Dagens betygssystem är för svartvitt och riskerar att många elever tappar motivationen. Därför kommer betygsutredningen att föreslå en tiogradig betygsskala och att det vida begreppet underkänt – betyget F – slopas.
Det är tidningen Vi Lärare som fått ta del av ett antal förslag som utredningen väntas överlämna till regeringen i början av nästa år. De nuvarande bokstavsbetyget A–F ersätts av sifferbetyg.
– Vi vill ha betygsskalan 1–10 där betyget 4 motsvarar vad samhället anser är godtagbara kunskaper. Men det ska även delas ut betygen 1–3, säger utredaren Magnus Henrekson, professor i nationalekonomi, till Vi Lärare.
Ger bättre bild
Förslaget innebär att elever som i dag får ett F i framtiden kan få betyget 1, 2 eller 3. Men utredningen betecknar inte dessa betyg som underkända – även 1, 2 och 3 bidrar till meritvärdet och har ett värde när eleven söker sig vidare.
Den nya skalan blir enligt Henrekson mer informativ, och mer motiverande för eleven.
– Det är väldigt viktigt att man får en bättre bild av vad en person faktiskt kan. Det måste också finnas någonting att jobba mot. I dag är det ett problem att underkända tappar motivationen. Med vårt förslag finns det fler steg att jobba mot, säger Magnus Henrekson till TT.
I det förslag som utredningen arbetar med kommer möjligheterna att gå vidare till gymnasieskolan att bli större. Enkelt uttryckt ska överlag godkända och bra prestationer kunna väga upp ett enstaka dåligt.
– Vi tycker att det är en rimligare princip att man har behörighetsregler som är baserade på hela meritvärdet, säger Magnus Henrekson.
Sverige sticker ut
Han konstaterar också att Sverige sticker ut internationellt med den höga andelen elever som inte blir gymnasiebehöriga, och den höga andelen som fullgör gymnasiet utan att få en examen.
För att stävja betygsorättvisor och -inflation ska alla nationella prov på högstadiet och på gymnasiet ske digitalt och rättas centralt. Elevernas betygspoäng normeras mot resultaten på de nationella proven.
Utbildningsminister Johan Pehrson (L) fick en fråga på en presskonferens under tisdagen om han är beredd att slopa systemet med F-betyg.
– Hur vi utformar betygssystemet, hur vi tar fler in i en gymnasieskola, det är jag beredd att vara mycket öppen med och diskutera, sade Pehrson.