loadingStefan Löfven, i egenskap av statsminister för världens första feministiska regering, på röda mattan vid  2015 års Global Citizen Festival i New York. Foto: Craig Barritt/Getty Images for Global Citizen
Stefan Löfven, i egenskap av statsminister för världens första feministiska regering, på röda mattan vid 2015 års Global Citizen Festival i New York. Foto: Craig Barritt/Getty Images for Global Citizen
Krönika

Unni Drougge: Så blev feminismen great igen

Unni Drougge

2014 kungjordes att Sverige fått världens första feministiska regering. Jämställdhet blev nödvändig för samhällsnyttan, och det satsades enorma summor av skattemedel för att gynna målet. Hur ökad jämställdhet ska gå att mäta är dock ingen fråga som bekymrar leverantörerna så länge de kan se en ökad omsättning i sina konsultbolag, skriver Unni Drougge.

Den blågula jämställdheten har länge varit ett adelsmärke för Sveriges internationella ryktbarhet som humanitär supermakt. Ännu starkare blev positionen efter socialdemokraternas valseger 2014, då Stefan Löfven kungjorde att Sverige nu hade fått världens första feministiska regering. Det var också då världen för första gången fick höra en statsminister utropa ”Ner med patriarkatet!”. Feminismen hade blivit ”great again” och jämställdhet förpackades som en nyttig och nödvändig produkt försedd med prislapp, och räknades om till kvantiteter som alla borde få mer av. Ju mer jämställdhet, desto bättre folkhälsa och desto hållbarare samhälle. Staten, kommunerna, vårdapparaten, näringslivet, skolväsendet, folkrörelserna, forskarvärlden, medierna och alla tunga samhällsinstitutioner var med på noterna. Feminism var win-win, jämställdhet mellan könen som alla skulle tjäna på i slutändan. Och mycket fanns att tjäna på att låta jämställdhetens gloria skina över varumärken, affärsidéer och bolagsverksamheter.

Det lönar sig att satsa på jämställd­­het! förkunnade Botkyrkabyggens vd Chris Österlund i Forte Magasin 2020, där hon stolt berättade om bostadsbolagets stora jämställdhetssatsning ”Qvinna i Botkyrka”. Det handlade visserligen bara om att ge långtidsarbetslösa kvinnor städjobb på gårdar och i trapphus, men enligt vd:n påverkades maktbalansen av kvinnornas närvaro som städerskor) i det offentliga rummet. Och framför allt var den­­­na jämställdhetssatsning ”bra för bolagets verksamhet och ekonomi”.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingStefan Löfven, i egenskap av statsminister för världens första feministiska regering, på röda mattan vid  2015 års Global Citizen Festival i New York. Foto: Craig Barritt/Getty Images for Global Citizen
Stefan Löfven, i egenskap av statsminister för världens första feministiska regering, på röda mattan vid 2015 års Global Citizen Festival i New York. Foto: Craig Barritt/Getty Images for Global Citizen
Krönika

Unni Drougge: Så blev feminismen great igen

Unni Drougge

2014 kungjordes att Sverige fått världens första feministiska regering. Jämställdhet blev nödvändig för samhällsnyttan, och det satsades enorma summor av skattemedel för att gynna målet. Hur ökad jämställdhet ska gå att mäta är dock ingen fråga som bekymrar leverantörerna så länge de kan se en ökad omsättning i sina konsultbolag, skriver Unni Drougge.

Den blågula jämställdheten har länge varit ett adelsmärke för Sveriges internationella ryktbarhet som humanitär supermakt. Ännu starkare blev positionen efter socialdemokraternas valseger 2014, då Stefan Löfven kungjorde att Sverige nu hade fått världens första feministiska regering. Det var också då världen för första gången fick höra en statsminister utropa ”Ner med patriarkatet!”. Feminismen hade blivit ”great again” och jämställdhet förpackades som en nyttig och nödvändig produkt försedd med prislapp, och räknades om till kvantiteter som alla borde få mer av. Ju mer jämställdhet, desto bättre folkhälsa och desto hållbarare samhälle. Staten, kommunerna, vårdapparaten, näringslivet, skolväsendet, folkrörelserna, forskarvärlden, medierna och alla tunga samhällsinstitutioner var med på noterna. Feminism var win-win, jämställdhet mellan könen som alla skulle tjäna på i slutändan. Och mycket fanns att tjäna på att låta jämställdhetens gloria skina över varumärken, affärsidéer och bolagsverksamheter.

Det lönar sig att satsa på jämställd­­het! förkunnade Botkyrkabyggens vd Chris Österlund i Forte Magasin 2020, där hon stolt berättade om bostadsbolagets stora jämställdhetssatsning ”Qvinna i Botkyrka”. Det handlade visserligen bara om att ge långtidsarbetslösa kvinnor städjobb på gårdar och i trapphus, men enligt vd:n påverkades maktbalansen av kvinnornas närvaro som städerskor) i det offentliga rummet. Och framför allt var den­­­na jämställdhetssatsning ”bra för bolagets verksamhet och ekonomi”.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024