loadingUtsikt från Mosebacke, målning från 1875 av Paul Emil Wallenstråle (1820–1897). Foto: Stockholms stadsmuseum
Utsikt från Mosebacke, målning från 1875 av Paul Emil Wallenstråle (1820–1897). Foto: Stockholms stadsmuseum
Krönika

Strindberg – mellan staden och naturen

Jesper Nordström

Gunnar Ekelöf har beskrivit hur det inför läsningen av Strindberg uppstår förväntningar om att ta del av ångest och äktenskapsgräl men att dessa gäckas. Läsaren möts i stället av smörgåsbordet, abborrmetet och den vackra vajande tyllgardinen. Det är välfunnet, ty aldrig är vår nationalförfattare så avspänd och positiv som när han får vistas på landsbygden och i naturen. Här står han i motsats till sina kontinentala europeiska samtida som närmast beskrev staden som sensuell, lockande och mystisk. Njutningen i det hårt överkultiverade artificiella som hos Baudelaire eller Oscar Wilde lyser med sin frånvaro hos vår August. När ett förskott från förläggaren måste förhandlas och ges mer tid telegraferar Strindberg från sin vistelse på en skärgårdsö: ”jag har mat, metspö och diktarlust”. Att han egentligen prokrastinerar genom att skriva instruktionspamfletter om hur man odlar gurka talar han tyst om. Det är en signifikativ scen i hans liv. Strindberg ser sig gärna som en skrivande naturvetenskapsman, någon som gör kyliga observationer.

I den naturalistiska litterära skolan synes det inte vara skillnad på att med pennan dissekera en själ eller med skalpellen en groda. Så ges också hans mest svidande, bitska samhällssatiriska texter den makalöst torra titeln ”Vivisektioner”. Satt i sammanhang med hela hans författarskap framstår Strindberg som något av en paradoxal författare, något som mynnar ut i vad som kan kallas torr och cynisk naturmystik. Strindberg är definitivt inte svärmisk som en Fröding eller en Heidenstam, han dansar inte runt barfota i nattsärk i sommarnatten likt en annan Rönnerdahl. Snarare blir naturens lagar och en ödmjukhet inför dessa ett sätt att ta bort kulturfernissan på människor som tror sig vara höjda över naturen. I ”Sömngångarnätter på vakna dagar” skildrar han hur han vandrar i Paris till nyöppnade botaniska trädgården och visar också en annan sida av sig själv; tillfällighetsdiktaren med de roande nödrimmen.

Mosebacke

Lär ha fått sitt namn 1650 efter mjölnaren Moses Israelsson.

Allt sedan 1700-talet en populär mötesplats i Stockholm.

Utsikten är vida över Saltsjön och staden.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingUtsikt från Mosebacke, målning från 1875 av Paul Emil Wallenstråle (1820–1897). Foto: Stockholms stadsmuseum
Utsikt från Mosebacke, målning från 1875 av Paul Emil Wallenstråle (1820–1897). Foto: Stockholms stadsmuseum
Krönika

Strindberg – mellan staden och naturen

Jesper Nordström

Gunnar Ekelöf har beskrivit hur det inför läsningen av Strindberg uppstår förväntningar om att ta del av ångest och äktenskapsgräl men att dessa gäckas. Läsaren möts i stället av smörgåsbordet, abborrmetet och den vackra vajande tyllgardinen. Det är välfunnet, ty aldrig är vår nationalförfattare så avspänd och positiv som när han får vistas på landsbygden och i naturen. Här står han i motsats till sina kontinentala europeiska samtida som närmast beskrev staden som sensuell, lockande och mystisk. Njutningen i det hårt överkultiverade artificiella som hos Baudelaire eller Oscar Wilde lyser med sin frånvaro hos vår August. När ett förskott från förläggaren måste förhandlas och ges mer tid telegraferar Strindberg från sin vistelse på en skärgårdsö: ”jag har mat, metspö och diktarlust”. Att han egentligen prokrastinerar genom att skriva instruktionspamfletter om hur man odlar gurka talar han tyst om. Det är en signifikativ scen i hans liv. Strindberg ser sig gärna som en skrivande naturvetenskapsman, någon som gör kyliga observationer.

I den naturalistiska litterära skolan synes det inte vara skillnad på att med pennan dissekera en själ eller med skalpellen en groda. Så ges också hans mest svidande, bitska samhällssatiriska texter den makalöst torra titeln ”Vivisektioner”. Satt i sammanhang med hela hans författarskap framstår Strindberg som något av en paradoxal författare, något som mynnar ut i vad som kan kallas torr och cynisk naturmystik. Strindberg är definitivt inte svärmisk som en Fröding eller en Heidenstam, han dansar inte runt barfota i nattsärk i sommarnatten likt en annan Rönnerdahl. Snarare blir naturens lagar och en ödmjukhet inför dessa ett sätt att ta bort kulturfernissan på människor som tror sig vara höjda över naturen. I ”Sömngångarnätter på vakna dagar” skildrar han hur han vandrar i Paris till nyöppnade botaniska trädgården och visar också en annan sida av sig själv; tillfällighetsdiktaren med de roande nödrimmen.

Mosebacke

Lär ha fått sitt namn 1650 efter mjölnaren Moses Israelsson.

Allt sedan 1700-talet en populär mötesplats i Stockholm.

Utsikten är vida över Saltsjön och staden.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024