loadingYoutube lanserar nya verktyg för föräldrar och tonåringar på plattformen. Arkivbild. Foto: Magnus Lejhall/TT
Youtube lanserar nya verktyg för föräldrar och tonåringar på plattformen. Arkivbild. Foto: Magnus Lejhall/TT
Utrikes

Youtube satsar mot osunda ideal

Sofia Hedberg/TT

Youtube lanserar möjligheten för föräldrar och tonåringar att länka sina konton för att uppmuntra en dialog om innehåll. Företaget gör även ändringar för att begränsa hur ofta unga kan se innehåll med "osunda kroppsideal". Målet är att bidra till tonåringars välmående på plattformen.

Uppdateringen handlar om att ge föräldrar verktyg för att stötta tonåringar i användningen av plattformen.

Föräldrar och tonåringar kan nu länka sina konton och få delade notiser. Föräldern får ett meddelande när tonåringen startar en livesändning eller laddar upp en video. Även viss kanalaktivitet som prenumerationer och kommentarer kommer att delas om man använder sig av verktyget.

– Vi vill uppmuntra till ett engagemang mellan föräldern och tonåringen, det ska vara en hjälp i konversationer om innehåll. Kärnan är att hjälpa tonåringen att utveckla självständighet men också hjälpa till i beslutsfattandet, säger Garth Graham, chef för Youtube Health, till TT.

Stoppar vissa videor

Debatten om att sociala medier bidrar till skeva kroppsideal, speciellt hos unga tjejer, har pågått länge. Youtube vill nu begränsa en typ av videor som de anser kan vara skadliga i stor mängd.

En del av uppdateringen handlar nu om att ungdomar inte längre gång på gång ska kunna bli rekommenderade videor som "jämför fysiska egenskaper" eller innehåll med "specifik vikt och träning".

– Detta är viktigt eftersom tonåringar är mer benägna än vuxna att bilda negativa föreställningar om sig själva när de ser upprepade budskap om kroppsideal i innehåll som de konsumerar online, säger James Baser, som är chef för produktutveckling på Youtube Kids.

"Stor skillnad på drivkrafterna i

Likt många plattformar går Youtubes affärsmodell ut på att användaren ska stanna kvar och fortsätta titta på videor, men det är inget som har påverkat företagets arbete med att ta fram den nya uppdateringen, menar Baser.

– När det gäller ungdomar har vi ett annat förhållningssätt. Ungdomars hälsa, säkerhet och välbefinnande är en av de viktigaste sakerna för oss. De är stor skillnad på drivkrafterna internt när det kommer till de olika avdelningarna, hävdar han.

Ändringarna i Youtubes tjänst skedde i USA i november men kommer till Sverige först nu.

Enligt rapporten "Svenskarna och internet 2023" av Internetstiftelsen använder en tredjedel av svenskarna Youtube varje dag. Bland 00- och 10-talister är två av tre inne på Youtube dagligen.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingYoutube lanserar nya verktyg för föräldrar och tonåringar på plattformen. Arkivbild. Foto: Magnus Lejhall/TT
Youtube lanserar nya verktyg för föräldrar och tonåringar på plattformen. Arkivbild. Foto: Magnus Lejhall/TT
Utrikes

Youtube satsar mot osunda ideal

Sofia Hedberg/TT

Youtube lanserar möjligheten för föräldrar och tonåringar att länka sina konton för att uppmuntra en dialog om innehåll. Företaget gör även ändringar för att begränsa hur ofta unga kan se innehåll med "osunda kroppsideal". Målet är att bidra till tonåringars välmående på plattformen.

Uppdateringen handlar om att ge föräldrar verktyg för att stötta tonåringar i användningen av plattformen.

Föräldrar och tonåringar kan nu länka sina konton och få delade notiser. Föräldern får ett meddelande när tonåringen startar en livesändning eller laddar upp en video. Även viss kanalaktivitet som prenumerationer och kommentarer kommer att delas om man använder sig av verktyget.

– Vi vill uppmuntra till ett engagemang mellan föräldern och tonåringen, det ska vara en hjälp i konversationer om innehåll. Kärnan är att hjälpa tonåringen att utveckla självständighet men också hjälpa till i beslutsfattandet, säger Garth Graham, chef för Youtube Health, till TT.

Stoppar vissa videor

Debatten om att sociala medier bidrar till skeva kroppsideal, speciellt hos unga tjejer, har pågått länge. Youtube vill nu begränsa en typ av videor som de anser kan vara skadliga i stor mängd.

En del av uppdateringen handlar nu om att ungdomar inte längre gång på gång ska kunna bli rekommenderade videor som "jämför fysiska egenskaper" eller innehåll med "specifik vikt och träning".

– Detta är viktigt eftersom tonåringar är mer benägna än vuxna att bilda negativa föreställningar om sig själva när de ser upprepade budskap om kroppsideal i innehåll som de konsumerar online, säger James Baser, som är chef för produktutveckling på Youtube Kids.

"Stor skillnad på drivkrafterna i

Likt många plattformar går Youtubes affärsmodell ut på att användaren ska stanna kvar och fortsätta titta på videor, men det är inget som har påverkat företagets arbete med att ta fram den nya uppdateringen, menar Baser.

– När det gäller ungdomar har vi ett annat förhållningssätt. Ungdomars hälsa, säkerhet och välbefinnande är en av de viktigaste sakerna för oss. De är stor skillnad på drivkrafterna internt när det kommer till de olika avdelningarna, hävdar han.

Ändringarna i Youtubes tjänst skedde i USA i november men kommer till Sverige först nu.

Enligt rapporten "Svenskarna och internet 2023" av Internetstiftelsen använder en tredjedel av svenskarna Youtube varje dag. Bland 00- och 10-talister är två av tre inne på Youtube dagligen.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024