Youtube lanserar möjligheten för föräldrar och tonåringar att länka sina konton för att uppmuntra en dialog om innehåll. Företaget gör även ändringar för att begränsa hur ofta unga kan se innehåll med "osunda kroppsideal". Målet är att bidra till tonåringars välmående på plattformen.
Uppdateringen handlar om att ge föräldrar verktyg för att stötta tonåringar i användningen av plattformen.
Föräldrar och tonåringar kan nu länka sina konton och få delade notiser. Föräldern får ett meddelande när tonåringen startar en livesändning eller laddar upp en video. Även viss kanalaktivitet som prenumerationer och kommentarer kommer att delas om man använder sig av verktyget.
– Vi vill uppmuntra till ett engagemang mellan föräldern och tonåringen, det ska vara en hjälp i konversationer om innehåll. Kärnan är att hjälpa tonåringen att utveckla självständighet men också hjälpa till i beslutsfattandet, säger Garth Graham, chef för Youtube Health, till TT.
Stoppar vissa videor
Debatten om att sociala medier bidrar till skeva kroppsideal, speciellt hos unga tjejer, har pågått länge. Youtube vill nu begränsa en typ av videor som de anser kan vara skadliga i stor mängd.
En del av uppdateringen handlar nu om att ungdomar inte längre gång på gång ska kunna bli rekommenderade videor som "jämför fysiska egenskaper" eller innehåll med "specifik vikt och träning".
– Detta är viktigt eftersom tonåringar är mer benägna än vuxna att bilda negativa föreställningar om sig själva när de ser upprepade budskap om kroppsideal i innehåll som de konsumerar online, säger James Baser, som är chef för produktutveckling på Youtube Kids.
"Stor skillnad på drivkrafterna i
Likt många plattformar går Youtubes affärsmodell ut på att användaren ska stanna kvar och fortsätta titta på videor, men det är inget som har påverkat företagets arbete med att ta fram den nya uppdateringen, menar Baser.
– När det gäller ungdomar har vi ett annat förhållningssätt. Ungdomars hälsa, säkerhet och välbefinnande är en av de viktigaste sakerna för oss. De är stor skillnad på drivkrafterna internt när det kommer till de olika avdelningarna, hävdar han.
Ändringarna i Youtubes tjänst skedde i USA i november men kommer till Sverige först nu.
Enligt rapporten "Svenskarna och internet 2023" av Internetstiftelsen använder en tredjedel av svenskarna Youtube varje dag. Bland 00- och 10-talister är två av tre inne på Youtube dagligen.