5 sätt att ändra och stärka ditt tänkesätt under covid-19 och i framtiden
Frisk luft kan ge dig ett bättre humör. Foto: Pixabay


Nu mer än någonsin letar människor efter livsstilslösningar för att förbättra livskvalitet. Samtidigt har covid-19-pandemin förändrat allas liv, både till det bättre och det sämre. 

En av de positiva bieffekterna i kristider är omvärderingen av ens liv; vad fungerar och vad fungerar inte. Pressen som orsakas av massiva förändringar som är utanför din kontroll kan hjälpa dig att göra både större och mindre förändringar i din livsstil. 

Om du fokuserar på någonting i denna tid av förändring, fokusera då på att ha ett starkt och positivt tänkesätt.

Tänkesättet kommer att vara filtret som du utvärderar allt annat genom och är det som skapar framgång eller misslyckande för människor, beroende på en persons perspektiv. Här är några kraftfulla och enkla sätt att förstärka ett positivt tänkesätt, oavsett vilka utmaningar du möter. 

Skapa en ny vana

Det mänskliga sinnet tycker om konsistens och rutiner, så ta tillfället i akt att skapa en ny rutin i ditt dagliga liv som kan förvandlas till en vana. Mitt förslag är att göra något upplyftande, inte något som du tycker att du borde göra. Som exempel, en av mina dagliga rutiner är att dricka en kopp te på morgonen. Te har flera goda hälso- och humörförstärkande fördelar, men det är också ett läge för egenvård och “egentid” när jag inte behöver tänka på något ovälkommet. 

Foto: Pixabay

För att forma en ny vana är konsistens nyckeln. Välj din nya aktivitet och gör den vid samma tid varje dag. Hur lång tid det tar för något att bli en vana beror på några olika faktorer, men mestadels hur känslomässigt kopplad du är till det och hur många sinnesuppfattningar (lukt, smak, syn, beröring, hörsel) som är kopplade till det.

Psykoaterapeuten Jodi Aman säger att “Neuroner utlöser vissa vägar för olika känslor kopplade till upplevelser och beteenden (vanor). När de ofta kommer samma väg på grund av en vana, då blir den vägen effektiv”.  I grund och botten, när du kan ansluta fler sinnesuppfattningar till en upplevelse, blir det snabbare inbyggt på djupet i sinnet, vilket hjälper din hjärna att bilda nya neurala förbindelser.

Undvik förädlad mat och light-mat

Du vet förmodligen att det du äter kan öka ditt humör och det allmänna välbefinnandet, men visste du att ditt humör och tänkesätt kan påverkas negativt om du äter förädlade livsmedel och light-produkter?

Istället för att ta light-läsken prova te, vatten eller kaffe istället. Light-produkter innehåller sötningsmedel som till exempel aspartam, som lurar hjärnan att tro att den ska få en belöning (det vill säga en dopamindos) på grund av dess söta smak. Förutom att hjärnan inte får sin belöning så hämmar aspartam också neurotransmittorer och hormoner som dopamin och serotonin. Det här kan ge en negativ påverkan på ditt humör och tänkesätt, på matbegär, och ge känslor av ångest och depression.

Många av de kemiska tillsatserna, konserveringsmedlen och färgämnen i förädlade livsmedel har liknande effekter på humöret och kan även bidra till en mängd hälsoproblem inklusive tumörer, hyperaktivitet, viktökning, cancer, med mera.

Aromaterapi och frisk luft

Luktkänslan är en av de mest kraftfulla och ursprungliga sinnesuppfattningar vi har. Lukt utlöser det limbiska systemet, som forskare anser vara den främsta delen av vår hjärna. Det limbiska systemet är nära kopplat till minne, humör, känslor och beteende samt våra grundläggande instinkter. Ett annat intressant faktum är att utan lukt skulle du inte kunna skilja på smaker (som vi har sett alltför bra med covid-19). 

Prova att använda aromaterapi eller lite eteriska oljor. Lavendel är bra för att minska stress, öka lugn och ge avkoppling. Ros, jasmin och bergamott är kända för att förbättra humöret. Ett enkelt sätt att göra detta på är med en oljediffuser eller genom att använda högkvalitativa oljor som du kan smörja direkt på huden och bära som doft. Det kan ge ett gott humör som ger en direkt positiv inverkan på ditt tänkesätt och beteende.

Foto: Pixabay

Du kommer också att vilja undvika dålig lukt så mycket som möjligt. Detta omfattar ditt fyllda hus eller lägenhet. Även om du kanske inte skulle beskriva ditt hem som luktande i sig, är det antagligen inte heller fräscht. Det är välkänt att luftkvaliteten i ett hus eller lägenhet är mycket sämre än utomhus och detta kan bidra till att man blir sjuk eller att man i allmänhet inte känner sig frisk.

Så överväg att öppna ett fönster och vädra igenom ditt hem. Passa på att gå ut för att få lite frisk luft, men håll den sociala distansen i åtanke. Tänk på hur bra du mår när du går ut och tar det friska andetaget. Ju mer du kan använda din luktkänsla samtidigt som du vet att den friska luften är bra för hälsan, desto bättre.

Tack vare det limbiska systemets direkta påverkan på tänkesätt och humör krävs det ingen ansträngning för att göra en positiv förändring; ta dig bara tid att lukta på rosorna.

Jaya Jaya Myra är hälso- och livsstilsexpert och expert på kroppens välbefinnande, stresshantering, mindfulness, mat för humöret och ett naturligt, hälsosamt liv. Hon är även författare, TEDx- och motivationstalare och skapare av WELL-metoden för ett ändamålsenligt, hälsosamt liv. Se www.JayaJayaMyra.com

Obs! Tänk på att vissa oljor bör användas med försiktighet då de kan påverka huden. Läs på förpackningen vad som gäller för varje essentiell olja.

Hjälp oss att driva tidningen vidare!

En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Världen utsätts ständigt för vilseledande information. Epoch Times står för sanningsenlig och ansvarsfull journalistik. Vi bevakar viktiga nyheter som annars kan ignoreras. Vi vill ge våra läsare ett bredare perspektiv av vad som pågår i vår värld. Varje bidrag, stort som smått, räknas. Vi uppskattar verkligen ditt stöd! Här ser du hur du kan stödja oss.