Allt som säljs under 40 000–80 000 har något som är på gång eller som inte är hundra, säger han.

– Det handlar om att precisera fel och att inte dölja det.

(Joakim Magnå/TT)

Råd till bilköpare

(TT)

Fundera på vilken slags bil du behöver utifrån din livssituation.

Be att få provköra bilen.

Läs noga igenom varudeklarationen.

Om bilhandlaren erbjuder några garantier, be att få läsa garantivillkoren.

Ta hjälp av någon bilkunnig eller låt en verkstad gå igenom bilen före köp.

Källa: Konsumentverket

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingFrån och med den 1 november ska alla begagnade bilar som säljs av en bilhandlare ha varudeklaration. Foto: Vilhelm Stokstad/TT-arkivbild
Från och med den 1 november ska alla begagnade bilar som säljs av en bilhandlare ha varudeklaration. Foto: Vilhelm Stokstad/TT-arkivbild
Inrikes

Alla begagnade bilar ska varudeklareras

Epoch Times

Att köpa en begagnad bil kan vara vanskligt. Men från och med den 1 november ska alla begagnade bilar som säljs av en bilhandlare ha varudeklaration – en trygghet för både köpare och handlare, enligt branschorganisationen MRF.

De flesta som kontaktar Konsumentverkets vägledare klagar över fel på begagnade bilar.

För att underlätta köp har myndigheten i samarbete med Motorbranschens riksförbund (MRF) tagit fram en ny varudeklaration. Deklarationen finns sedan tidigare men har inte omfattat alla begagnade bilar. Fordon för under 30 000 kronor har varit undantagna.

"Vi hoppas och tror att det här kan leda till att konsumenterna får en mer realistisk bild av bilen de funderar på att köpa. I dag tror jag att många har lite för höga förväntningar på en äldre bil och därför blir man också väldigt besviken när den går sönder", säger Charlotte Söderlund, jurist på Konsumentverket, i ett pressmeddelande.

Färre reklamationer

Deklarationen gör det enklare för köparen att se vilket skick bilen har vid säljtillfället, utifrån ålder och körsträcka. Syftet är att minska risken för missförstånd mellan bilhandlare och köpare, något som i förlängningen kan ge färre reklamationer.

– Det stora skälet är att det är många bilar i den prisklassen som kommer upp i ARN (Allmänna reklamationsnämnden). Konsumentverket har drivit det, men vi har inga problem med det, det är en branschöverenskommelse som är bra för alla, säger Lars Lieberg, ansvarig för bilhandelssektionen på MRF.

Alltid tre år

Konsumentköplagen omfattar både nya och begagnade fordon. Köparen har alltid tre år på sig att klaga på fel som fanns redan vid köpet. Däremot räknas inte fel som meddelats köparen, genom exempelvis en varudeklaration, som ursprungliga.

Enligt Lars Lieberg tjänar varken konsumenten eller bilhandlaren på att inte ha en varudeklaration.

– Det är bättre att det är klargjort på alla bilar som säljs, att man har en kontroll på bilen och talar om vad som är fel och trasigt på bilen. Allt som säljs under 40 000–80 000 har något som är på gång eller som inte är hundra, säger han.

– Det handlar om att precisera fel och att inte dölja det.

(Joakim Magnå/TT)

Råd till bilköpare

(TT)

Fundera på vilken slags bil du behöver utifrån din livssituation.

Be att få provköra bilen.

Läs noga igenom varudeklarationen.

Om bilhandlaren erbjuder några garantier, be att få läsa garantivillkoren.

Ta hjälp av någon bilkunnig eller låt en verkstad gå igenom bilen före köp.

Källa: Konsumentverket

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024