loadingMånga fick vård vid akutmottagningarna på Sahlgrenska sjukhuset och Mölndals sjukhus efter att ha varit inblandade i olyckor med elsparkscyklar. Foto: Sofia Drevemo
Många fick vård vid akutmottagningarna på Sahlgrenska sjukhuset och Mölndals sjukhus efter att ha varit inblandade i olyckor med elsparkscyklar. Foto: Sofia Drevemo
Inrikes

Alkoholpåverkan vanligt vid olyckor med elsparkcyklar

Lotta Svedin

Sommaren innebär fler elsparkcykelolyckor och över hälften av dem som varit med i en olycka med elsparkcykel hade druckit alkohol. Mindre än tio procent hade använt hjälm. Det visar en undersökning genomförd på Sahlgrenska Universitetssjukhuset.

En läkarstuderande har i sitt examensarbete fokuserat på just olyckor med elsparkcyklar, uppger sjukhuset i ett pressmeddelande. Resultaten visar att berusning och avsaknad av hjälm är en stor anledning till att personer skadar sig vid elsparkscykelolyckor.

– Det tragiska är att det undantagslöst rör sig om personer som är unga, med livet framför sig, och som arbetar eller studerar. För de elsparkcykelskadade patienterna innebär skadorna ett svårt lidande. Kanske livslångt, med långa sjukskrivningstider och lång rehabilitering. Detta innebär stora kostnader för samhället, säger Ragnar Ang, överläkare på traumavårdsenheten på Sahlgrenska universitetssjukhuset i Göteborg, i pressmeddelandet.

Frakturer och ansiktsskador

Frakturer och stukningar i armar och ben, näsfrakturer och sårskador är de klart vanligaste skadorna i olyckor med elsparkcyklar. Undersökningen visade att 96 procent hade fått sådana skador.

Under 2019 registrerades nästan 200 patienter som varit inblandade i olyckor med elsparkcyklar. Och från maj till oktober 2020 sökte 127 patienter vård vid akutmottagningarna på Sahlgrenska sjukhuset och Mölndals sjukhus, vanligen med huvud- och ansiktsskador samt skador i armar och ben.

Vid olyckstillfället hade 54,4 procent druckit alkohol innan olyckan och mindre än tio procent använde hjälm.

– Det är en tidsfråga innan vi får vårt första dödsfall med en elsparkcykel inblandad, säger Ragnar Ang.

I undersökningen har man studerat statistik från registret STRADA, som sammanställer statistik av trafikskador, för olyckor med elsparkcykel under 2019. Patienter som sökt vård på Sahlgrenska sjukhusets och Mölndals sjukhus akutmottagningar har ombetts besvara en enkät. Denna visar att majoriteten av skadorna sker nattetid, företrädesvis på helger, uppger Sahlgrenska universitetssjukhuset.

Vill du läsa en politiskt oberoende (på riktigt) nyhetstidning med ledarartiklar och klassisk inrikes- och utrikesjournalistik utan politisk färgning eller överdrifter? Just nu, tidsbegränsat sommarerbjudande, endast 1 krona (99kr normalt) första månaden – ingen bindning – säg upp enkelt när du vill via mejl eller telefon. Förnyas automatiskt för 99 kr/mån tills du väljer att säga upp. Du riskerar inte mer än första kronan. Klicka här för att starta din provprenumeration nu!

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingMånga fick vård vid akutmottagningarna på Sahlgrenska sjukhuset och Mölndals sjukhus efter att ha varit inblandade i olyckor med elsparkscyklar. Foto: Sofia Drevemo
Många fick vård vid akutmottagningarna på Sahlgrenska sjukhuset och Mölndals sjukhus efter att ha varit inblandade i olyckor med elsparkscyklar. Foto: Sofia Drevemo
Inrikes

Alkoholpåverkan vanligt vid olyckor med elsparkcyklar

Lotta Svedin

Sommaren innebär fler elsparkcykelolyckor och över hälften av dem som varit med i en olycka med elsparkcykel hade druckit alkohol. Mindre än tio procent hade använt hjälm. Det visar en undersökning genomförd på Sahlgrenska Universitetssjukhuset.

En läkarstuderande har i sitt examensarbete fokuserat på just olyckor med elsparkcyklar, uppger sjukhuset i ett pressmeddelande. Resultaten visar att berusning och avsaknad av hjälm är en stor anledning till att personer skadar sig vid elsparkscykelolyckor.

– Det tragiska är att det undantagslöst rör sig om personer som är unga, med livet framför sig, och som arbetar eller studerar. För de elsparkcykelskadade patienterna innebär skadorna ett svårt lidande. Kanske livslångt, med långa sjukskrivningstider och lång rehabilitering. Detta innebär stora kostnader för samhället, säger Ragnar Ang, överläkare på traumavårdsenheten på Sahlgrenska universitetssjukhuset i Göteborg, i pressmeddelandet.

Frakturer och ansiktsskador

Frakturer och stukningar i armar och ben, näsfrakturer och sårskador är de klart vanligaste skadorna i olyckor med elsparkcyklar. Undersökningen visade att 96 procent hade fått sådana skador.

Under 2019 registrerades nästan 200 patienter som varit inblandade i olyckor med elsparkcyklar. Och från maj till oktober 2020 sökte 127 patienter vård vid akutmottagningarna på Sahlgrenska sjukhuset och Mölndals sjukhus, vanligen med huvud- och ansiktsskador samt skador i armar och ben.

Vid olyckstillfället hade 54,4 procent druckit alkohol innan olyckan och mindre än tio procent använde hjälm.

– Det är en tidsfråga innan vi får vårt första dödsfall med en elsparkcykel inblandad, säger Ragnar Ang.

I undersökningen har man studerat statistik från registret STRADA, som sammanställer statistik av trafikskador, för olyckor med elsparkcykel under 2019. Patienter som sökt vård på Sahlgrenska sjukhusets och Mölndals sjukhus akutmottagningar har ombetts besvara en enkät. Denna visar att majoriteten av skadorna sker nattetid, företrädesvis på helger, uppger Sahlgrenska universitetssjukhuset.

Vill du läsa en politiskt oberoende (på riktigt) nyhetstidning med ledarartiklar och klassisk inrikes- och utrikesjournalistik utan politisk färgning eller överdrifter? Just nu, tidsbegränsat sommarerbjudande, endast 1 krona (99kr normalt) första månaden – ingen bindning – säg upp enkelt när du vill via mejl eller telefon. Förnyas automatiskt för 99 kr/mån tills du väljer att säga upp. Du riskerar inte mer än första kronan. Klicka här för att starta din provprenumeration nu!

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024