Efter storfiaskot med eldfängda mobiler som har återkallats i miljontals exemplar är förhoppningen att den nya flaggskeppsmodellen Galaxy S8 ska låta Samsung återta marknadstronen och inte minst återfå anseendet.
– Vi måste vara djärva nog att kliva in i det okända och ödmjuka nog att lära av våra misstag, sade Samsungs mobilchef Koh Dong-Jin när den nya telefonmodellen presenterades i New York på onsdagen.
Misstagen som Samsungchefen talade om handlar så klart om storfiaskot med Galaxy Note 7, vars plötsligt brinnande batterier tvingade det sydkoreanska teknikföretaget att återkalla miljontals telefoner.
Hittills beräknas den pinsamma teknikblundern ha kostat Samsung motsvarande 49 miljarder kronor i förlorade intäkter och ett rejält sargat anseende.
Trots motgångarna - den eldfängda telefonmodellen har till exempel förbjudits att ta med på flygningar med en lång rad flygbolag - meddelade Samsung tidigare i veckan att man planerar ett nytt försök med en renoverad version av Galaxy Note 7.
Nya funktioner
Den nya flaggskeppsmodellen Galaxy S8 kommer i två storlekar, med 5,8 respektive 6,2 tum stora skärmar. Den senare - kallad Plus - är den största skärmen hittills för Samsungtelefoner.
I Galaxy S8 finns också Samsungs nya AI-assistent Bixby med funktioner som liknar dem i Apples Siri. Det ingår även en ny funktion för ansiktsigenkänning som låter användarna låsa upp mobilen bara genom att titta på den.
Förhoppningen hos Samsung är att ny design och nya funktioner ska väcka nytt liv i försäljningen och att mobiltillverkaren ska återta platsen som marknadsledare som förlorades till konkurrenten Apple förra året. Detta samtidigt som Apple väntas göra stora förändringar när nya Iphone-modeller lanseras i höst - bland annat den typ av välvda skärmar som blivit kännetecknet för Samsungs Galaxy-telefoner.
Spår säljrekord
Det sydkoreanska teknikföretaget hoppas på rekordförsäljning när Galaxy S8 om några veckor släpps i Kanada, Sydkorea och USA - för att sedan successivt rullas ut över hela världen.
Analysföretaget Counterpoint Research spår att Samsung skulle kunna sälja 53 miljoner Galaxy S8 i år - att jämföras med föregångaren S7 som såldes i knappt 50 miljoner exemplar under 2016, vilket enligt Samsung är det nuvarande egna säljrekordet.
Detta trots att den nya flaggskeppsmodellen börjar säljas en månad senare än föregångaren.
(TT-Reuters)